מחירי העגבניות עלו בצורה דרמטית בימים האחרונים. המחיר הגיע ל-7.42 שקלים לק"ג במחירון משרד החקלאות לעגבניות אשכולות ול-6.15 שקלים לק"ג לעגבניות חממה - מחיר סיטונאי. חלק מהקמעונאים מוכרים כיום לצרכנים עגבניות במחירי הפסד.
ברשתות השיווק הזולות, המחירים נעים סביב 6-5 שקלים לק"ג. ניתן למצוא ברשתות גם מחירים נמוכים מאוד לעגבניות, כך למשל בדבאח, שם אפשר לקנות עגבניות ב-2.90 שקלים לק"ג. לעומת זאת, רשתות כמו טיב טעם ו-am:pm כבר מוכרות עגבנייה ב-12.90 שקלים לק"ג ובירקניות ניתן אף למצוא מחירים גבוהים יותר. גם מחירי עגבניות השרי עלו.
1 צפייה בגלריה
מלפפונים ועגבניות
מלפפונים ועגבניות
מלפפונים ועגבניות
(צילום: דנה כספי)
יש ברשתות גם לא מעט יבוא מטורקיה, שכרגע זול יותר מהגידול המקומי. מחירו עומד על 4-3 שקלים לק"ג. מדובר בעגבניות ללא עוקץ, שנמכרות בדרך כלל בארגזי פלסטיק. למה מייבאים רק מטורקיה? מפני שיש חשש להכניס ארצה יבוא ממדינות אחרות - בשל פגיעה של וירוס בעגבניות.
כך או כך, למרות היבוא הזול ולמרות מחירי ההפסד, בממוצע, מחירי העגבניות ברשתות עלו ב-3% בשבוע האחרון. לטענת אחד הקמעונאים: "לולא היבוא מטורקיה, המחירים היו עולים ל-20 שקל לק"ג. אין מספיק עגבניות בארץ".

הסיבה: מעבר בין עונות וחוסר כדאיות בגידול לנוכח היעלמות השוק המוסדי

גורם במשרד החקלאות אמר ל-ynet כי "יש ירידה ביבולים בשל מעבר בין עונות, בגלל חמסינים שהיו ובגלל וירוסים. יש חוסר בעגבניות אם כי בניגוד למחסור במלפפונים שנגמר: אין פה חוסר על המדפים רק התייקרות לרשתות ולצרכנים. החוסר יימשך מספר שבועות עד שניכנס לחורף.
"סוף הקיץ זאת תקופה שמדי שנה יש בה מחסור בעגבניות. במקביל, בגלל היבוא ובגלל וירוסים, יש גם ירידה בגידולים וגם בהיקפי הגידול. כבר לא כדאי לגדל עגבניות בארץ. בנוסף, השוק המוסדי הצטמצם מאוד: מסעדות לא עובדות, בתי מלון. הביקושים של השוק לעגבניות ירדו. כרגע המחיר של עגבניות גבוה, אבל כל הרשתות מקבלות הנחה של עשרות אחוזים על המחיר הסיטונאי הרשמי. למרות זאת, אין ספק שחלקן מוכרות בהפסד".
קמעונאים מתלוננים על מחירי ירקות ופירות גבוהים מאז ספטמבר. מחסור קיים כרגע בירקות נוספים כמו קולורבי, לוף וכרובית. יש מחסור גם בכרוב, שנמכר ב-6-5 שקלים לק"ג, מחיר גבוה מאוד לירק זה, וגם מחירי הפלפלים גבוהים בשל מעבר בין עונות.
בנוסף, קיים מחסור בידיים עובדות בחקלאות - אין כניסה של עובדים מתאילנד לישראל מאז מרץ. עובדים מהרשות הפלסטינית נכנסים לארץ באופן לא סדיר. החקלאים גם חוששים שיקצצו במשרד החקלאות כך שיקוצץ גם תקציב המחקר והפיתוח - שמאפשר למצאו פתרונות לצמצום שטחי הגידול ולווירוסים. "בשנות ה-90 של המאה ה-20, מחירי העגבניות עלו והמדינה התגייסה ובנתה חממות כולל בנגב. היום אין סיוע מספק מהמדינה".