הממשלה אישרה היום את ההצעה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להגדיל את מסגרות התקציב לשנת 2024 בכ-3.4 מיליארד שקלים, בניגוד לעמדת בכירי האוצר, ובנוסף קיצוצים בסך של כחצי מיליארד שקלים – שיתבטלו לטענת האוצר לאחר שפריצת התקציב תאושר בחקיקה מלאה בכנסת.
מדובר למעשה בתרגיל שיזם השר סמוטריץ', שבאמצעותו יתאפשר להעביר באופן מיידי את הכספים להמשך מימון 80 אלף המפונים לחודש ספטמבר, ולאחר שיושלם מהלך פריצת מסגרת התקציב בלמעלה מ-3 מיליארד שקלים, ניתן יהיה להעביר את הכספים למפונים עד סוף השנה ולהחזיר את הקיצוץ התקציבי שאותו אישרה היום הממשלה.
1 צפייה בגלריה
נפילת הרקטות בצפון
נפילת הרקטות בצפון
המשך המימון של המפונים בינתיים עד סוף ספטמבר. נפילת רקטות בצפון
הגדלת מסגרת התקציב נועדה עבור הארכת משך פינוי האוכלוסייה מאזורי העימות עד סוף השנה, לרבות מענקים נלווים בתחום התעסוקה, בעלות של כ-2.2 מיליארד שקלים, החזרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה בשווי 525 מיליון שקלים וכן תקציב לצורך הסכמי שכר בשווי של 193 מיליון שקלים שהופחתו בחודש יולי עבור מימון הארכת משך הפינויים לחודשים יולי ואוגוסט, המשך מתן מעטפת לאנשי המילואים בעלות של 200 מיליון שקל והגדלה של 255 מיליון לצורך יישום המלצות הוועדה לבחינת מענים לנפגעי ה-7 באוקטובר שהוגשו לאחרונה לשר האוצר.
להחלטה לפרוץ את התקציב הוצמדה כאמור הצעה לקיצוצים בהיקף של 496 מיליון שקל, כאשר בין הקיצוצים שאותם אישרו השרים יופחתו 84 מיליון שקל מתוך הסכום שיועד למימון החלטות הממשלה לסיוע לרשויות מקומיות, אשר טרם התקבלו כלל ברשויות, החלטה שצפויה לעורר התנגדות רבה של ראשי הרשויות המקומיות – על אף הטענה של האוצר שהכספים יוחזרו.
כמו כן אושרה הפחתה של 46 מיליון שקל מתוך הסכום שיועד ליישום הסכמים קואליציוניים לשנת 2024. בין השאר אושר קיצוץ של 10 מיליון שקל מהשתתפות המדינה בתשלומי הורים לחינוך ותוכניות העשרה במוסדות החינוך העל יסודיים, וקיצוץ גם 8 מיליון שקל שיועדו עבור סיוע לחינוך הממלכתי דתי לתגבור שעות לימוד במקצועות יהדות בחינוך העל יסודי.
4 מיליון שקל קוצצו מבינוי פנימיות ביו"ש. 11 מיליון שקל יקוצצו מהחינוך הממלכתי דתי עבור פעילות לא פורמלית וסמינריונים. 13 מיליון שקל מהכסף שיועד להקמת מרכז מורשת גנדי ופועלו של השר שנרצח רחבעם זאבי.
עוד אושר להפחית 100 מיליון שקל מתוך הסכום שיועד למימון קול קורא להתחדשות עירונית, ובוטלה הקצאת 20 מיליון שקל שיועדו להקמת אוניברסיטת קרית שמונה בגליל – תוכנית דגל של הממשלה הנוכחית - ו-16 מיליון שקל שיועדו למטה יישום התוכנית. כמו כן אושר לקצץ 80 מיליון שקל מתוך הסכום שיועד למימון הסכמי גג והתחדשות עירונית.
גורם במשרד האוצר ציין כי לא זכור תרגיל חשבונאי כזה שמהווה לדבריו מעין "הונאה" של התקציב, כאשר השרים מתבקשים להצביע על החלטה שכלל לא תבוצע.