גירעון הענק שנוצר בקופת המדינה מחייב את החשב הכללי במשרד האוצר לגייס הלוואות למימון משבר הקורונה. החשב רוני חזקיהו, שעומד לסיים בתוך זמן קצר את כהונתו באוצר לאחר שהודיע על פרישה, ביצע בימים האחרונים גיוסי חוב מוצלחים בסך של כ-1.5 מיליארד אירו. ההנפקות בוצעו לטווחים קצרים הפעם, של שנתיים וארבע שנים והריבית הממוצעת בהן הייתה אפסית - פחות מ-0.02%. הגירעון הגיע בחודש אוגוסט ל-8.1% מהתמ"ג.

את ההנפקות הוביל סגן החשב הכללי גיל כהן, והחתמים בהנפקות היו בנק אוף אמריקה, ברקליס, גולדמן זקס וסיטי בנק, המשמשים כעושי שוק ראשיים באג"ח ממשלתיות.
1 צפייה בגלריה
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
(צילום: עמית שעל)

הצורך בנטילת הלוואות השנה, פעם אחר פעם בחודשים האחרונים, נובע כאמור מהגירעון העצום בקופת המדינה וה"קופסאות", פטנט ישראלי שהמציא משרד האוצר כדי לממן - מחוץ לתקציב המדינה הבלתי מאושר - את הוצאות הענק לקורונה.
בסך הכל הקציב כבר משרד האוצר 190 מיליארד שקל למימון המשבר. 100 מיליארד בתוכניות השונות בסגר הראשון ועוד כ-90 מיליארד מאז ועד לימים אלה. הכספים שימשו בראש ובראשונה לתשלום המענקים והפיצויים לאזרחים ולבעלי העסקים, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. כמו כן, להעברת מיליארדי שקלים לתקציב מערכת הבריאות, למערכת החינוך והעברות זמניות למשרדי הממשלה השונים, כמו העברה שבוצעה רק בשבוע האחרון של 3.1 מיליארד שקל למערכת הביטחון.
החשב הכללי נטל עד כה הלוואות שונות, תוך הנפקת אגרות חוב של מדינת ישראל לתקופות של 10 שנים, 30 שנים ואף שיא בהנפקה ראשונה אי פעם ל-100 שנים. מצב קופת המדינה הביא את ישראל במהלך משבר הקורונה משיעור חוב מצויין בקנה מידה עולמי ערב המשבר של 59% לעומת התוצר השנתי של המדינה, לחוב המתקרב כעת ל-80% מהתוצר.
החוב עוד צפוי לעלות בהמשך, תלוי במשך משבר הקורונה ובצורך לפצות עוד אזרחים ועסקים ולממן את מערכות הבריאות, החינוך והרווחה, בין השאר לתשלום עד חודש יוני הבא של דמי אבטלה לקרוב למיליון מחוסרי עבודה.
המשמעות היא שאזרחי ישראל, ילדיהם, נכדיהם וגם ניניהם יצטרכו להחזיר את החובות הללו לאורך 100 השנים הקרובות, מה שעלול לפגוע ביכולת הממשלה להגדיל בשנים הבאות את תקציביה האזרחיים לטובת תושבי המדינה, כמו בתחומי הבריאות, החינוך, הרווחה והביטחון ואף להוריד מיסים.
חזקיהו אמר כי יש לציין את יכולת המדינה לגייס חוב בריביות אפסיות תוך כדי משבר הקורונה. "הדבר מעיד על האמון שרוכשים המשקיעים הגלובליים למדינת ישראל, והיא תוצאה, בין היתר, של עבודת מטה סדורה וארוכת טווח של האגף בשנים האחרונות".
לדברי סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן, "אגף החשב הכללי משתמש במגוון כלים על מנת לממן את הגירעון הגבוה כתוצאה ממשבר הקורונה ואת הירידה החדה בגיוס אג"ח מיועדות מקרנות הפנסיה. השוק הגלובלי מהווה כלי חשוב ומשלים לכלי המימון המרכזי שהוא הנפקות בשוק הישראלי".