שוק הבשר שוב יישלט על ידי מספר מצומצם של חברות ענק? משרד הכלכלה מנסה להשתלט על הכאוס שבמכירת בשר טחון טרי מיובא מוזל לצרכנים, אבל בינתיים יוצר שוק שנשלט על ידי מספר מצומצם של יבואנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדינת ישראל החלה לחלק רישיונות יבוא למכסות בשר טרי ללא מכס ב-2016. שוק הבשר הטרי בישראל היה זירתן הכמעט בלעדית של שתי שחקניות מקומיות: תנובה ודבאח, והמדינה רצתה לפתוח אותו לייבוא.
3 צפייה בגלריה
מיט פוינט הרצליה
מיט פוינט הרצליה
"באשמת המדינה, היבוא נמצא בפרפורי גסיסה עבור שחקנים קטנים ובינוניים"
(צילום: שי גיל)
יאיר שירן, שעמד באותה שנה בראש ועדת המכסות במשרד הכלכלה, תיאר אז באחד העיתונים את תכליתו של המכרז: "המטרה היא לא להחליף יצרנים דומיננטיים מקומיים ביבואן אחד או שניים דומיננטיים, אלא לאפשר תחרות".
מאז, שירן עזב את תפקידו והוחלף בדני טל ובענף הייבוא מתארים מגמה של בניית שליטים חדשים בשוק הבשר, על חשבון התחרות. בדיוק הפוך ממה שהמכרז ניסה להשיג. בנוסף יש בו כשלים וסימני שאלה רבים לגבי הענקת המכסות ליבואנים על ידי ועדת המכסות שבאחריות משרד הכלכלה.
מ-2016, המכרז הצטמק מ-15 יבואנים שקיבלו מכסות יבוא ללא מכס (ששיעורו - 12% מסכום הקנייה) לארבעה יבואנים בלבד ב-2021, שלושה מהם מהגדולים בשוק ולגבי שניים מביניהם נטען שלא עמדו לכאורה בתנאי המכרז ב-2020.
בשוק מתארים את המכרז כקרקס. יבואנים אמורים למכור לצרכן בשר טחון בזול במסגרתו, במחיר לו התחייבו מראש במסגרת המכרז, אך חלקם מכרו בזול רק 3% מהבשר הטחון שנמכר על ידם ב-2020. "משרד הכלכלה עומד חסר אונים מול יבואנים מתוחכמים ממנו, שמתחמנים את המכרז ומוצאים דרכים לא למכור בזול לצרכן", אמר לנו גורם במשרד.
יבואנים רבים שזכו בעבר במכסות כועסים שלא זכו השנה במכסה. רשת אושר עד למשל, הגישה עתירה על כך שלא זכתה במכרז השנה. היא התמודדה במכרז עם הצעה למכירת בשר טחון ב-29.90 שקל לק"ג ונפסלה כי לא הציעה מספר עגול, זאת למרות שב-2020 הגישה מחיר דומה וזכתה במכסה: הוועדה עיגלה את המחיר כלפי מעלה ל-30 שקל לק"ג, ובמהלך השנה אושר עד אף מכרה בממוצע במחיר נמוך מזה, לטענתה.

הצטמקות מספר הזוכים

אם מסתכלים על כמויות הבשר שחולקו כמכסות ליבואנים מ-2016, מגלים שיש זוכה אחת עקבית בכמות הגדולה ביותר מדי שנה: קבוצת נטו.
ב-2019 (השנה הראשונה בה תנובה לא זכתה במכסה), נטו זכתה (שוב) במכסה הגדולה ביותר: 3,342 טונות. ב-2020 זכו במכרז שישה יבואנים בלבד, כשהכמות שנטו מקבלת מתעצמת מאוד ל-8,500 טונות בשר. לשם השוואה רמי לוי, שקיבל את הכמות השנייה בגודלה, זכה במכסה של 3,500 טונות.
השנה, המספר הצטמק עוד יותר לארבעה יבואנים בלבד: שופרסל, אדום גרופ (שעובדת עם מפעל הבשר סוקולוב בפולין), רמי לוי (על תנאי) והזוכה הגדולה, כרגיל: נטו שזכתה ב-7,000 טונות והתחייבה למכור לצרכנים בשר טחון טרי ב-29 שקל לק"ג. כל זאת אחרי שהחברה קיבלה התראה מוועדת המכסות בספטמבר 2020, לפיה מכרה בשר טחון במחר גבוה מזה שהתחייבה לו. לפי המשרד - נטו תיקנה את המחדלים. נטו מוכרת בשר לרשתות כמו ויקטורי ושופרסל, בין היתר, אם כי השנה שופרסל היא בין הזוכות ותייבא בשר בעצמה.
הוועדה הודיעה שתשקול להעניק גם לרמי לוי מכסה של עד 3,000 טונות. המשרד מבקש לחלט לרמי לוי 2.6 מיליון שקל ערבויות, בטענה שמכר ב-2020 במחיר גבוה ב-67% מהמחיר לו התחייב, אך לוי טוען שמדובר בהאשמות שווא ובמשרד הכלכלה מודים כי אכן, בעקבות הליך משפטי שלוי מנהל, לא יחולט כל הסכום.

