עימות חמור בין ראשי משרד האוצר ומשרד הביטחון סביב פיקוח על עשרות מיליארדי שקלים תשלומי שכר וגמלאות בצה"ל, כשברקע הקמתה של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון שתתכנס ביום ראשון. בעוד שמשרד האוצר מבקש לפקח על התשלומים ולבקר אחת ולתמיד על המתרחש בתחום הסכומים המיוחדים שמאשר הרמטכ"ל לאנשי הקבע במסגרת "הגדלות הרמטכ"ל", בכירי צה"ל ומשרד הביטחון מנסים להתחמק מהפיקוח ודוחים את הבקרה עוד ועוד.
ל-ynet נודע כי החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, טען בפנייה דחופה לכל ראשי מערכת הביטחון ובכירי משרד האוצר, כולל השרים בשני המשרדים, שצה"ל מונע בכוונה תחילה ובתרגילי התחמקות שנמשכים כבר יותר משנה בקרה של החשב הכללי על תשלומי השכר בצה"ל, בהיקף של 30 מיליארד שקל. זאת משום שצה"ל "מעכב בכוונה" את הקמתה של מנהלת שתפקח על התשלומים מטעם משרד האוצר. ממכתבי החשב הכללי ותשובת סגן הרמטכ"ל אתמול עולה, כי בצה"ל ממשיכים "למשוך זמן", כטענת בכירים במשרד האוצר, ולמנוע את הבקרה על הכספים. למכתב המלא ששלח החשב לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם
החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם
החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם
(צילומים: גד ליאור ודובר צה"ל )
במכתב ששיגר רוטנברג ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, עם העתקים לכל ראשי מערכת הביטחון, הוא דרש להתנות את תיקון החקיקה בעניין "הגדלות הרמטכ"ל" במינוי ראש מנהלת, שיחל את תפקידו באופן מיידי ומלא. החשב הכללי קובע בפנייה הדחופה לאדלשטיין כי עד להשלמת מינוי ראש המנהלת אין לאשר את תיקון החקיקה המבוקש.
במסגרת התוכנית הרב-שנתית של צה"ל לשנים 2023-2027, שתוכננה עוד לפני המלחמה, סוכם על הקמת מנהלת משותפת לביצוע ובקרה של כל תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל, מה שלא נעשה מעולם בעבר. "הגדלות הרמטכ"ל" הן תוספות סוציאליות שהרמטכ"ל רשאי להעניק לאלפי אנשי צבא "בנסיבות כלכליות או אחרות המצדיקות זאת". חיילי הקבע והקצינים בצה"ל נהנים ממערכת פנסיה ייחודית בישראל, עם פרישתם בגיל צעיר יחסית, סביב 45 הממוצע, והם זכאים לתשלומי פנסיה תקציבית נדיבים למשך כל חייהם.
הגדלות הרמטכ"ל נעו במשך שנים סביב 8.5% מעבר לשכרם ואף הגיעו לשיעורים גבוהים יותר שחצו את ה-10%, כאשר 97% מהפורשים קיבלו את "תוספת הרמטכ"ל". העלות האקטוארית של "הגדלות הרמטכ"ל" הגיעה בשנים האחרונות למיליארדי שקלים, ולמרות הוצאות הביטחון הכבדות כעת הן אמורות להימשך.
על פי הסיכום שהושג בחודש יוני בקיץ אשתקד, החשב הכללי במשרד האוצר הוא שיקבע את זהות הגורם שימלא מטעמו את תפקיד ראש המנהלת החדשה, כאשר המינוי ייעשה על ידי הרמטכ"ל בהתאם לכללי המינוי בצה"ל. עוד נקבע כי המועמד לתפקיד ראש המנהלת ימונה ויתחיל את תפקידו עד ליום 1 באוקטובר 2023.

