צפו: הבדיקות הביתיות נחטפות מהמדפים
(צילום: שחר גולדשטיין, חגי דקל)
בעקבות העומסים הכבדים ותורי הענק במתחמי בדיקות הקורונה בימים האחרונים, משרד הבריאות החליט אתמול (ד') על שינויים מיידים במתווה הבדיקות למי שנחשפו לחולה מאומת. לפי המתווה החדש, צעירים מחוסנים מתחת לגיל 60 שלא נמנים עם קבוצת סיכון כבר לא יופנו לבדיקות ה-PCR המדויקות, אלא לבדיקות אנטיגן מהירות שיעשו בביתם או במוקדי הבדיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המתווה, לפיו עלות הבדיקה הביתית נופלת על הלקוח, ייכנס לתוקף ביום שישי הקרוב וכבר העלה את זעמם של הצרכנים שטוענים כי המדינה היא זו שצריכה לממן את הבדיקות. כמה תעלה לכן בדיקה ברשתות השונות והאם אנחנו בדרך לחוסרים בשל המהלך אשר צפוי להגדיל משמעותית את הביקוש הגבוה גם ככה?
2 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)

כמה עולות הבדיקות הביתיות?

ברשת BE תשלמו החל מ-29.90 שקלים על בדיקה יחידה של אקוטסט, 54.90 שקלים על ערכת 2 יחידות של מותג רניום, 79.90 שקלים על מארז של 5 יחידות של ORIENT GENE או 125 שקל על מארז של 5 יחידות של אקוטסט ו-159.90 שקלים על מארז של ORIENT GENE הכולל 10 יחידות.
אם תרצו, יש גם אופציה לרכוש מארז של 20 יחידות של אקוטסט בעלות של 299 שקל, באמצעות אפליקציית המשלוחים של וולט או בקנייה באתר האונליין של שופרסל בלבד. בדיקות אנטיגן מהירות בסניפים לצורך התו הירוק יעלו לכם 69 שקל לנבדק או 49 שקל לחברי מועדון שופרסל.
ברשת סופר-פארם תשלמו 34.90 שקלים על בדיקה בודדת של פנביו (מבצע השני ב-50%), 54.90 שקלים על מארז של שתי בדיקות של רניום מדיקל, 74.90 שקלים על מארז של 3 בדיקות של ISI ו-79.90 שקלים על מארז של 4 בדיקות של פנביו או 79.90 שקל על מארז של 5 בדיקות של BD (מבצע). בדיקת אנטיגן בסניפים לשם התו הירוק תעלה לכם בסופר-פארם 59 שקל לנבדק.
ברשת גוד פארם תשלמו 39 שקל על מארז של 5 בדיקות של המותג אקוטסט ו-49 שקל לבדיקת אנטיגן בסניפי הרשת לשם התו הירוק.
ברשת חנויות הנוחות מנטה של דלק תוכלו לרכוש בדיקה בודדת ב-34.90 שקל, ערכה של 4 בדיקות ב-69.90 שקלים או ערכה של 5 בדיקות ב-99 שקל. במתחרה שלה, רשת חנויות הנוחות יילו של פז, תוכלו לרכוש ערכה של 4 בדיקות של המותג פנביו ב-59 שקל.
באתר עזריאלי.קום תוכלו לרכוש מארז של 5 בדיקות של ORIENT GENE ב-139 שקל, 10 יחידות ב-269 שקל או 20 יחידות ב-499 שקל. זאת, לא כולל תוספת של 19 שקל עבור משלוח.
ברשת חנויות הנוחות סוגוד של סונול תשלמו 69.90 שקל על מארז של 4 יחידות. בנוסף, בתחנת סונול אילוש בהרצליה החל פיילוט לבדיקות קורונה מהירות לתו ירוק בעלות של 50 שקל. הפיילוט צפוי להתרחב לתחנות נוספות בימים הקרובים.

