אם יש לכם מזל, לא תסבלו מהצפת מים בכל המטבח. אבל למה לתקן תקלה שבקלות ניתן למנוע עם שימוש נכון במדיח? בדקנו מה הסיבות שגורמות לתקלה הזו, וחזרנו עם המלצות. אגב, לא תמיד צריך למהר ולהזמין טכנאי, יש דברים שתוכלו לעשות בעצמכם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

צינור הניקוז חסום? נסו לשחרר אותו בעצמכם

היציאה של צינור המים וצינור הניקוז ממוקמים מאחורי המדיח. "לעתים, כשדוחפים את המדיח עמוק מדי לכיוון הקיר, אז הצינור נחסם", תומר בסון, טכנאי מדיחי כלים באתר "המקצוענים". "במצב כזה, המים לא יוכלו להתנקז, אלא יישארו בתחתית המדיח".
כיצד יודעים שזו התקלה? רואים שהמים נשארים בתוך המדיח ולא מצליחים להתרוקן.
מה עושים? "לפני שממהרים להזמין טכנאי מכשירי חשמל, כדאי תחילה לוודא שצינור הניקוז אינו מפותל, כדי שזרימת המים ממנו תהיה אפשרית", ממליץ בסון.
"יש לפתוח את הארונות שמתחת לכיור, ולראות שהצינור לא נמחץ".
"לרוב, לא יידרש טכנאי, אז נסו לפתור זאת בעצמכם, בכדי לחסוך דמי ביקור מיותרים שעולים 200-250 שקל", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"אם יש צורך בהחלפת צינור ניקוז, בשל בלאי או קרע בו, אז כבר תצטרכו להזמין טכנאי. עלות ההחלפה היא 250-350 שקל. שימו לב שלעיתים, הבעיה היא לא בצינור עצמו, אלא בשסתום שתפקידו למנוע חזרת מים מהצינור פנימה".

סתימה בכיור מונעת ניקוז תקין של המדיח

לעתים, שאריות מזון שבכיור או בטוחן האשמה נתקעות בסיפון, וגורמות לכך שהמים של המדיח לא יתנקזו בצורה תקינה. ואז, המדיח למעשה לא יכול לרוקן את המים. במצב כזה, התקלה היא לא במדיח, אלא בסיפון.
כיצד יודעים שזו התקלה?
בסון: "במצב כזה, המים של המדיח יעלו אל תוך הכיור, במקום שירדו אל צנרת הביוב".
מה עושים? "כאמור, אין טעם להזמין במצב כזה טכנאי, שכן הכתובת היא אינסטלטור", אומר בסון. "הרי אם המים לא מתנקזים מהכיור, לרוב הם גם לא יתנקזו מהמדיח".
כמובן שזה רלוונטי רק למצב שבו המדיח מחובר לסיפון של הכיור, ואין לו מערכת ניקוז עצמאית. זהו המצב במרבית הבתים, ולכן זו תקלה די שגרתית. מוקד השירות: "עלות פתיחת סתימה בכיור עולה בין 300 ל-400 שקל".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הקצפה של מים וסבון? תקלה מיותרת בשל שימוש לא נכון

לעתים, בשל חוסר ידע, משתמשים משאירים סבון כלים על הכלים שהם מכניסים למדיח.
כמו כן, לעתים אם נגמר נוזל הניקוי למדיח, ממלאים בתא של המדיח נוזל כלים במקום. הקצפה נגרמת גם כששמים יותר מדי נוזל הברקה, והוא גולש אל מחוץ למיכל הייעודי שלו.
"זו בפירוש טעות, שכן זה גורם להקצפה של הסבון במגע עם מים קרים", מסביר בסון. "ואז, המים לא יכולים להתנקז במהירות דרך צנרת הניקוז, והם מצטברים בתחתית המדיח. הקצף גולש לבסיס המדיח".
הבעיה היא לא רק החשש מהצפה, או חדירת מים אל תוך הרכיבים הפנימיים, אלא שמשאבת ניקוז המים עובדת ללא הפסקה.
בסון: "ברגע שמים לא מתרוקנים, החיישן ממשיך לתת הנחיה להמשיך בריקון המים, בכדי שהבית לא יוצף. במצב כזה, המשאבה יכולה לעבוד גם כמה ימים, עד שלא מנתקים את המכשיר מהשקע. היא גם יכולה להתקלקל ולגרום לקצרי חשמל".
מה עושים? "אם מדובר במדיח רגיל (ולא במדיח אינטגרלי), ניתן להטות אותו בזהירות לאחור, בכדי לאפשר למים שבתחתית המדיח להתנקז", אומר בסון. "לרוב, זה יפתור את הבעיה. שימו לב רק לא לעשות זאת בעצמכם בקרבת פרקט, שכן הוא יכול להיהרס".

סתימה במשאבת המים: שאריות מזון או שברי זכוכית

כשמה כן היא, משאבת המים דואגת לשאוב את המים מהמדיח ולנקז אותם החוצה, אל צנרת הביוב.
פעמים רבות, בשל שימוש לא נכון במדיח, הכנפיים של המשאבה נתקעות בשל שיירי מזון. זה יכול להיות עצמות של עוף, קיסמי שיניים שנותרו על הכלים, חרצנים ושאר שאריות מזון.
3 צפייה בגלריה
כוסות יין דקיקות יכולות להתפוצץ בטמפרטורה גבוהה
כוסות יין דקיקות יכולות להתפוצץ בטמפרטורה גבוהה
כוסות יין דקיקות יכולות להתפוצץ בטמפרטורה גבוהה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, שברי זכוכית יכולים להרוס את המשאבה. "לרוב, זה קורה בשל כוסות יין שבריריות שמתפוצצות במהלך ההדחה בשל טמפרטורת המים הגבוהה", אומר בסון.
"לכן, כדי למנוע מצב שכזה, הקפידו לשטוף במים את הכלים לפני שאתם מכניסים אותם למדיח, ולוודא שאין עליהם שאריות מזון. הימנעו מלהכניס כוסות יין דקות למדיח".
הנזק הוא לא רק העובדה שתצטרכו לקנות כלים חדשים, אלא הנזק שיכול להיגרם למשאבה ולפילטר של המדיח. שלא לדבר על הסיכון שבחשש מפציעה משברי הזכוכית תוך כדי ניקוי שלהן, ממכשיר, שממילא הגישה אליו לא כל-כך נוחה.
מה התיקון? "אם שאריות מזון או זכוכיות גרמו למשאבה להיתקע, יש צורך להסיר אותם", מסביר בסון. "במצב כזה, יש להזמין טכנאי שיפרק את המשאבה בכדי להגיע לגורם הזר שמפריע. יהיו מקרים שבהם המשאבה תישבר, ואז תצטרכו להחליף אותה".
עוד כתבות בנושא:
לרוב, התיקון ישתלם. מוקד השירות: "פתיחת סתימה במשאבת המים עולה 250-350 שקל. החלפת משאבה עולה בין 400 ל-600 שקל, בהתאם לדגם המדיח ולמורכבות ההתקנה".