צבא הפיליפינים הפך בשבוע שעבר ללקוח הזר השני של טנק המרכבה, כאשר קיבל לידיו שני טנקי גישור מדגם מרכבה סימן-4, בעסקה בשווי 28 מיליון דולר, שבוצעה באמצעות אלביט.
טנק גישור הוא טנק הנדסי מיוחד, שבמקום צריח ותותח נושא גשר מקופל, שעם פריסתו מאפשר לטנקים אחרים לחצות מכשולי מים, תעלות נגד טנקים ומכשולים אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פיתוח גרסת הגישור על בסיס טנק המרכבה התנהל עד כה בחשאיות, וקיומו נחשף רק כאשר צבא הפיליפינים הודיע על הגעת המשלוח. גולשים עירניים בפורום צבא וביטחון באתר פרש היו הראשונים לזהות שהטנקים החדשים מבוססים על המרכבה.
מדובר בשיתוף פעולה בין אלביט, תעשייה ביטחונית ציבורית שנמצאת בבעלות פרטית, לבין מנהלת הטנק במשרד הביטחון, האחראית לפיתוח ולייצור טנק המרכבה. חטיבת היבשה-תעש של אלביט סיפקה את הגשר עצמו, ומנת"ק את תובת הטנק שנושאת אותו.
יצויין כי בניגוד לשאר מערכות הנשק של צה"ל, שמיוצרות בידי תעשיות ביטחוניות בארץ ובחו"ל, טנק המרכבה מיוצר באופן חריג בידי גוף המשותף לצה"ל ולמשרד הביטחון, בידי עובדים אזרחי צה"ל, קצינים ונגדים במדים.
בעסקה הזו השתמש משרד הביטחון באנשיו לייצור הכלים כחלק מעסקה מסחרית, ולא עבור צה"ל. למרות שצי טנקי הגישור שלו מתבסס עדיין על טנקי מג"ח אמריקנים ישנים מימי מלחמת יום כיפור, משרד הביטחון עדיין לא רכש במקומם טנקי גישור מדגם מרכבה.
בשנות ה-90 רכשה מדינה זרה טנקי מרכבה סימן-4, בעסקה שהתפרסה על יותר מעשור. אז בוצעה העסקה, בשווי כמה מאות מיליוני דולרים, ישירות בין הממשלות בתקופה רגישה עבור מנת"ק, וסייעה למימון פיתוח הדור הנוכחי של המרכבה.
בעבר התעקש משרד הביטחון לשמר את ייצור המרכבה בידיו בטענה כי מדובר בפרויקט קריטי לצה"ל, אך כאן הוא שימש כבסיס לעסקת ייצוא מסחרית של תעשייה ביטחונית ישראלית פרטית. זאת בתקופה שבה עובדי מנת"ק עמוסים בהכנות לייצור טנק המרכבה סימן-4 ברק המחודש, נגמ"שי נמ"ר וננמ"שי האיתן החדשים.
מקור ביטחוני אמר ל-ynet כי "טנקי הגישור הנוכחיים של צה"ל סובלים מבלאי, מקושי להשיג להם חלפים, חלשים ואיטיים ומתקשים לא פעם לעבוד עם טנקי המרכבה המבצעיים של הצבא. היה מתבקש שלפני שמוכרים את טנק הגישור החדש ללקוחות זרים, ייצרו אותו לצה"ל".
ממשרד הביטחון נמסר כי המשרד אינו מתייחס לעסקאות ייצוא. מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.