בשיתוף חשבשבת
על רקע ההכרזה על הפסקת האש בצפון, בעלי העסקים באזור נכנסים לשלב הבא במאבק שלהם, החזרת העסק לפעילות שגרתית ורווחית. מה חשוב לדעת לפני שמתחילים מחדש, ואילו כלים יכולים לעזור בקבלת החלטות עסקיות טובות יותר?
פרופסור אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת, המציעה מערכת ERP מתקדמת לעסקים, משתף את הטיפים שלו להחזרת העסק למסלול.
בחנו את הזכאות לפיצוי או להטבות בעקבות המצב
הדבר הראשון אותו חשוב לוודא, מסביר אברהמי, הוא "שממצים עד תום ומבינים לעומק את כל הזכויות שהעסק זכאי לו בעקבות התקופה הזו. אני עדיין נתקל בהרבה עסקים שלא יודעים מה מגיע להם. יש הרבה פרמטרים שמעניקים זכאות - לפי מרחק מהגבול, שירות מילואים ועוד. כדאי לבחון פעם אחת ולתמיד את הזכאות שלכם ולוודא שבעל העסק מקבל את כל מה שמגיע לו". המידע העדכני ביותר בנוגע לתנאי הסף לפיצוי או לסיוע לעסקים נמצא באתר רשות המיסים.
המלצה נוספת היא להתייעץ עם המייצג, "בין אם מדובר ברואה חשבון, יועץ מס וכדומה", אומר אברהמי.
בנוסף, כדי לסייע לכם בהתנעת העסק ולגייס את התקציב הנדרש – "כדאי לאתר הלוואות מקרנות בערבות המדינה וקרנות של פילנתרופיה המציעות תנאים מסובסדים. יש מקורות טובים לקבלת כספים אותם שווה לבחון ולהשוות לפני שמגיעים לכספים היקרים יותר", מבהיר אברהמי.
בדקו מי הלקוחות המשמעותיים שלכם – והשקיעו בהם משאבים
לפני שהעסק נפתח, מזכיר אברהמי, חשוב לבחון מחדש את מערכות היחסים מול לקוחות מן העבר: "כל מערכת ERP (מערכת לתכנון משאבים ארגוניים) טובה מאפשרת לבעל העסק להפיק דוח שמציג את מערכת היחסים הקיימת של הלקוחות עם העסק - מה הם קנו בעבר, באיזו תדירות, באילו מחירים ועוד". מכאן, חשוב לסנן: "את הלקוחות האלו אפשר לסדר יחסית בקלות על פי עיקרון פארטו - לאתר את הרשימה המצומצמת של הלקוחות המשמעותיים והמשתלמים ביותר".
אחרי שמיינו ואיתרנו את הלקוחות הגדולים יותר, ממליץ אברהמי, "השקיעו את עיקר האנרגיה והתקציב בלקוחות המשמעותיים. חשוב לזכור שהתקציב מוגבל בשלב ההתנעה מחדש, כך שתיעדוף הוא מרכיב הכרחי בחזרה לפעילות רווחית".
על החזרה לפעילות כדאי להודיע בכל הרשתות החברתיות והפלטפורמות שנמצאות בבעלותכם. בנוסף, מציע אברהמי, "אם יש לכם מערכת יחסים אישית עם הלקוחות המשמעותיים, אפשר ורצוי לפנות אליהם באופן אישי, או לחלופין בניוזלטר אוטומטי אך מוכוון לרשימת הלקוחות המצומצמת".
נהלו את המלאי בצורה חכמה
"על פי מחקרים שלנו, כמחצית מהעסקים בישראל מנהלים מלאי" – כך משתף אברהמי, המשמש גם כפרופ׳ אורח בפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון. כשהמלאי לא מנוהל נכון, המחיר עלול להיות כבד: "אם אתם לא מחזיקים מה שאתם צריכים, אתם סופגים אובדן הכנסות. ומצד שני, אם אתם מחזיקים דברים שאתם לא צריכים, אתם משלמים את עלות ההון, האחזקה, הביטוח, השכירות על החלל ועוד".
"מומלץ לנתח את נתוני העבר כדי להבין היכן להתחיל בחידוש המלאי", הוא מסביר, "כדי להבין היכן להתחיל בחידוש המלאי במקביל לחזרה לפעילות של העסק. במיוחד בתחומים כמו מזון וקוסמטיקה, חשוב לבדוק מה פג תוקף ולברר אפשרויות לפיצוי.
