עד להודעה המפתיעה שפרסם בנק ישראל היום (חמישי), כי ירכוש 30 מיליארד דולר בשנת 2021 - הפסיד הבנק המרכזי מיליארדים "על הנייר" ברכישת הדולרים המתמשכת שהוא ביצע כדי לנסות ולהגן על שער הדולר מול השקל, לטובת היצואנים והמשק הישראלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טרם פרסום הודעת הבנק נמשכה צניחת שער הדולר עד לשער של 3.11 שקלים. מיד לאחר הפרסום זינק השער עד ל-3.2 שקלים, אך לא ברור כלל אם בימים הבאים לא תתחדש ירידת שער הדולר, שכן גם בשנת 2020 רכש הבנק המרכזי סכום גבוה של 21 מיליארד דולר בשוק המט"ח - וצניחת שער הדולר לא נפסקה.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: גיל יוחנן)
בשל ירידתו המתמשכת של שער הדולר, מתברר שבנק ישראל עשה בחודשים האחרונים עסקים לא טובים במיוחד. הבנק רכש 21 מיליארד דולר בשנת 2020 ועוד כמיליארד דולר בימים הראשונים של שנת 2021, בשערים גבוהים בהרבה משערו הנוכחי של הדולר. בין השאר, נרכשו כ-10 מיליארד דולר בעת ששער הדולר היה גבוה מ-3.3 שקלים ועוד כ-7 מיליארד שקל כאשר היה גבוה מ-3.2 שקלים.
יחד עם זאת, ה"הפסדים" של בנק ישראל הם בינתיים "על הנייר", ורק בשערוך שנעשה על נכסי בנק ישראל נרשמים למעשה ההפסדים הללו. עם זאת, גורמים אחרים שרכשו דולרים בחודשים הקודמים בסכומים גבוהים או שהחזיקו כספים ששולמו להם בדולרים, כמו חברות היי-טק, הפסידו מיליוני שקלים כאשר נאלצו להמיר את הכספים לשקלים, מה שבנק ישראל לא נוהג לעשות.
הדולר הגיע לשפל: מה כדאי לקנות וממה להיזהר?
(צילום: שחר גולדשטיין)

גורם בכיר בבנק ישראל אמר היום ל-ynet: "נכון שקנינו מיליארדי דולרים רבים בשערים גבוהים בשיעור ניכר מהשער הנוכחי, אולם אין לראות בכך הפסדים. אלמלא קנינו את הדולרים היה שער הדולר עלול להיות כעת בסביבות 2.9 שקל ולפגוע באופן קשה מאוד ביצואנים ובענפים שלמים, מה שיכול היה להביא לפגיעה בקווי יצור לחו"ל ולפיטורים. זה עדיף?"
בבנק ישראל ציינו עוד, כי "מדינות רבות בעולם נהגו באותה השיטה, של רכישת דולרים בכמויות גדולות, כדי לחזק את הדולר מול המטבעות שלהם והשיטה הזאת נהוגה מזה שנים ונכונה גם כעת במדינות רבות".
אחת הדוגמאות היא רכישות עצומות שביצע הבנק המרכזי של שוויץ, שרכש בשנה החולפת, מאז התפרצות משבר נגיף הקורונה, בכ-100 מיליארד פראנקים שוויצריים. יצוין שהפרנק השוויצרי הוא המטבע היחיד, מבין מטבעות המדינות שעימן סוחרת ישראל בעיקר, ששערו התחזק בשנת 2020 מול השקל הישראלי, שמאז ראשית 2021 הוא המטבע החזק בעולם, שכל המטבעות נחלשו לעומתו.
שער הדולר נחלש בשנת 2020 מול כל המטבעות בעולם, למעט הראנד הדרום אפריקאי, הפסו של מקסיקו והריאל הברזילאי.