לאחר שממשלת טורקיה הודיעה כי תפסיק לייצא עגבניות עד לאמצע חודש אפריל עקב הנזקים שנגרמו ליבולים בעקבות רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה, היא פתחה מחדש את ייצוא העגבניות. בינתיים, מחירן של העגבניות מטורקיה זינק ב-60% ל-6.5 שקלים לק"ג לעומת 4 שקלים, המחיר שהיה לפני ההודעה על הפסקת הייצוא. לפני שנתיים היה מחירן של העגבניות לייצוא מטורקיה כ-2.7 שקלים לק"ג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מבחינת היבואנים הישראלים, מדובר במכה משמעותית שכן הם היו רגילים לייבא במחיר זול ולשווק במחיר גבוה, ועל כן מחיר העגבניות מאז נפתח השוק לייבוא לא ירד. כעת, לאור המצב ועליית מחיר העגבניות בטורקיה, לא משתלם להם לייבא עגבניות משם.
1 צפייה בגלריה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
(צילום: EPA)
אילן שפע מביכורי שדה, משווקת הירקות והפירות הגדולה בישראל, שייבא בעבר עגבניות מטורקיה, אמר ל-ynet כי במחיר הזה אין כדאיות לייבא את העגבנייה הטורקית.
יש לציין כי למחיר העגבנייה המיובאת נוספים עלויות הובלה ומכס, אם מדובר בייבוא מחוץ למכסה מוגבלת הפטורה ממכס שמחלק משרד החקלאות. לכן, למרות שטורקיה פתחה מחדש את הייצוא, יש עדיין חשש כי מחיר העגבניות יזנק לקראת פסח.
צפו: העגבנייה תתייקר בגלל הגבלת הייצוא בטורקיה
(צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

מאז שסגרה טורקיה את הייצוא, עברו היבואנים כדוגמת ביכורי שדה לייבא עגבניות מירדן, אבל החשש הוא כי יבולי העגבניות הירדניות יצטמצמו לאחר שיא העונה ויתייקרו בעקבות הביקושים בעולם. אנליסטים מ-EastFruit, שמתמחים בחקלאות, פרסמו כי להחלטת ממשלת טורקיה תהיה השפעה רצינית על שוק עגבניות החממה במדינות התלויות ביבוא ממנה. במאמר שפורסם באתר איסט פרוט נאמר כי ניתן לייבא עגבניות ממקורות אלטרנטיביים כמו מרוקו וספרד, אבל הן לא יכולות לתת מענה שלם לכמויות שיובאו מטורקיה לאירופה. לפיכך, חוזים האנליסטים זינוק במחיר העגבנייה ביבשת. יש לציין כי בעבר בעיתות מחסור זינק מחיר העגבניות עד לשיא של 14 שקל לק"ג.