יוצאים לדרך פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית: בבת ים החלה השבוע חברת תדהר בהריסת המבנים הישנים ברחוב מבצע סיני 25-27 בשכונת רמת יוסף בעיר לצורך קידום פרויקט פינוי בינוי. מדובר בשני בניינים בני 4 קומות, הכוללים 32 יחידות דיור, שיפונו לטובת שני בניינים בני 13 קומות עם 134 דירות חדשות. מהחברה היזמית נמסר כי בעלי הדירות הישנות יקבלו תוספת שטח של 23 מ"ר לדירתם הקיימת, בנוסף למרפסת בשטח 12 מ"ר, חניה ומחסן. עוד נמסר כי הפרויקט מדורג עם 4 כוכבים על פי התקן הישראלי לבנייה ירוקה. הוא תוכנן על ידי כנען שנהב אדריכלים ואכלוסו צפוי בשנת 2028.
נח סדובסקי, אחד מבעלי הדירות במתחם המייצג את הדיירים, סיפר כי חיכה לרגע ההריסה זמן רב: "הבניין נבנה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, וקידום ההליך התחיל כבר לפני כעשור. בשנים האחרונות מצב הבניין הלך והתדרדר ואף קיבל צו בניין מסוכן מהעירייה. היזם תיקן את הליקויים וערך חיזוקים הכרחיים כדי שהבניין ישרוד עד להריסה. לאורך הדרך, לצד שלבי ההתאגדות, התכנון והרישוי, בעלי הדירות היו חלק בלתי נפרד מהתהליך ועזרו לקידומו. העובדה הזאת הופכת את המעמד למרגש ולמספק יותר".
3 צפייה בגלריה
פינוי בינוי ברחוב מבצע סיני בבת ים
פינוי בינוי ברחוב מבצע סיני בבת ים
פינוי בינוי ברחוב מבצע סיני בבת ים
(צלם: איתמר סיידא )
תומר אלפסי, מנכ"ל תדהר ייזום ונכסים מניבים, אמר כי "אנו שמחים לקחת חלק בפיתוח והתחדשות העיר בת ים. אנו ניגשים לשלב הבנייה במטרה לבנות בתים המאפשרים חיים טובים יותר, בריאים יותר ובטוחים יותר". ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, שקידמה את המיזם מול בעלי הדירות, הוסיף: "שלב תחילת העבודות הוא שלב מרגש מאוד עבורנו ועבור בעלי הדירות אותם אנחנו מלווים מתחילת הדרך". את בעלי הדירות ייצג עו"ד יריב בר דיין ממשרד עוה"ד יריב בר-דיין ואת תדהר ייצגו עוה"ד שלום סימון, יונתן טיסונה, טל ששון ולינור גורן ממשרד פישר ושות'.

