פרופ' אבי שמחון לפני שבועיים באולפן ynet: תהיה שחיקה בדמי האבטלה
(צילום: משה מזרחי, ירון ברנר)

דמי האבטלה למי שאיבדו את עבודתם או שוהים בחל"ת בשל משבר הקורונה עומדים קרוב לוודאי לפני סיום בתוך חודשיים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום (שני) כי שיעור האבטלה הקובע לתשלום דמי האבטלה ירד במחצית הראשונה של אפריל לשיעור של 8% - הנמוך ביותר מזה שנה וחודש, מאז שהחלה מגפת הקורונה להתפשט בישראל ולהביא להחלטה על הסגר הראשון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הכללים שנקבעו בחוק הקורונה, גובה דמי האבטלה יעמוד עד יוני 2021 על 70% מהשכר ששולם ערב פיטורי עובדים או הוצאתם לחל"ת. אולם, אם שיעור האבטלה יירד אל מתחת ל-10% - דמי האבטלה יקוצצו ב-10% חודש לאחר מכן ואם הם יהיו נמוכים מ-7.5% - תשלום דמי האבטלה המיוחדים ייפסק לחלוטין חודש לאחר ירידתם לשיעור זה.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
מתקרבים לסוף החל"ת: שיעור האבטלה הקובע בתחילת אפריל - 8%
(צילום: אורי דוידוביץ')
בעקבות נתוני הלמ"ס מהיום, ההערכות הן שכבר במאי, כאשר ייחלו להיפתח ענפים נוספים כמו בתי הקולנוע והתיירות הנכנסת, שיעור האבטלה עשוי לרדת מתחת ל-7.5%, ולכן ביוני לא ישולמו עוד דמי אבטלה (למעט למובטלים חדשים, שאינם קשורים למשבר הקורונה) בתשלום שיבוצע בראשית יולי.
בינתיים, בשל ירידת שיעור האבטלה במרץ מתחת ל-10%, ישולמו עבור חודש מאי דמי אבטלה מקוצצים ב-10%, בתשלום שיבוצע ב-12 ביוני, דהיינו כבר בחודש הבא.
הנתונים שפורסמו היום מגלים כי על פי הנתון הקובע לתשלום דמי האבטלה, בישראל היו 321.6 אלף מחוסרי עבודה במחצית הראשונה של אפריל, שהם בדיוק 8%. זאת, לעומת 8.9% במחצית השנייה של מרץ, כאשר היו עדיין 361.1 אלף מחוסרי עבודה לפי ההגדרה הקובעת.

על פי נתוני האבטלה הרחבה, הכוללת את כל הבלתי מועסקים, ביניהם גם מי שמובטל ללא קשר לנגיף הקורונה וכן אלה שאין להם מקום עבודה לחזור אליו בשל סגירת מקום העבודה מאז מרץ 2020, היו במחצית הראשונה של אפריל 439.9 אלף מחוסרי עבודה, שהם 10.6%. זאת, לעומת 483.7 אלף במחצית השנייה של מרץ, שהם 11.6%.
שיעור המובטלים הבסיסי במחצית הראשונה של אפריל עמד על 4.7%, בדיוק כמו במחצית השנייה של מרץ, וכלל 188.2 אלף עובדים שהיו מחוסרי עבודה, לעומת 191.0 אלף במחצית השנייה של מרץ.
בסך הכל היו בישראל במחצית הראשונה של אפריל 6,535,200 בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד, כאשר בכוח העבודה היו 4,021,100 ישראלים, שהם 61.5%, ולא נכללו בכוח העבודה (לא עבדו ולא חיפשו עבודה) 2,514,100 בני 15 ומעלה. 118,300 גברים ונשים הפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה שלהם ממרץ 2020, שהם 4.7%.
שר האוצר, ישראל כץ: "משיא האבטלה באפריל 2020, הצלחנו בתוך שנה להוריד את האבטלה באופן משמעותי, הודות לפתיחת המשק בעקבות החיסונים ולמדיניות נכונה, שכללה פריסת רשת ביטחון כלכלית-חברתית למובטלים בחל״ת, סיוע נרחב לעצמאים ולעסקים במהלך משבר הקורונה, וכן עידוד ותמרוץ חזרה לעבודה למובטלים. בימים אלה אני ממשיך להוביל דיונים לגיבוש מדיניות וקבלת החלטות בתחום התעסוקה לאחר חודש יוני. נמשיך לפעול עד אשר ישוב המשק הישראלי לצמיחה ותעסוקה מלאה".