כשל ראשון: רק הגדולים זוכים

"אני שחקן גדול ואני חושב שבמכרז הזה נותנים רק לגדולים לזכות", מצהיר רמי לוי. "הקטנים נעלמים. אני חושב שצריך לבטל בכלל את שיטת המכסות והמכס. הרשתות מתחרות ביניהן חזק מאוד. כשיפתחו את השוק, התחרות תגדל, ואני אומר את זה למרות שעבורי כגדול - המכרז הזה דווקא טוב".
אחד היבואנים טוען: "הם מחזקים יבואנים גדולים, שהם היחידים כרגע שיכולים לייבא בשר פטור ממכס והם היחידים שיישארו בשוק. באשמת המדינה, היבוא נמצא בפרפורי גסיסה עבור שחקנים קטנים ובינוניים רבים, מי שישלוט בו בסופו של דבר זה נטו. וכששחקן גדול נשאר כמעט לבד הוא יתמחר בכמה שבא לו".
קבוצת נטו, בשליטת דודי עזרא, היא אחת מעשר חברות המזון הגדולות בישראל. אין ספק שלשחקן גדול ויעיל כמו נטו יש יתרון: כוח קנייה טוב יותר. יחד עם זאת, כאמור, נערך לה שימוע בחשד שלא מכרה במחיר בו התחייבה (32 שקל לק"ג) ויש חשש מפני התעצמותו של שחקן כה גדול שמקבל עוד ועוד מתנות מהמדינה.
"יש פה מחדל מטורף - לתת לארבעה יבואנים בלבד מכסה", טוען אחד היבואנים. "נתנו לשחקן אחד יותר מ-50% מהמכסה הכוללת, בעוד שלנו אמרו שיתנו לכל שחקן 20%. יש לוועדה חופש מוחלט לשנות את תנאי המכרז כאוות נפשה. בכובע אחד, הם לא רוצים שיהיה מונופול כמו תנובה ודבאח מצד שני, הם יוצרים מונופול שמייבא בשר פטור ממכס.
"הצלחנו לעשות פה מהפכה רצינית במחירי הבשר והם נותנים לגוף אחד להשתלט על השוק. הם יחריבו את השוק. לנטו יש יתרון של 12% במחיר ומכסה גדולה ואתה לא יכול לנצח אותו בחיים. קשה לנצח מישהו שמקבל ככל כך הרבה מהמדינה".

האם נטו מכרה בפחות מ-200 מיליון שקל?

יבואנים טוענים יותר מכך: שנטו לא הייתה אמורה להשתתף לכאורה במכרז השנה: לפי תנאי המכרז, חברות שמכרו ב-2020 בשר טרי ב-200 מיליון שקל ומעלה לא יכולות להשתתף בו.
לפי משרד הכלכלה, הקבוצה הציגה למשרד דו"ח רואה חשבון שלכאורה מעיד שמכרה בשר ב-2020 בפחות מ-200 מיליון שקל. במשרד הכלכלה אמרו ל-ynet כי כעת, לנוכח סימני השאלה, נבדקת אמינות הדו"ח. "אנחנו בודקים את סבירות הטענות. בבשר יש הרבה החזרות, סחורה שמתקלקלת בנמל", מסר גורם במשרד. אחרי בדיקה נוספת של הדו"ח מתעקשים בוועדה שיש בה גם נציגים למשרד האוצר: נטו מכרה פחות מ-200 מיליון שקל בשנה שעברה.
אבי אלבז, הבעלים של חברת עוף ירושלים, לא חושש להביע את דעתו הנחרצת: "התקלה מובנית במכרז: אם נתת לנטו 8,000 טונות היא בהכרח תמכור לכאורה יותר מ-200 מיליון שקל. זה חישוב פשוט: אם נטו קונה בשר במינימום 10-8.5 דולר, כולל כשרות והטסה, כפול 8,000 טונות, כפול שער הדולר הכי נמוך, הוא בבירור עובר 200 מיליון שקל וזה עוד מחיר קנייה. בנוסף, יש נתחים שנמכרים גם ב-70 וב-100 שקל לק"ג. לטעמי, תמוה איך משרד הכלכלה מקבל אישור רו"ח, כשיושבים שם כלכלנים ומדובר בחישוב פשוט. שמשרד הכלכלה ישאל כמה עולה להביא ארצה בשר טרי בהטסה. שיבדוק. המכפלות פשוטות.
"חוץ מזה שהמכסה שניתנת במסגרת המכרז, היא מפולין, ארגנטינה וצרפת, אבל חלק מהיבואנים כולל נטו, מביאים בשר ללא מכס ובאופן חופשי מפרגוואי וארה"ב (נטו היא הספק הבלעדי של בשר טרי מנברסקה ארה"ב למשל מ.ק), אז ברור ששם יש עוד כסף מבשר טרי".
אולי נטו לא הביאה את מלוא המכסה, או לא מכרה את כולה. בנוסף יש פחת גדול בבשר. "אולי נטו ייבא פחות, אז שמשרד הכלכלה יעביר את המכסה הלאה, לאן היא נעלמה?".