עוד 500 דירות חדשות ברמת גן

בתוך כך, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה שתי תוכניות להתחדשות עירונית בשכונת הגפן בעיר עם פוטנציאל בינוי של מאות דירות חדשות לצד שטחי ציבור. זאת לאחר שבתחילת החודש כבר אישרה מספר תוכניות באזור. ברחוב אבא הלל-חרות אושרה תוכנית של חברת אשדר על שטח כולל של 3.5 דונם, הכוללת 204 יחידות דיור שיוקמו במגדל מגורים בן 35 קומות. המגדל ישלב חזית מסחרית לאורך רחוב אבא הלל.
מתוך כלל יחידות הדיור, כ-82 יוקצו לטובת דירות קטנות בשטח של עד 75 מ"ר. בנוסף, התוכנית מקצה שטח להקמת מבנה ציבורי שישמש לטובת חינוך רווחה תרבות וקהילה. במבנה זה תשולב גם חזית מסחרית שתתחבר לקומת המסחר במגדל. במתחם מצויים כיום 68 יחידות דיור ב-6 מבני מגורים בני 3 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית נערכה על ידי משרד ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים.
3 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית ברחוב אבא הילל רמת גן
תוכנית התחדשות עירונית ברחוב אבא הילל רמת גן
תוכנית התחדשות עירונית ברחוב אבא הילל רמת גן
(הדמיה: ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים)
תוכנית נוספת חלה על מתחם הממוקם ברחוב מעלה השואבה בעיר וכוללת 308 יחידות דיור שיוקמו בשני מגדלים בני 35 קומות עם חזית מסחרית לאורך רחוב התקווה. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי אביב התחדשות עירונית וצליח רוטשילד מימון והשקעות, כ-124 יוקצו לטובת דירות קטנות ובמקביל יוקצה גם שטח להקמת מבני ציבור שישמשו לטובת חינוך, רווחה, תרבות וקהילה. כיום מצויים במתחם 89 יחידות דיור ב-7 בנייני מגורים ישנים בני 3-4 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית נערכה על ידי משרד רן בלנדר אדריכלים.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, אמר כי "שכונת הגפן הוותיקה תעבור בשנים הקרובות תהליך התחדשות ותשנה את פניה על ידי קידום של תוכניות להתחדשות עירונית, הן לאורך ציר אבא הלל והן בחלקה בתוך השכונה עצמה. זאת, תוך דגש על שיפור ושדרוג המרחב הציבורי עם מסחר מלווה רחוב, מבני ציבור שיתנו מענה לתוספת יחידות הדיור, ותמהיל מגוון של גודלי דירות שייתן מענה לסוגי האוכלוסייה השונים, משפחות, זוגות ויחידים".

700 דירות חדשות בחיפה וטירת כרמל

במקביל להתקדמות ההתחדשות העירונית במרכז, גם בצפון אפשר לראות גידול בתוכניות שמקבלות את אישור של ועדות התכנון. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה אישרה למתן תוקף תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת נווה שאנן בעיר. מדובר בתוכנית ביוזמת חברת נקסט אורבן, שחלה על שטח כולל של 18.5 דונם וממוקמת במתחם הרחובות אבא הלל סילבר, ניסנבוים ופארק אזולאי.
התוכנית כוללת 480 יחידות דיור שיוקמו ב-3 מגדלים בני 32-34 קומות ובמבנה בן 9 קומות, שישלבו חזיתות מסחריות ומבני ציבור. בנוסף, כוללת התוכנית כיכר במרכז המתחם ומבנה ציבור שישמש לצורכי חינוך ותרבות. כיום מצויים במתחם 4 מבני רכבת ישנים בני 3 קומות הכוללים 104 דירות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית קודמה בהליך תכנון משותף עם עיריית חיפה ונערכה על ידי משרד שוורץ בסנוסוף אדריכלים.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית בחיפה
התחדשות עירונית בחיפה
התחדשות עירונית בחיפה
(הדמיה: בסנוסוף אדריכלים)
יו"ר הוועדה, רות שורץ, מסרה כי "התוכנית מצטרפת לשורה של תוכניות להתחדשות עירונית בשכונת נווה שאנן שישנו את פני השכונה. בנוסף להגדלת היצע יחידות הדיור בשכונה, התוכנית כוללת תוספת שטחי ציבור לשכונה וחיבור לפארק הסמוך".
לצד התוכנית בחיפה, אושרה תוכנית התחדשות עירונית גם בטירת כרמל הסמוכה. התוכנית, שקודמה על ידי חברת מגדלי שרת ונערכה על ידי אדריכל יצחק צחי וזאנה, חלה על שטח כולל של 11 דונם וממוקמת ברחוב משה שרת, בסמוך לאצטדיון הכדורגל שיועתק בעתיד לדרום העיר. היא כוללת 316 יחידות דיור שיוקמו בשני מגדלי מגורים בני 30 קומות וישלבו מבני ציבור וחזיתות מסחריות. כיום מצויים במתחם 3 מבני מגורים בני 4 קומות עם 48 דירות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
מתכנן מחוז חיפה במנהל התכנון, רונן סגל, אמר כי "מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית משמעותית, שבאה לחדש את המבנים הוותיקים ולשפר באופן משמעותי את היקף והיצע השטחים הציבוריים, לאפשר חיבוריות עם המרקם הבנוי הקיים וליצור דופן רחוב פעילה ומזמינה להולכי רגל".