ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי כ-100 מילארדרים ואנשי עסקים יהודים היו חברים ב"קבוצת וואטסאפ סודית" שהוקמה אחרי טבח 7 באקוטובר, במטרה לעצב את דעת הקהל האמריקנית לטובת המלחמה ברצועת עזה, ובאופן שמעלה חשד להתערבות בפוליטיקה האמריקנית וכן הישראלית. בין היתר דווח כי בקבוצה היו חברים מייקל דל, מנכ"ל Dell; הווארד שולץ, מנכ"ל סטראבקס לשעבר; לן בלווטניק, מייסד חברת חטיפי Kind; ג'ושוע קושנר, ביל אקמן, דניאל לובצקי והמיליארדר הישראלי-קפריסאי יקיר גבאי.
לפי הדיווח, כשפרצו המהומות באוניברסיטת קולומביה למשל, חברי הקבוצה שידלו לכאורה את ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, להתערב ולשלוח את המשטרה המקומית כדי לפזר את המפגינים שהתבצרו בקמפוס. כשבוע לאחר שראש העיר הורה למשטרה להתערב - חברי הקבוצה שוחחו עמו בזום ודנו בהענקת תרומות פוליטיות עבורו, כשאחד מהם אף אישר שתרם לאדמס באותו החודש את הסכום הגבוה ביותר שמותר בחוק.
חברים אחרים בקבוצה אף הציעו לשכור חוקרים פרטיים כדי לסייע למשטרת ניו יורק לטפל במחאות, ואחד מהם אף כתב בקבוצה שאדמס הסכים להצעה. עם זאת, משטרת ניו יורק מסרה כי לא נעזרה בחוקרים פרטיים כדי לטפל בהפגנות בעיר. בנוסף דווח כי חברי הקבוצה הפעילו לחץ על נשיאת קולומביה וחבר הנאמנים של האוניברסיטה כדי שיפעלו לפיזור המפגינים.
1 צפייה בגלריה
הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק
הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק
הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק
(רויטרס)
כמו כן, דווח כי חברי הקבוצה יזמו גם הקרנה של "סרט הזוועות" בקמפוסים. בנוסף נערכה גם הקרנה פרטית לכלי התקשורת בניו יורק, שלאחריה כתב איל הנדל"ן ג'וזף סיט, אחד המילארדרים בקבוצה, כי "גורמים ישראלים רוצים להודות לחברי הקבוצה על שהעלו את רעיון האירוע לעיתונאים בניו יורק". סיט כתב בנוסף כי "ממשלת ישראל 'סידרה לנו' להקרין את הסרט באולם גות'אם ב-17 בנובמבר", והוסיף בהודעה מאוחרת יותר כי ההקרנה "תיחשב כאירוע של צה"ל שלא קשור לפעילות שלנו".
לפי התחקיר, חברי הקבוצה קיבלו תדריכים מהשר בני גנץ, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג. שולץ, מנכ"ל סטארבקס לשעבר, כתב בקבוצה כי הוא "מאוד מעריך את התדרוך מאחורי הקלעים של בנט. די יוצא דופן!". השגריר הרצוג, מצדו, אישר את קיום התדריך, אך ציין כי מדובר רק ב"אחד מתוך עשרות" תדריכים שהעביר באותו החודש, מאחר ש"הקהילות בארה"ב רצו ללמוד עוד על מה שקורה בשטח בישראל".

"ההשפעה של הקבוצה הגיעה לרמות הגבוהות ביותר"

בתחקיר נטען כי השפעת חברי הקבוצה הגיעה עד ל"רמות הגבוהות ביותר בממשלת ישראל, עולם העסקים האמריקני ואוניברסיטאות העלית של ארה"ב". הקבוצה, שנקראה "Israel Current Events", גדלה כאמור עד שהכילה כ-100 חברים, בהם יותר מתריסר מיליארדרים שמופיעים ברשימה השנתית של מגזין "פורבס", בנוסף לענקי תקשורת, פיננסים ונדל"ן.
קבוצת הוואטסאפ נוסדה על ידי איש צוות מטעם המיליארדר היהודי בארי שטרנליכט, שלא הצטרף בעצמו לקבוצה באופן ישיר, ותקשר עם חבריה באופן עקיף, דרך אותו עוזר. בהודעה מ-12 באוקטובר, ימים בודדים לאחר הטבח שביצע חמאס בעוטף, עוזרו של שטרנליכט אמר לחברי הקבוצה כי מטרתה היא "לשנות את הנרטיב" לטובת ישראל, בפרט על ידי פרסום "הזוועות שביצע חמאס, לכל האמריקנים".
בתחילת החודש, שבעה חודשים לאחר שנפתחה, הקבוצה נסגרה, ואדם המקורב לשטרנליכט מסר כי הוא החליט לסגור את הקבוצה מאחר שפעילותה התרחבה מעבר למטרות שהוגדרו באוקטובר, וכי המשתתפים בה - וגם הוא עצמו - לא השתתפו יותר באופן פעיל זה חודשים.
הפגנות פרו-פלסטיניות בקולומביה
(צילום: NYPD )

"כתבה מטרידה שמציגה התארגנות פרו-ישראלית כלא לגיטימית"

מקור המעורה בפרטים מתח ביקורת על אופי התחקיר של הוושינגטון פוסט, ואמר כי "מדובר בכתבה מטרידה הנועדה ליצור רושם שהתארגנות פרו-ישראלית היא בלתי לגיטימית, תוך התעלמות מקמפיין הדה-לגיטימציה לישראל והעליה החריפה באנטישמיות בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. הניסיון המכוון להציג אקטיביזם של אזרחים כפעולה פסולה ראוי לתגובה חריפה מצד אלו המתנגדים לאנטישמיות בארה"ב".
שגרירות ישראל בארה"ב מסרה ל-ynet: "השגריר הרצוג וצוות השגרירות ימשיכו לתדרך מנהיגים וקהילות בארה"ב ולהקרין את סרטון העדות לקהלים שונים, כדי לחשוף את האמריקנים לזוועות החמאס כפי שתועדו על ידי המחבלים עצמם, ולהזכיר להם כיצד התחילה המלחמה. לא ניתן שישתיקו אותנו".