קפה של סטארבקס באלנבי וכריך של Pret A Manger בנמל? תשכחו מזה. בעקבות הקורונה והמשבר בענף המסעדות, בוטלו כל התוכניות להביא לארץ מותגים בינלאומיים של רשתות מזון מהיר, בהן גם רשת ההמבורגריות שייק שאק ורשת המאפים והקפה פטיסרי פול.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק לפני פחות משנה קבוצות עסקיות היו במגעים להביא לארץ מותגי רשתות מזון ידועות, ובראשם הראל ויזל בעל השליטה בפוקס, בשותפות עם המסעדנים האחים ירזין, שהיו במגעים להביא לארץ שני מותגים נחשקים: רשת בתי הקפה סטארבקס ורשת ההמבורגרים הלוהטת מניו יורק שייק שאק.
2 צפייה בגלריה
בלעדי סטארבאק
בלעדי סטארבאק
סניף של רשת סטארבקס
(צילום: ערן גרנות)
המגעים לקבלת הזיכיון כללו פגישות בחו"ל עם ראשי הרשתות וכן ביקור בארץ של נציגיהן. ויזל הסביר אז כי הוא רוצה שבאימפריית האופנה והספורט שלו תהיה "רגל" נוספת בתחום המזון, במיוחד על רקע השינוי בהרגלי הצריכה של הישראלים - שטרום הקורונה הגדילו את תדירות האכילה מחוץ לבית. השבוע נמסר מטעמו כי "כעת בזמן הקורונה, הנושא לא על השולחן".
רונן נמני, בעלי קבוצת ההסעדה הגדולה בישראל, שבבעלותה רשת קפה קפה, חומוס כספי, פיאנו פיאנו ועוד, היה במגעים להבאת רשת הקפה והכריכים הבריטית Pret A Manger.
נמני, שהצהיר בזמנו על כוונות לפתוח 70-50 סניפים בפריסה ארצית, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet השבוע כי "התוכנית כעת אינה אקטואלית". הרשת פועלת בארצות הברית, באירופה ובאסיה ויש לה יותר מ-500 סניפים ומחזור מכירות של כ-880 מיליון פאונד.
2 צפייה בגלריה
תמונת הראל ויזל
תמונת הראל ויזל
רוצה "רגל" נוספת בתחום המזון. הראל ויזל
(צילום: עמית שעל)
גם יאיר מלכה, הבעלים של רשת בתי הקפה גרג, ניהל מגעים להביא לארץ את רשת הפטיסרי הצרפתית פול, שנציגיה הגיעו לארץ ונפגשו עם הנהלת גרג מתוך כוונה לפתוח כ-18 סניפים ללחמים, עוגות וקפה. התוכנית לא נמצאת בשלב זה על הפרק.
הצורך בריחוק חברתי בעקבות משבר הקורונה פגע קשה בענף ההסעדה, כאשר המסעדות נפגעו קשה יותר מבתי הקפה. זכיין של אחת הרשתות הגדולות אמר לממון ול-ynet שבתי הקפה בקניונים הם הנפגעים העיקריים, משום שתנועת הקונים בקניונים הידלדלה ובעיקר כי הציבור חושש לשבת בבתי קפה המצויים במתחמים סגורים - בעוד שברוב בתי הקפה שברחוב ניתן לשבת בחוץ. לדבריו, העבודה חזרה לכ-70% ביחס לתקופה שלפני המגפה.
רונן נמני, שייצג את הענף במאבק על הסיוע הממשלתי לעסקים, אמר השבוע שהוא צופה גל סגירות בעוד שלושה חודשים, משום שחלק מבתי הקפה שחזרו לפעול, פועלים בהפסד.