"צה"ל מעכב במכוון את המינוי"

רוטנברג כתב בפנייתו כי "מיד עם חתימת ההסכם פעלנו למימוש ההסכמות, ולאחר הליך בחינה ומיון, החלטתי על מועמדת ראויה לתפקיד זה, אשר רואיינה על ידי ראש אכ"א ואושרה על ידו. לבקשת הרמטכ"ל סוכם כי המועמדת תרואיין גם על ידו, בטרם אישור המינוי, אולם סמוך למועד שנקבע פרצה מלחמת חרבות ברזל וחל עיכוב בתהליך אישור המועמדת על ידי הרמטכ"ל. היום נודע כי המועמדת שהוצעה כבר אינה מעוניינת בתפקיד עקב הסחבת וכעת יש להציע מועמד חדש לראש המנהלת".
העיכוב לא הסתיים עד עכשיו, שנה לאחר החתימה על התוכנית. לדברי החשב, "בשיחות פורמליות ובלתי פורמליות שהתקיימו עם גורמים בצה"ל ובמשרד הביטחון עלה כי מינוי זה מתעכב באופן מכוון על ידי צה"ל, בשל הדיאלוג שהתקיים בין צה"ל לבין משרד האוצר בכל הנוגע לסוגיות שכר בצה"ל, ובעיקרן לסוגיית 'הגדלות הרמטכ"ל', וזאת למרות שהובטח על ידי כלל הדרגים הבכירים במשרד הביטחון וצה"ל שהמינוי יקודם באופן מיידי".
החשב קובע, בפנייתו ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי "בימים אלו שהוועדה בראשותך מתבקשת לאשר חקיקה המכשירה בדיעבד את ההחלטה שקיבל צה"ל בזמנו, שלא בסמכות, להגדיל את הקצבאות של משרתי קבע, כלומר להכשיר בדיעבד את רכיב 'הגדלות הרמטכ"ל', עולה החשיבות למינוי ראש המנהלת. זאת, בכדי להסדיר את הנושא עד תומו ולמנוע סיטואציה עתידית שבה צה"ל מחולל את שכר משרתי הקבע והגמלאות ללא שום בקרה ופיקוח וללא שקיפות ויכולת של החשב הכללי לבקר בזמן אמת את פעילויותיו ולמנוע חילול שכר או קצבה שלא על פי דין".
החשב הכללי הדגיש במכתבו כי "ללא מינוי ראש מנהלת מטעם החשב הכללי, אין ביכולתנו לבצע את עבודתנו ולממש את אחריותנו לפיקוח ובקרה על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל בהיקף של למעלה מ-30 מיליארד שקל בשנה. זאת, לרבות בדבר החקיקה המוצעת בנושא 'הגדלות הרמטכ"ל' אשר לה השלכות כספיות רבות על התקציב השוטף ועל החבות האקטוארית של מדינת ישראל בו צה"ל הוא הנתח המשמעותי ביותר".

האוצר על תשובת של סגן הרמטכ"ל: עוד מריחת זמן

ל-ynet הגיעה תשובתו שנשלחה אמש (ד') על ידי סגן הרמטכ"ל, האלוף אמיר ברעם, שממנה עולה שצה"ל למעשה ממשיך למשוך זמן ומבקש כעת "להעביר את פרטי המועמדים לרבות קורות חיים והמלצות מנהלים לתפקיד ראש מנהלת השכר והגמלאות. זאת על מנת שנוכל להניע מחדש את תהליך האישור בהתאם לכללי הבחינה והמינוי בצה"ל". באוצר טוענים כי התשובה הזאת נועדה לעכב עוד את הקמת המנהלת המפקחת על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל, הנמשכים לפי שעה ללא הפיקוח המבוקש.
יחד עם זאת הודיע סגן הרמטכ"ל בתשובתו כי "צה"ל ימשיך ויעמוד בעקרונות הסיכום הבין-משרדי עם משרד האוצר בחודש יוני 2023, לרבות ההסכמות בנושא הקמת מנהלת שכר וגמלאות משותפת. על פי האמור בסיכום הבין משרדי, חלקיו השונים יקודמו כמקשה אחת ולא ניתן לפרק סיכום זה לחלקים אלא אם הוסכם אחרת בין המשרדים".
עוד מציין סגן הרמטכ"ל כי "לאור מלחמת 'חרבות ברזל' חלו עיכובים בקידום תהליכים האמורים בסיכום, בין היתר בנושא השלמת חקיקת פנסיות הגישור, השלמת חקיקת השלמת תקופת שירות, הקמת מנהלת השכר וגמלאות ועוד".
המשמעות היא שלפי שעה אין פיקוח ובקרה שהאוצר דורש לקיים על כל תשלומי השכר והפנסיה בצבא וזאת דווקא בתקופת מלחמה, כטענת ראשי משרד האוצר.