נטו יכולה להציע סל של מוצרים שקשה להתחרות בו

לטענת אלבז ויבואנים אחרים, נטו הופכת ליבואן הדומיננטי בשוק בעיקר כי היא יכולה לכאורה להשתמש בבשר הזה כדי למכור סל של מוצרים.
"הוא יכול לבוא לרשת גדולה ולומר לו: את החלקים לטחינה אמכור לך ב-20 שקל לק"ג ותיקח ממני גם עופות וגם דגים. וגם וגם וגם. אני לא אוכל כי אני משלם מכס. המכרז תפור למידותיו והוא עובד עם כול השוק כולל רמי לוי ושופרסל. את המשרד מעניין המחיר לצרכן, אבל הם במילא לא מצליחים לפקח עליו".

התקטננות מול היבואנים הקטנים: "הייתי יבואן מצטיין - אין התחשבות"

יבואנים אף טוענים שנאמר להם שיהיה הליך התמחרות במכרז. "השנה הם אמרו שתהיה התמחרות למחירים הגבוהים", טוען אלבז. "אז הצעתי 32 שקל לק"ג. התברר שחילקו את המכסות ו-32 שקל בחוץ. למה אין התמחרות?".
במשרד הכלכלה טוענים שמדובר בהחלטה שבשיקול דעת הוועדה. החליטו שלא לקיים הליך התמחרות - כי ניתנו מחירים נמוכים על ידי הגדולים. "תכניסי את המכרז לוורד תבדקי כמה פעמים כתוב 'הוועדה רשאית'. אני חושב 48 פעם. כלומר יש לה כוח גדול מאוד. היא רשאית לשנות והיא רשאית כלהתחשב והיא רשאית לא להתחשב. מה זה רשאית? היא רשאית להתחשב רק בגדולים?
"במכרז האחרון בו השתתפתי, הייתי יבואו מצטיין סיימתי בחצי שנה יותר מ-60% מהכמות וקיבלתי עוד כמות וגם אותה סיימתי. הוועדה לא רשאית להתחשב בזה שהייתי יבואן מצטיין? היא לא רשאית להתחשב שהמחיר בנני לבין הזוכה הוא שקל?".

כשרות לא מעניינת, ערבויות גבוהות מדי

גם הבעלים של מעדני גורמה חיים עזר, שמשווק בשר ליוחננוף, מחסני השוק ולרשתות קטנות, מוצא כשלים במכרז: "עלות הכשרות לבשר בכשרות גבוהה לא מעניינת אותם. עוד כשל: אסור לי לעודד טחינה של חלק משובח יותר. אם המוכר שלי יעשה את זה הוא יחטוף תביעה ייצוגית. בנוסף, ביקשו גם ערבויות גבוהות מאוד, של 8-7 מיליון שקל".
למה לא זכיתם? "נתנו מחיר גבוה מבחינתם, 36 שקל לק"ג לבשר בכשרות בד"ץ. אנחנו מביאים אנגוס משובח וזה למכור אותו בחינם. אם מישהו רוצה למכור בזול מזה, צריך לבדוק בכמה הוא מוכר את הסטייקים שלו. זה עלול להוסיף 7-6 שקלים לנתחים האחרים.
"הייתי בטוח שאזכה, כי 4-3 שנים אנחנו זוכים. ביקשתי 4,000 טונות פתאום אתה מוחק אותי? אז תן 2,000 טונות. יש שווקים שעובדים מחיר. אנחנו עובדים עם איכות".
הבשר הטחון הוא המוצר הכי נמכר בקצבייה. "נכון שהטחון נמכר הכי הרבה ובכל זאת הצרכן קונה סל. עדיף שוק פתוח. בין הרשתות יש תחרות מטורפת, כולם נלחמים על הלקוח. כרעיים אנחנו מוכרים במחיר עלות. למה? כי אנחנו רוצים למכור ככה? לא. בגלל התחרות".

