רשות החברות הממשלתיות מקדמת מהלך שיבטל את הפרטת נמל אשדוד ומכירתו למשקיע פרטי, כך נודע לכלכליסט. המהלך לבטל את ההפרטה נולד בשבועות האחרונים, ולאחר שהמגעים מול העובדים לחתימה על רפורמה לא התקדמו לשום מקום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התשובה לשאלה מה הוביל את רשות החברות לשנות גישה ביחס לנמל אשדוד נוגעת בכמה תחומים. הראשון הוא שהפרטת נמל חיפה מתקדמת טוב מהצפוי, ואם לא יקרה משהו יוצא דופן, עד סוף 2021 יפעלו בחופי ישראל שלושה נמלים פרטיים - זה שנמכר עכשיו בחיפה, זה שיופעל לידו בשנה הבאה על ידי SIPG הממשלתית הסינית, והשלישי שיופעל בשנה הבאה על ידי TIL ההולנדית-שוויצרית באשדוד. העברת נמל אשדוד הוותיק לידיים פרטיות תציב את ישראל עם תלות סחר ימי מלאה בארבעה גופים עסקיים פרטיים, חלקם ממשלתיים זרים, כשידוע שיותר מ-90% מהיבוא והיצוא עוברים דרך חיפה ואשדוד.
סכסוכים גם בין הוועדים
הסיבה השנייה היא שמשרדי הממשלה מסמנים שהם מוותרים על התחרות בדרום, והם מעדיפים להשאיר את נמל אשדוד ללא מתחרה מבית.
חברת נמלי ישראל קיבלה הוראה להוציא את הפעילות בשני הרציפים שלה למכרז שלא יהיה בתחום הספנות או הסחר הימי. מדובר ברציפים 24 ו-25, שאולי שוכנים פיזית בנמל אשדוד הקיים, אבל מנוהלים על ידי חברת נמלי ישראל.
במקור, רשות התחרות ורשות החברות רצו למכור את פעילות שני הרציפים למפעיל חדש, כזה שיעמיד תחרות מבית לפעילות נמל אשדוד וגם מול הנמל החדש שנבנה שם. בפועל, שרת התחבורה, מירי רגב, החליטה שלא לקדם את המהלך, ולכן חברת נמלי ישראל נאלצה לפרסם מכרז להפעלת שני הרציפים שבמסגרתו נקבע מראש שהוא מיועד לאחסון ציוד לתעשיית הגז ונפט. בכך הנמל הקיים ירוויח הכנסות אבל יימנע מתחרות מבית, כלומר התחרות היחידה שתהיה לו היא מצד הנמל החדש של TIL.
הנימוק השלישי הוא ההתכתשות הבלתי פוסקת מול ועדי העובדים בנמל. אלו מנהלים מגעים מול המדינה כבר שנה וחצי, כל פעם בתמיכת ארגון עובדים אחר (ההסתדרות הכללית או ההסתדרות הלאומית, שחלק מאנשי נמל אשדוד התפקדו אליה), כאשר חלק מהוועדים גם מסוכסכים בינם לבין עצמם ולא מצליחים להגיע להסכמות על מסגרת הרפורמה.
ברשות החברות הכינו תוכניות מגרה שכוללות את השארת הנמל כגוף ממשלתי, תוך ביצוע התייעלות, פרישה מרצון והשקעות בציוד, פעולות שיאפשרו לו להתחרות מול TIL. נמל אשדוד כבר נמצא במהלך השקעות אדיר של כ-2.4 מיליארד שקל בציוד ותשתיות, ורק בשבוע שעבר נחשף כי חברת הענק DB מהאמירויות רוצה לפתוח קו ספנות חדש, וחתימה מול DB תגדיל את הכנסות הנמל.
שילוב שלושת הגורמים הללו מוביל את רשות החברות להבין שאולי שעתוק הרפורמה מנמל חיפה כבר לא רלוונטי לנמל אשדוד, ולכן יש להשאירו כמו שהוא, תוך ביצוע התאמות לקראת התחרות שצפויה בענף.
בשלב זה עדיין לא ברור עד כמה שר האוצר, ישראל כץ, ושרת התחבורה רגב יתמכו במהלך. הרפורמה בנמלי הים היתה הבייבי של כץ, אולם רגב ביקרה במקום לפני כעשרה ימים תוך הפרחת סיסמאות על חשיבות העובדים והפעילות שם. לפיכך, ייתכן שהתוכניות של רשות החברות ייבלמו במשרדי הממשלה, אולם גם אם כן, מדובר בהקפאה לזמן מוגבל: כל עוד לא ייחתם הסכם רפורמה, והנמל הפרטי של TIL מתקדם בצעדי ענק לקראת פתיחה, המציאות תכתיב את המדיניות, ובעוד כשנה הרפורמה שם תתייתר עצמאית.
ההפך מחיפה
גם בהנהלת נמל אשדוד מבינים שחלון ההזדמנויות לרפורמה שם הולך וקטן, ובשבוע שעבר הם נדהמו ממספר הקבוצות שנוהרות לרכישת נמל חיפה.
בחמישי האחרון נרשמו כ-15 קבוצות מקומיות ובינלאומיות למכרז הממשלתי למכירת הנמל, עם נציגים בין היתר מארה"ב, הודו, בלגיה, טורקיה, בריטניה והאמירויות, ואם הכל יתנהל כשורה, בחירת מפעיל חדש צפויה להסתיים באפריל.
החשש הגדול בנמל אשדוד הוא שהם יישארו מאחור, כלומר עם תחרות ובלי רפורמה, מה שמחייב אותם לקבל החלטה מהירה להיכן מתקדמים ביחס למצב הנוכחי. בסביבת נמל אשדוד מאמינים שבגלל שמצבו הפיננסי איתן יותר מזה של חיפה, ייתכן שהמדינה חוששת שהפרטה כפולה (חיפה ואשדוד יחדיו) תגרום למתחרים לפנות לרכש של אשדוד ולעזוב את נמל חיפה.