נשארים בבית הקיץ בגלל הקורונה? ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי בחברת טרה יוצאים במהלך שיווקי בצל הנגיף, במסגרתו יוסיפו למוצרי החלב ויטמין D, שלרוב מופק בגוף האדם כתוצאה מחשיפה לשמש. הוויטמין ייתווסף לקוטג', לגבינות לבנות, לשוקו ולמעדנים ללא שינוי במחיר המוצרים. גביע קוטג' 5%, למשל, יכיל מעתה 26% מהקצובה היומית של ויטמין D, ושוקו מועשר - 26% לכוס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שוק החלב נשלט בידי שלוש מחלבות: תנובה, טרה ושטראוס. נתח השוק של המחלבה הגדולה בארץ, תנובה, ירד בשלישון הראשון של השנה לכדי 49.5%, זאת לעומת נתח שוק של 50.7% בתקופה המקבילה אשתקד. המתחרה שטראוס צמחה בתקופה זו בנתח השוק שעלה ל-22.4%, טרה שמרה על כוחה עם נתח שוק של 11.2%, בדומה ל-2019.
1 צפייה בגלריה
קוטג' עם ויטמין D של טרה
קוטג' עם ויטמין D של טרה
קוטג' עם ויטמין D של טרה
(צילום: נווית זומר)
עולם החלב מתאפיין בהעשרתם של מוצרים, בין היתר, כדי לצאת ממשבצת המוצרים המפוקחים. זאת מאחר שבמוצרים המועשרים גובים פרמייה של עשרות אחוזים. כך למשל, חלב ניגר מפוקח יעלה לצרכן 5.95 שקלים, לעומת חלב מועשר שיעלה כ-7.9 שקלים - פרמייה של למעלה מ-30%.
עיקר ההעשרות בעולם מוצרי החלב מתבטא בסידן, ויטמינים וחלבון. בשנים האחרונות, מנוע הצמיחה של שוק היוגורטים, הקטגוריה השנייה בגודלה בשוק החלב בישראל, היה באמצעות העשרתם בחלבון. טרנד העשרת החלבון הגיע בימים אלה לנקודת שיא עם השקת יוגורט המכיל 25 גרם חלבון של מותג מולר, ולמעשה מדובר בהשקה של היוגורט עם הכי הרבה חלבון בגביע. כמו כן, הושקו מוצרים נפוצים נוספים, מועשרים בחיידקי ביו ("חיידקים טובים") וסיבים תזונתיים.
על פי סקר שערך משרד הבריאות בנושא מצב הבריאות והתזונה בישראל, על אף שישראל מדינה שמשית, רוב האוכלוסייה סובלת ממחסור בוויטמין זה. הסקר, שנערך בנדגמים בני 64-18 בישראל בין השנים 2014-2016, מצא חוסר תזונתי במספר ויטמינים והקשה ביותר היה ויטמין D. בתקופה הנוכחית ישנו חשש בענף שהסגר, הבידודים והחשש לבלות בחוץ יחמירו את המחסור.
בנייר עמדה שפרסם באחרונה האיגוד הישראלי לרפואת ילדים נכתב כי "ויטמין D חיוני לבריאות ויש לו תפקיד חשוב בחיזוק העצמות, מניעת שברים ורככת ובמערכות גוף נוספות כגון מערכת החיסון. על רקע זה החלו בארה"ב בהוספת ויטמין D לחלב כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת". באיגוד ציינו כי יש מדינות רבות שכבר החלו בהעשרת החלב בוויטמין, בהן ארה"ב, קנדה, שבדיה ופינלנד.