העצמאים: תהיה אנרכיה ברחובות". צפו באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר, שחר גולדשטיין)

"שללו לי את חופש התנועה והעיסוק, אומרים לי אל תתפרנס, יש לי אפס רשת ביטחון. אני צריך לקום כל בוקר עם סימני שאלה ולשאול מה מה עושים היום. יש לי שלושה ילדים בבית, ואני שואל את עצמי מה אתן להם לאכול עוד שבוע-שבועיים? אני אשכרה רעב". כך מספר בכאב אבי חיימוב, בעל מסעדת שניצל פוינט בת"א שסגורה בעקבות משבר הקורונה, באולפן ynet.
הדברים נאמרים לאחר שאתמול נערכה הפגנה סוערת בהשתתפות אלפי עצמאים בתל אביב, ירושלים, חיפה ובגליל העליון. יוזמי המחאה הזהירו מפני השלכות הפגיעה בעצמאים שעלולים לקרוס כלכלית בשל ההחלטה שלא להחריג ענפים רבים במשק. בין הדרישות העיקריות של העצמאים: פיצוי כספי על התקופה שהעסקים שלהם נסגרו בעקבות ההנחיות.
1 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת העצמאים מול משכן הכנסת
(צילום: עמית שאבי)

"המדינה לא סופרת את העצמאים"

לדברי מעוז ינן, מנהל אברהם הוסטל וממובילי הפגנות העצמאים, "כל הזמן מדברים על מיליון ו-100 אלף מובטלים במשק, אבל בפועל יש מיליון ו-600 אלף. גם אנחנו, כל החברים שלנו העצמאים כולנו מובטלים. המדינה לא סופרת אותנו, אין לנו מאיפה לקבל כסף, אין לנו חל"ת, אנחנו מובטלים לכל דבר, אנחנו לא יכולים לפתוח את העסקים שלנו אם לא נקבל פיצוי על החודשים שהממשלה אמרה לנו לסגור את העסק. אבל אנחנו צריכים לשלם ארנונה, אגרת שילוט, שכירות, אין לנו איך לשלם שכירות".
ינן סבור כי משרד האוצר מורח את העצמאים. "כל התוכנית של האוצר זה הלוואות. הם לא היו בשיעור כלכלה ללמוד מה קורה לעסק שלוקח הלוואה", הוא אומר.
אביר קארה, מייסד קבוצת המחאה של העצמאים "אני שולמן", מסכים עם ינן. "המצב הולך ומחמיר ונראה יותר מקרים קשים ובעיות קשות של בעלי עסקים, הוא אומר. "במצב הזה, במשבר שאנחנו נמצאים, מדינת ישראל חייבת להתערב ולהכניס את היד לכיס כמה שיותר מהר. אחרת אנחנו הולכים לאנרכיה ברחובות. מה שראינו אתמול זה הגברה של הקצב. בעלי עסקים עכשיו מתאחדים".
לחיימוב בטן מלאה על חברי הכנסת והשרים. "הדם שלי דומה לדם של כל חבר כנסת אחר", הוא אומר. "אי אפשר להיות במצב שהוא גזר עליי רעב ואומר לי שב בבית ואל תתפרנס, והוא ממשיך לקחת עשרות אלפים הביתה. אני שואל שאלה פשוטה, למה לא לעשות גזרה שווה?".