כאוס ביבוא בשר לישראל: טונות של בשר מיבוא ומזון מיובא תקועים בימים אלה בנמלים, ואם הנושא לא ייפתר מיידית, עלול להיווצר מחסור בחגים. הסיבה: החל מ-15 בספטמבר הרבנות הראשית, בהוראת היועץ המשפטי שלה, אינה רשאית על פי חוק להנפיק תעודת כשרות, שבלעדיה יבואני הבשר אינם יכולים לשחרר את הבשר מהמכס. זאת משום שהבחירות למועצת הרבנות הראשית מתעכבות, מסיבות שייתכן פוליטיות, וסמכותה של המועצה הנוכחית פגה.
במקביל, היבואנים חוששים כי אם יארך מתן הפתרון לנושא הבחירות, ייאלצו להשמיד משלוחי בשר שתוקפם יפוג. "אנחנו מילאנו אחר כל ההוראות, מימנו צוותים של הרבנות שיצאו לחו"ל לשחוט כדין, אבל אנחנו לא יכולים כעת לקבל תעודת כשרות, בעוד המכס לא משחרר מזון מיובא ללא תעודה", אמר אחד היבואנים ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
בשר שמן. ארלוזרוב, ת"א
בשר שמן. ארלוזרוב, ת"א
בשר. המחשה
(צילום: מירב קריסטל)

במכתב ששלח היועץ המשפטי של הרבנות הראשית ב-15 בספטמבר למנכ"ל הרבנות הראשית יהודה כהן נאמר: "בהתאם לחוק פקעה כהונתה של מועצת הרבנות הראשית ב-15.9.2024. כפועל יוצא מכך, פוקעת גם כהונתו של מ"מ נשיא מועצת הרבנות, כבוד הרב יצחק רלב"ג, שינק את סמכותו מכוח כהונתו כחבר מועצת הרבנות. כמו כן, פוקעת כהונתן של הוועדות השונות הפועלות מטעם הרבנות. הליך החקיקה להארכת משך כהונתה של המועצה מצוי בעיצומו אך טרם הושלם (נזקק לקריאה שנייה ושלישית במליאה שמצויה בפגרה - נ.ז). משמעות הדבר כי החל ממחר לא ניתן להמשיך ולממש את מכלול הסמכויות המופעלות באמצעות הדרגים המקצועיים ברבנות בשמה של המועצה. בכלל זאת, החל ממחר לא ניתן להנפיק תעודות הכשר למוצרי מזון מיובא ובשר מיובא".
2 צפייה בגלריה
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
(צילום: אריאל אוחנה)

ל-ynet נודע כי אחת מהיבואניות, חברת סנטרל גלאט, פנתה לרבנות בהתראה לפני פנייה לבג"ץ בדרישה לקבל אישור כשרות לשחרור בשר מיובא. במכתב שנשלח באמצעות בא כוחה, עו"ד אשר דל, נאמר כי "בתאריכים 22 ו-23 בספטמבר אמורות להגיע לנמל בישראל שתי מכולות בשר כבש של מרשתי, כל מכולה במשקל של 15 טון בשר ובסה"כ 30 טון בשר כבש.
"שחיטת הבשר שבמכולות נעשתה בין התאריכים 26.8 – 10.9, על ידי 17 אנשי צוות ורבנים שהוסמכו לתפקידם על ידי הרבנות הראשית לישראל והתקבל בגינם כצוות אישור ספציפי בכתב לשמש כצוות שחיטה וכשרות.
"במהלך ביצוע השחיטה, דיווח צוות השחיטה לרבנות הראשית על כמויות השחיטה כנהוג וכמקובל וסימן כל בשר שנשחט ככשר בחותמת, תעודה ופלומבה הסוגרת את האריזה ומהווים סימון ואישור הצוות המוסמך לכשרות הבשר.
"בהגיע הבשר הכשר לישראל, בכדי לשחררו מהנמל, על היבואן להציג את אישור הרבנות הראשית לישראל כי מדובר בבשר כשר שניתן לשחררו מהנמל.
"אישור הרבנות הראשית לנמלי ישראל לשחרר את הבשר המיובא הינו אישור מנהלי הנסמך על ביצוע השחיטה כהלכה ועל ההשגחה הכשרותית על ידי אנשי הצוות שהוסמך מראש ובראשם הרב ראש הצוות שהוסמך לתפקידו על ידי הרבנות הראשית.
"לאחר שמרשתי ביצעה כדין וכהלכה את כל האמור לעיל, הופתעה מרשתי כאשר הגיעה לידה מכתבו מיום 15.9 של יועמ"ש הרבנות הראשית לישראל בו נכתב כי בעקבות פקיעת כהונתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל, החל מיום 16.9 לא ניתן לממש את מכלול הסמכויות של הדרגים המקצועיים ברבנות ובכלל זה לא ניתן להנפיק תעודות הכשר לבשר מיובא. (להלן: 'הנחיית היועמ"ש לרבנות').
"הנחיית היועמ"ש לרבנות מתפרשת ברבנות הראשית כהנחיה המונעת מהדרגים המקצועיים ברבנות להפיק אישור לשחרור הבשר הכשר המיובא מנמלי ישראל. הבנה מרחיבה שכזו של הנחיית היועמ"ש לרבנות הינה חסרת בסיס ומופרכת לחלוטין ונובעת מניסוחה הרחב.
"אישור הדרגים המקצועיים לשחרור הבשר המיובא מהנמל אינו בגדר הענקת תעודת כשרות שבסמכות מועצת הרבנות הראשית, אלא בגדר אישור הדרג המקצועי, לאחר שמועצת הרבנות הראשית כבר הסמיכה את אנשי הצוות והרבנים כל אחד לתפקידו ולאחר שאנשי צוות השחיטה כבר שובצו לתפקידם ואישרו את הבשר בחותמם (פלומבה, חותמת ותעודה) עוד לפני 15.9, כלומר לפני סיום כהונת מועצת הרבנות הראשית.
"אם אכן כוונת היועץ המשפטי לרבנות היא כי למרות כל האמור הדרגים המקצועיים מנועים כיום מלאשר את כשרות הבשר ואת שחרורו מהנמל, הרי שהנחייתו שגויה ויש לתקנה בדחיפות.
"מכל מקום, על היועץ המשפטי לרבנות לתקן מיידית את הנחייתו ולהבהיר כי בסמכותם של הדרגים המקצועיים לאשר יבוא בשר שנשחט ואושר ככשר על ידי צוות שהוסמך לפני פקיעת כהונת מועצת הרבנות הראשית.
"באם יועמ"ש הרבנות הראשית לא יתקן מיידית את הנחייתו הנ"ל, מוטל על היועץ המשפטי לממשלה להתערב מיידית ולהורות על ביטול הנחיית היועמ"ש לרבנות.
"עיכוב, אפילו של יום אחד בקבלת אישור הרבנות לשחרור הבשר מנמלי ישראל, עלול לגרום למרשתי נזק של מיליוני שקלים.
"מפאת בהילות הדברים וחשש לעיכוב של 30 טון בשר של מרשתי בנמלי ישראל, אם לא תתוקן מיידית הנחיית היועמ"ש לרבנות, תיאלץ מרשתי להגיש מיידית עתירה לבג"ץ לביטול הנחיית היועמ"ש לרבנות".
דובר הרבנות הראשית אישר כי אין בסמכותה של הרבנות להנפיק כעת תעודות כשרות לפי הנחיית היועץ המשפטי. עוד נודע כי חברת סנטרל גלאט מתכוונת להגיש כבר בשעות הקרובות עתירה לבג"ץ.