"על אינפלציה של פחות מ-3% אחוזים לא מפצים בשום מדינה. אפילו על 5%-7% לא מפצים בינתיים בשום מקום. רק אצלנו יש דרישות כאלה", התבטא היום (שבת) בכיר באוצר. עם זאת, הודו באוצר שיוקר המחייה בישראל גבוה מאוד, "אבל זה נמשך כבר 20 שנה ולא ניתן לפיתרון מהיר". הרקע: דיונים שמתקיימים במשרד במטרה לגבש מספר צעדים כלכליים למאבק בהתייקרויות שיוצגו על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ככל הנראה ביום רביעי.
ליברמן צייץ במהלך הסופ"ש: "השבוע בלמנו את ההתייקרויות במזון, במוצרי הצריכה ובתחבורה הציבורית, אבל זה לא נגמר. בנוסף לרפורמה ביבוא, הרפורמה בחקלאות ומהלכים נוספים עליהם כבר הודענו, בימים הקרובים נסיים לגבש צעדים נוספים להוזלת המחייה בישראל".
הצעדים טרם נקבעו, אולם לפי שעה נראה כי מדובר בהפחתת מכסים נוספים על שורה של מוצרים, ובראשם בשר ומוצרי עוף מיובאים, והשני הוא סבסוד מצד המדינה והפחתת ייקור החשמל שעליו הודיעה חברת החשמל רק בשבוע האחרון, משיעור של 5.7% לשיעור של 2% עד 4%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד ב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
על בכירים בממשלה קיים לחץ רב לבצע צעדים "המיטיבים עם העם", בשל ההתייקרויות האחרונות ואלה הצפויות עדיין. אלה מופעלים בעיקר מכיוון מפלגות "יש עתיד" שבראשות יאיר לפיד, החושש לקיום הממשלה עד שייכנס לתפקידו, וכן ממפלגת "ימינה", שבראשה עומד ראש הממשלה נפתלי בנט.
אם תתקבל ההחלטה על הפחתת ייקור החשמל, התעריף יעלה מהחודש הנוכחי בפחות מהמתוכנן - אך מדובר בסבסוד זמני בלבד של הממשלה, וההתייקרויות כנראה תתבצע בהמשך השנה אם המגפה אכן תדעך.
באוצר שוקלים גם להפחית את המס על הדלק, שמגיע כיום ל-70% ממחיר כל ליטר בתחנות. עם זאת, מדובר בסכומים גדולים שיירדו מהכנסות המדינה ממיסים, כך שספק אם הצעד הזה יבוצע.
הממונה לשעבר על התחרות וההגבלים העסקיים: המכתב של ליברמן - תהליך קוסמטי
(צילום: משי בן עמי)
הצעות אחרות שנבחנו הימים האחרונים, כמו לרווח את מדרגות המס ולהעניק עוד נקודות זיכוי ממס לשכבות החלשות ולנכים, נשללו על ידי בכירי האוצר, שכן מדובר בתקופה גירעונית בתקציב ובאובדן גדול של הכנסות ממיסים למדינה. זאת, בעוד שרק אלה שעובדים ומשלמים מס גבוה ייהנו מצעדים כאלה, ולכן אין בהם טעם רב כיוון שלא יסייעו לשכבות החלשות באמת.
אחד הרעיונות הנוספים שנשקלים הוא להגדיל עוד את מענקי מס הכנסה שלילי להורים שעובדים ומשתכרים מעט. צעד כזה לא יעזור כמובן למי שאינם נכללים בשוק העבודה, כמו רבים מהגברים החרדים ומהנשים הערביות. בנוסף נודע כי במשרדי האוצר והכלכלה, באמצעות רשות התחרות, מתכוונים לבחון כעת אפשרות להורות לחברות גדולות בישראל, בעיקר בתחום המזון, למכור חברות בת, במסגרת הפחתת הריכוזיות. זאת, כדי להגביר את התחרות, כפי שנעשה בהפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים.
עוד צעד שנבחן הוא העלאת קצבאות האזרחים הוותיקים, שעודכנו לאחרונה רק לפני ארבע שנים, בשישה שקלים בלבד, כאשר ברור שהנפגעים העיקריים מההתייקרויות הם קשישים.
אולם, כל העלאה של הקצבאות לכלל מיליון הקשישים (שמעל גיל הפנסיה) בישראל רק ב-100 שקל בחודש, תגרום להוצאה תקציבית של עוד 1.2 מיליארד שקל בשנה, סכום גבוה. לאחרונה העדיף שר האוצר להעלות את שכר החיילים ב-50%, מאשר את קצבאות כלל הקשישים. לכן הועלו במאות שקלים רק קצבאות הקשישים מקבלי הבטחת הכנסה שמצבם הכלכלי רע במיוחד.
לעניין זה, בעבר נשקלה האפשרות לבטל את תשלום המע"מ על תרופות, אולם ברשות המיסים מתנגדים בנמרצות לצעד כזה מחשש למעשי הונאה ומרמה ומכירת מוצרים שונים בתור "תרופות" תוך עקיפת החוק.