הצרכנים לא יודעים איפה נמכר הבשר המוזל

כשל נוסף במכרז: הצרכנים. הם לא תמיד מוצאים בשר טחון בזול ברשת, שכן הרשתות לא מוכרות אותו, או לא מציבות שלט המעיד על מכירתו בסניף למרות שהן מחויבות לכך; או שהבשר מוצג לצרכנים בצורה לא מעוררת תיאבון: עתיר שומן, כשלצידו בשר טחון "פרימיום" שנמכר במחיר גבוה יותר.
השנה הוחלט להקפיד על פיקוח הדוק יותר וכן נקבע שעל החברות למכור בשר עם 14% שומן בלבד, כי רשתות הציגו בשר שמן ולא יפה למראה כבשר המוזל, לצד בשר טחון "פרימיום" יקר בהרבה. כמו כן נקבע שעל המתחרות למכור 25% ומעלה מהמכסה בשר טחון מוזל. עד כה לא היתה הגבלת כמות מינימום כזאת, אלא רק דרישה למכור אותו כל השנה מה שגרם לחלק מהיבואנים לתחמן, כך טוענים במשרד.
יחד עם זאת, באופן מעורר תימהון, במשרד לא חושפים היכן יימכר הבשר הזה. ביקשנו את רשימת הסניפים והאטליזים בהם יימכר הבשר של נטו או אדום גרופ (שכן ברור היכן יימכר הבשר של שופרסל ורמי לוי) ולא קיבלנו אותה, למרות שמדובר בתנאי לקבלת המכסה. כך, צרכנים השנה כמו בשנים קודמות לא יודעים היכן מוכרים את הבשר המוזל. במשרד הבטיחו לידיעות אחרונות שהרשימה תפורסם תוך 30 יום, כולל באתר המשרד.
באדום גרופ אמרו ל-ynet שהם לא יכולים לתת את רשימת הרשתות והאטליזים כרגע, משום שהעסקאות עדיין נסגרות. אחד מבעלי החברה ארז קורנפלד, אמר ל-ynet: "אמכור ברשתות מוכרות שכבר ייבאו איתנו בשר בעבר". בנטו לא הגיבו לבקשה.

משרד הכלכלה רודף אחרי הזנב של היבואנים

גורמים במשרד הכלכלה מסבירים שהם רודפים אחרי הזנב של היבואנים: "היבואנים יותר מתוחכמים מאיתנו ואנחנו צריכים לרדוף אחרי ההמצאות שלהם. מסתירים את המחיר הנמוך, מוכרים בשר שרובו שומן.
"לגבי הגדולים, יש להם כוח קנייה יותר גדול והם יכולים להביא מחירים יותר נמוכים. המלך של המכרזים זה בדרך כלל המחיר. אם היבואן הגדול יודע לתת מחיר יותר טוב, אז יש לו יתרון. מצד שני יש לנו עניין שגם יבואנים קטנים ייכנסו. רבים מהם אומרים שהערבויות שמבקשים להם גדולות מדי וזה מונע מהם מלגשת למכרז.
"אין לנו יחידת פיקוח ענקית. אם יש לנו אינדיקציות מכמה סופרים ואטליזים - אז בודקים. ככה למשל, אנשי יחידות הפיקוח נכנסו לרשת מסוימת וראו את הבשר הטחון המוזל מוצג ליד בשר יקר יותר. הבשר היקר נראה טוב יותר, לא רואים שומנים צפים. כל מיני טריקים של קמעונאים, שגם אם אתה הכי גאון אתה לא יכול לחשוב על זה מראש עד שאתה לא רואה את זה בעיניים. אחד היבואנים שכבר לא במשחק השנה מכר כמות קטנה של הבשר המוזל כי הציג את זה בצורה לא יפה אז צרכנים לא קנו".