מייסד חברת מכונות ההצבעה סמארטמטיק וסגן הנשיא של החברה לשעבר נעצרו השבוע במיאמי בחשד למעורבות בפרשת שוחד בינלאומית, כך פורסם בסוכנויות הידיעות. בין המעורבים בפרשה גם אזרח ישראלי-ונצואלי, בשם אלי מורנו.
רוג'ר פיניאטה, המייסד הוונצואלי-אמריקני של סמארטמטיק, וחורחה מיגל וסקז, סגן נשיא החברה לשעבר, הסגירו עצמם לרשויות ועומדים בפני אישומים בגין שחיתות והלבנת הון. השניים חשודים בתשלום שוחד של מיליון דולר ליו"ר לשעבר של ועדת הבחירות בפיליפינים, חואן אנדרס דונטו באוטיסטה, בן 60, שגם הוא מוזכר בכתב האישום.
1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
בית משפט
(צילום: shutterstock)
על פי כתב האישום, הנאשמים פעלו להבטיח חוזים בשווי 199 מיליון דולר לאספקת מכונות הצבעה ושירותים נלווים לבחירות 2016 בפיליפינים. החשד הוא כי הם מימנו את השוחד באמצעות חיוב יתר עבור מכונות ההצבעה, וכי הם הסתירו את פעולותיהם באמצעות קרן ששימשה לביצוע התשלומים הבלתי חוקיים ובעזרת הסכמי הלוואה מזויפים. בכירי החברה הלבינו לכאורה את תשלומי השוחד דרך חשבונות בנק הממוקמים באסיה, אירופה וארצות הברית, כולל במחוז הדרומי של פלורידה, על פי כתב האישום.
בין החשודים בפרשה כאמור גם אזרחי ישראלי בשם אלי מורנו, בן 44, שמחזיק באזרחות כפולה של ונצואלה וישראל. מורנו, שפיקח על החוזים של סמארטמטיק בפיליפינים, מואשם גם הוא בקשירת קשר להלבנת כספים בינלאומית.
כל הנאשמים עומדים בפני עונש מרבי של 20 שנות מאסר אם יורשעו. פיניאטה ווסקז עלולים לקבל עונש נוסף של עד חמש שנות מאסר בגין הפרת חוק הפרקטיקות המושחתות הזרות.
החקירה החלה ב-2017 לאחר שאשתו של באוטיסטה דיווחה לרשויות בפיליפינים על "עושר בלתי מוסבר" של בעלה, המוערך בכ-20 מיליון דולר, בעת שהיו בהליכי גירושין. סמארטמטיק, שנוסדה ב-2000, זכתה לתשומת לב בינלאומית כשנבחרה על ידי הנשיא הוונצואלי הוגו צ'אבז להחליף את מכונות ההצבעה במדינה ב-2004. החברה התרחבה משמעותית בשנים שלאחר מכן.
בשנים האחרונות, סמארטמטיק הייתה במרכז מחלוקת בארה"ב לאחר שהועלו טענות לגבי מעורבותה בזיוף קולות בבחירות לנשיאות 2020, שהתגלו כשקריות. החברה הגישה תביעת דיבה בסך 2.7 מיליארד דולר נגד פוקס ניוז, והמשפט צפוי להתקיים בשנה הבאה. דובר סמארטמטיק הדגיש כי החברה עצמה אינה מואשמת וכי לא נטען לזיוף קולות בפועל.
דובר החברה אמר בתגובה כי המייסד וסגן הנשיא הוצאו לחופשה אך ציין כי "הם חפים מפשע שתוכח אשמתם".