פרסום ראשון: בזמן שיותר מ-60 אוניות ממתינות בתור להיכנס לנמלי ישראל, עגנה אתמול אונית המטען הכללי הטורקית "תמרי S" ברציף 7 של נמל המפרץ, לקראת פריקת מטען במשקל 21 אלף טונות, ברובו חומרי גלם למפעל כתר.
מדובר באוניה הראשונה שעוגנת ברציף מאז הועבר השבוע לרשות נמל המפרץ, ביחד עם רציף 8 הסמוך, בעקבות החלטת שרת התחבורה מרב מיכאלי להעביר לנמל הפרטי שמפעילה SPIG הסינית את שני הנמלים שעמדו ללא שימוש, בניסיון לקצר את הפקק בנמלים הוותיקים. להערכת משרד האוצר, הפקק עולה למשק כ-40 מיליון שקל ביום וכ-3 מיליארד שקל בשנה.
האוניה, באורך של 175 מטר, תפרוק את המטען שלה באמצעות המנופים שבהם היא מצוידת. בכוונת נמל המפרץ לקלוט בכל פעם עד 4 אוניות מטען כללי בשני הרציפים, ולהיעזר במקרים מסוימים במנופי המכולות ברציף העיקרי שלו, רציף 6, לפריקת אוניות מטען כללי שאינן מצוידות במנוף משלהן. בימים האחרונים כבר שימש מנוף המכולות לפריקת מטען צינורות מאוניה כזאת.
החלטת מיכאלי, שזכתה לגיבוי שר האוצר אביגדור ליברמן להעביר רציפים שעמדו ללא שימוש לנמל המפרץ בחיפה ולנמל הדרום באשדוד, עוררה את זעם ההסתדרות, שהכריזה על סכסוך עבודה מחשש לפגיעה בעובדי נמלי חיפה ואשדוד הממשלתיים. ההסתדרות תכננה להשבית במחאה את שני הנמלים, אך בית הדין הארצי לעבודה אסר עליה לעשות זאת. בהסתדרות טוענים כי הענקת האישור לנמלים הפרטיים לפרוק אוניות מטען כללי עומדת בניגוד לסיכומים מוקדמים עימה, לפני פתיחתם. משרד התחבורה טוען שלא הייתה התחייבות שהנמלים הפרטיים לא יעסקו בכך, והאפשרות מופיעה ברישיונות שהוענקו להם.
מנמל המפרץ נמסר כי "בכוונתנו לקחת חלק משמעותי במאמץ הלאומי לפתרון משבר העומס בנמלים. נעשה כמיטב יכולותינו, במגבלות הקיימות, תוך המשך מגמת הגידול בכמות המכולות שנפרקות בנמל".
אודי שגיא ויפתח סחר, מנכ"לים משותפים בכתר, מסרו כי "האוניה הראשונה שנכנסת בשעריו של הנמל החדש נושאת עימה אלפי טונות של חומר גלם שדרוש לנו לייצור במפעלינו שבצפון הארץ. אנחנו מייצאים ל-100 מדינות וכיצואנית המכולות הגדולה בארץ אנחנו שמחים על ההזדמנות להתגבר על הפערים האדירים במעגל היבוא - יצור - ייצוא שנוצרו כתוצאה מהפקקים הקיימים בנמלים".