התפרצות נגיף הקורונה הגבילה את הנסיעות ברחבי העולם, ורבים עוברים לעבוד מהבית בעידוד מעסיקיהם. בזמן שמניותיהן של חברות התעופה הגדולות ושל חברת בוקינג נפגעו קשות בשבועות האחרונים, חברות טכנולוגיה שמשרתות צרכנים בבית דווקא מרוויחות מהמגפה.
פירמת ההשקעות MKM Partners יצרה את מדד Stay at Home, הכולל חברות שעשויות ליהנות מהמשבר. נטפליקס ואמזון הן שתיים מ-33 החברות הכלולות בו.
2 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
נטפליקס
(צילום: shutterstock)
מניית נטפליקס עלתה בכ-18% מתחילת השנה, כשהנגיף החל ליצור בהלה, בזמן שמדד S&P 500 נפל ביותר מ-4%. "נטפליקס נהנית כשהצרכנים נשארים בבית, וזה בא לידי ביטוי בביצועים ניכרים של מחיר המניה", נכתב במחקר של חברת BMO. "אם המשבר יימשך אנשים יחפשו אפשרויות בידור ביתיות מחברות כמו AT&T, נטפליקס, דיסני פלוס ו-HBO Max", נכתב במחקר של מודי'ס.
אמזון, ששקעה בשבועיים האחרונים עם ירידת השווקים, צנחה פחות מהשוק הרחב ועלתה בכ-6% מתחילת השנה. המדד כולל גם חברות כמו פייסבוק, מפתחות משחקי וידיאו, יצרניות ציוד אימונים ושירותי משלוחים של אוכל. "ניסינו לזהות אילו מוצרים, שירותים וחברות עשויים להרוויח בעולם של אנשים בהסגר. מה אנשים היו עושים אם הם היו בהסגר כל היום", אמרו ב-MKM. "במקום לנסות לחזות עד כמה יורדות המניות הללו החלטנו לבדוק אילו מניות עשויות להחזיק מעמד".
בחודש שעבר אמר פרי סוק, מנכ"ל ענקית הטלוויזיה נקסטאר, בשיחת הדוח השנתי של החברה, כי "ככל שהסגר בבתים גובר זה עשוי להועיל לעסק שלנו מכיוון שנהיה מקור הבידור העיקרי".
מניות נוספות בעלות פוטנציאל עלייה אם בהלת הווירוס תתעצם הן של חברות המאפשרות לחולים לשוחח עם רופאים בצ'אט כמו Teladoc, שעלתה בכ-50% מתחילת השנה.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בבידוד
(צילום: אלי סגל)

אובר מזהירה כי מספר המשתמשים עלול לרדת

חברה שדווקא סובלת מהתפשטות הנגיף היא אובר, שהודתה שלשום לראשונה כי הקורונה מציבה סיכון משמעותי בפני פעילותה. על כך מדווחת רשת CNBC.
הצגת הקורונה כאיום מגיעה לאחר שבתחילת פברואר, כאשר החלו להתברר ממדי הפגיעה של הנגיף, ציין מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי בשיחה עם CNBC, כי החברה איננה צופה השפעה על עסקיה. עם זאת, בדו"ח 2019 שהגישה עתה לרגולטור, שם אוזכרה המלה קורונה חמש פעמים, אובר הזהירה את המשקיעים כי מספר המשתמשים שלה עלול לרדת בין השאר בשל "מגפה או התפרצות של מחלה או חשש בריאותי ציבורי דומה, כמו התפרצות נגיף הקורונה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
על פי אובר, מגפה עלולה לפגוע בפעילותה מחוץ לארה"ב או בפעילות של חברות שבהן היא מחזיקה באחזקת מיעוט. כן ציינה אובר, כי המגפה, או אחרות כמוה, עלולות לפגוע בשרשרת האספקה שלה עבור שירותי "ניידות חדשה" כמו אופניים חשמליים וקורקינטים שיתופיים. ברקע האזהרה, היום יתחילו לפעול ברחובות מלבורן 400 זוגות אופני ג'אמפ חשמליים שיתופיים של אובר, שאותם ניתן לשכור באמצעות האפליקציה שלה.
בסוף השבוע האחרון קיבלו נהגי אובר לראשונה הנחיות מהחברה, כיצד להתמודד עם התפרצות הקורונה. על פי הנהלים החדשים, עליהם ליטול ידיהם באופן תכוף, ואם הם חשים ברע, להישאר בבית. עוד הונחו הנהגים לנקות ולחטא את המכוניות לעתים קרובות. הודעת אובר הגיעה לאחר שדווחו 88 מקרי הדבקות בארה"ב מהנגיף ושני מקרי מוות, אשר נכון לאתמול כבר עלו לששה, כולם במדינת וושינגטון.
אובר נוכחת בלמעלה מ־80 מדינות בעולם ומספר המשתמשים הפעילים שלה עומד על 75 מיליון. נתח השוק שלה בארה"ב עומד על 69%. בשבוע שעבר דווח כי מנהל חטיבת משלוחי המזון, ג'ייסון דרואג', יעזוב את תפקידו. זאת בתקופה שבה החטיבה, אובר איטס, פועלת לצאת משווקים שבהם היא איננה שחקנית משמעותית, בניסיון לאושש את הרווחים. ברבעון האחרון של 2019 רשמה אובר איטס הפסד תפעולי של 461 מיליון דולר, כאשר ההפסד הכולל של אובר עבור 2019 עומד על 8.5 מיליארד דולר.
בעקבות הודעת קוסרושאהי, נחלשה מניית אובר בכ-3% במסחר שלשום, ונסגרה ב-32.85 דולר.