"לא פראיירים, מחוסנים יצפצפו על הבדיקה"

העלות הגבוהה של הבדיקות, אשר כאמור המדינה מצפה שיסייעו בתורים אולם לא מממנת אותן בעצמה, הובילה באופן מיידי למחאה מצד הציבור. עמוס (52), נהג מונית מכפר סבא, נשוי ואב לשלושה, אמר אתמול ל-ynet: "מהלך כזה פשוט יוביל לכאוס בקרב צרכנים שלא מוכנים לשאת בתשלום בעיקר כשמדובר בעלות לא מבוטלת למשפחה.
הוכרזו השינויים במתווה הבדיקות: PCR ללא-מחוסנים ולקבוצות בסיכון, מחוסנים יסתפקו בבדיקות ביתיות
(צילום: לע"מ )
"מילא הפילו עלינו עלויות בדיקות לקורונה לפני טיסות לחו"ל, בחו"ל לפני החזרה ובארץ אחרי הנחיתה, שזה כבר עסק של כמה מאות שקלים לאדם, אבל מה פתאום בגלל עומסים בתורים שהרגולטור לא עומד בהם מחליטים בהינף יד ומבלי לחשוב פעמיים להפיל את העלות הבדיקה על הצרכנים?! זו חוצפה.
"אנשים מחוסנים, לא פראיירים ובלי תסמינים, גם אם היו ליד חולה מאומת, לא יכלו לרכוש את הערכות הביתיות ויצפצפו על ביצוע הבדיקה. מי יאכוף את זה בפועל? אם מצפים לאחריות אישית מכל אזרח במדינה, איבדו את האמון שלנו מזמן".

בדרך למחסור בבדיקות?

בתוך כך, גורמים במשרד הבריאות צופים כי המתווה החדש עלול להוביל למחסור בבדיקות ברשתות וקראו לציבור "להתאזר בסבלנות". ברשתות לעומת זאת, מציגים תמונה מעט יותר אופטימית.
עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר-פארם, אמר אתמול ל-ynet כי "אין ספק כי הביקוש לבדיקות עלה בשבוע האחרון בסדרי גודל לאור עליית התחלואה. אך נכון לעכשיו, אנו לא רואים מחסור רוחבי בבדיקות הנמכרות בסניפים. ייתכנו חוסרים נקודתיים ואנו פועלים לחדש את הסחורה באופן תדיר".
אורי וטרמן, מנכ"ל רשת Be מבית שופרסל, מאשר כי מתחילת השבוע הרשת עדה לעלייה חדה בכמות הרכישות של בדיקות ביתיות, אולם מרגיע גם הוא כי כרגע אין מחסור בבדיקות ברשת. "מדובר בזינוק של פי שבעה בכמות הרכישות וזה עולה כל הזמן בהתאם לקצב הכפלת המאומתים. כשראש הממשלה הכניס את הבדיקות המהירות לתו הירוק, היה טירוף כי הייתה חברה אחת וכל כמות שהכנסנו לסניפים נעלמה. היום מגוון הבדיקות הוא גדול יותר, יש 5-4 חברות והמחיר ירד ב-40%.
"אם חבילה של חמש בדיקות עלתה אז 130 שקל, היום היא עולה 80 שקלים בלבד. גם באונליין וגם בוולט מדובר במספרים מטורפים. בוולט הוצאנו שלשום אלף משלוחים של בדיקות. מדובר במאות אלפי יחידות ביום. כרגע אין לנו מחסור. חילקנו שלשום בדיקות לסניפים והיות שהדרישה כל כך גדולה מילאנו אותם שוב היום. אנחנו נערכים לגידול משמעותי בכמויות כדי לתת אספקה כל הזמן לסניפים", מספר וטרמן.
מנגד, לקוחות כן מדווחים על קשיים להשיג בדיקות. גוני צפריר, תושבת תל אביב, סיפרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet ש"מאוד קשה להשיג בדיקת קורונה. זה הופך להיות איזה מצרך נדיר שאנשים ממש בלחץ להשיג אותו. היום הייתי בכמה בתי מרקחת, בהרבה אזל המלאי. שאלתי 'מתי יגיע' אז אמרו לי 'זה אמור להגיע', מתי? לא יודעת. המחירים גם גבוהים בהתאם".
פורסם לראשונה: 21:18, 05.01.22