הכלים לקבלת החלטות טובות יותר
בעלי עסקים רבים נשענים על תחושות הבטן: הם בטוחים שהידע שלהם מספיק לקבלת החלטות נכונות סביב חידוש המלאי והיחסים עם לקוחות לקראת חזרה לפעילות.
לצד תחושת הבטן, חשוב להסתמך על נתונים", מדגיש אברהמי. לדבריו, מערכות ניהול מתקדמות יכולות לסייע בקבלת החלטות מושכלות - החל מניתוח דפוסי צריכה היסטוריים ועד המלצות על כמויות הזמנה אופטימליות שימנעו מחד עודפי מלאי, ומאידך מחסור במוצרים נדרשים.
"חשוב לגשת למערכות ה-ERP של העסק, להוציא את הדוחות ולנתח - מדוחות של צריכת מלאי בתקופות תקינות, אפשר לעשות הערכה זהירה לגבי המלאי הנכון כעת, תוך התחשבות במגמות מהעבר. חשוב לבנות עלייה הדרגתית בהצטיידות ובהזמנות, על בסיס הצריכה ההיסטורית".
לדברי אברהמי, "מערכות ERP מתקדמות יודעות להמליץ לא רק על פריטים מסוימים, אלא על הכמות הנכונה להזמנה – שמוצר לא יישב על המדף יותר מידי זמן, ומצד שני שהעסק יקבל עדכון כשהמוצר עומד להיגמר".
זמן להתחיל מחדש – ולהיפטר מהרגלים מזיקים
חזרה לשגרה אחרי הפסקה ארוכה של פעילות, אומר אברהמי, "היא הזדמנות טובה לעשות Reset במחשבה ובהרגלים. זה הזמן לעשות 'ניקיון' בהתנהלות של העסק. עכשיו גם סוף שנה, זמן טוב בכל מקרה לקבל החלטות לשנה הקרובה. על פי דוחות העבר אפשר להבין מהם הלקוחות המשתלמים שכדאי לעבוד איתם והאם יש לקוחות שכדאי להפסיק לעבוד איתם. הרבה יותר קל לא לחזור לעבוד עם לקוח מסוים, מאשר 'לפטר' אותו תוך כדי עבודה שוטפת".
החזרה לפעילות בתקופה הנוכחית, על אף כל הקושי, היא גם הזדמנות. "מהמשבר הנורא שחווינו", מסביר אברהמי, "תהיה צמיחה כלכלית, והאחריות שלנו היא להפיק רווח מהצמיחה הזו. עכשיו הזמן האופטימלי להיפטר מהרגלים רעים ולא לחזור אליהם".
לסיום, אומר אברהמי כי "אני עצמי בן קריית שמונה, כל המשפחה שלי מנסה עכשיו לחזור, כך שיש לי קשר אישי וקרוב בכל הנוגע לחזרה של מפונים ועסקים לצפון. אני מאחל לכל התושבים והעסקים לחזור למסלול החיים הרגיל בצורה החלקה והמוצלחת ביותר, עם הכלים הנכונים ביותר עבורם".
ארבעה טיפים בדרך להחזרת העסק לפעילות
1. מיצוי זכויות ואיתור מקורות: בקרו באתר רשות המיסים והתייעצו עם איש המקצוע שלכם לגבי קבלת הסיוע והפיצויים להם אתם זכאים. בדקו את תנאי ההלוואה מקרנות בערבות מדינה וקרנות פילנתרופיה לפני קבלת החלטה על גיוס תקציב לשיקום העסק.
2. איתור הלקוחות המרכזיים והמשתלמים ביותר: הפיקו דו"ח נתונים מפורט על לקוחות העבר, ואתרו את הרשימה המצומצמת של הלקוחות המשתלמים ביותר, בהם כדאי להשקיע את מירב האנרגיה והתקציב בשלב זה.
3. ניהול מלאי חכם ומושכל: נתחו את נתוני המלאי בצורה חכמה והחליטו בהתאם על הפריטים אותם תזמינו בשלב ראשון. הקפידו על חזרה הדרגתית למלאי שגרתי.
4. ניצול ההזדמנות ל'ניקוי' העסק': החזרה לפעילות וסוף שנה הן הזדמנות להימנע מלקוחות עבר שאינם משתלמים, פריטי מלאי לא רווחים ולהשאיר מאחור הרגלים רעים. נצלו את הכלים הזמינים במערכת ה-ERP שלכם לקבלת החלטות מושכלות וחכמות.
בשיתוף חשבשבת