הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, צפוי להאיץ את קצב העלאת הריבית הבסיסית במשק ולהכריז כבר בקרוב על שתי העלאות של חצי אחוז במאי וביוני. כך, לפי סקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס ובו השתתפו 102 כלכלנים. כמו כן, לפי אותם כלכלנים, הסיכוי למיתון ב-24 החודשים הקרובים עומד על 40%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע: שיעור האבטלה בארה"ב נמוך במיוחד, בעוד האינפלציה ממשיכה לזנק ורשמה את הזינוק החד ביותר בארבעת העשורים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
אם הפד אכן יעלה את הריבית בשיעור ובמהירות שהכלכלנים חזו, מדובר יהיה בפעם הראשונה שהוא יעשה זאת מאז 1994 וזה יוביל את הריבית בארה"ב לשיעור של 1.25%-1.5% כבר בחודש יוני הקרוב.
מתוצאות הסקר עלה כי 85 מתוך 102 כלכלנים חושבים שהפד יכריז על העלאת ריבית של מחצית האחוז בחודש מאי ומספר קטן יותר, אם כי עדיין רוב, של 56 כלכלנים סברו כי תוכרז העלאה בשיעור דומה גם בחודש שלאחר מכן.
לפי ההערכות הנוכחיות, שיעור הריבית בארה"ב צפוי לעמוד בסוף השנה על 2%-2.25%, חצי אחוז יותר ממה ששוער לפני כחודש. יחד עם זאת, בשל החשש מכניסה למיתון, קצב העלאות הריבית צפוי להתמתן ולפי הכלכלנים הריבית ככל הנראה תעלה רק בחצי אחוז נוסף בשנת 2023, לשיעור של 2.5%-2.75%.
בנוסף, על אף קצב העלאות הריבית המתגבר, ההערכות הן שהאינפלציה, אשר הגיעה לשיא של 7.9% בחודש פברואר האחרון, לא תרד ליעד של 2% אותו הגדיר הפד לפחות עד שנת 2024.

גם בנק ישראל יגביר קצב?

במקביל, קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להשפיע גם על קצב העלאות הריבית בישראל, כאשר בנק ישראל הודיע אתמול (ב') על העלאת ריבית ראשונה מאז שנת 2018 לשיעור של 0.35% וצפויה להודיע על העלאות ריבית נוספות בחודשים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יחד עם זאת, יצויין כי שיעורי האינפלציה בישראל אומנם עולים, אך הם עדיין משמעותית יותר נמוכים ממדינות מפותחות אחרות ועומדים על 3.5% "בלבד", ביחס לכ-8% בארה"ב כאמור ולמעלה מ-6% בבריטניה.
למעשה, כפי שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין אתמול במסיבת העיתונאים שלאחר הכרזת הריבית, ישראל נמצאת ברף התחתון של מדינות ה-OECD בקצב האינפלציה. "אנחנו נמצאים במקום אחר ממדינות אחרות מבחינת אינפלציה, ולכן זה המקום הנכון מבחינתנו", אמר פרופ' ירון, ולמרות זאת הפתיע עם העלאה של 0.25% במקום צפי ל-0.15% בלבד, אם כי עדיין לא העלה את הריבית בבת-אחת ל-0.5%, כמו שחלק מההערכות סברו שיקרה.