ועידת תקומה וחוסן לאומי - מחברים את הארץ: ראיון עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני
(צילום: סנטרל הפקות)
ועידת התקומה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
"צריך להבין שלמעלה מאלף עובדי רכבת ישראל, שרובם מאבטחים, גויסו בצו 8, וזה גרם להשבתת תחנות. לאט לאט כינסנו את האנשים ופתחנו את התחנות, תחנה אחרי תחנה", כך סיפר היום (שלישי) יו"ר רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", כשנשאל על הסיטואציה איתה הייתה צריכה הרכבת להתמודד עם תחילת מלחמת חרבות ברזל.
מה קרה לכם ב-7 באוקטובר? "התחנות היו סגורות, כי זה בשבת, והן מהר מאוד נהפכו לתחנות איסוף חיילים. בערך ב-17:00 קיבלנו אישור להפעיל רכבות לטובת הסעות של חיילים מצפון לדרום, והפוך. מעבר לזה, כמו שאמרתי, הרבה מאוד מהעובדים שלנו שהיו מגויסים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני בוועידה
(צילום: יריב כץ)
שמעוני סיפר גם על האובדן עימו מתמודדים ברכבת ישראל: "שבעה מעובדי הרכבת נרצחו. בט"ו בשבט נטענו שבעה עצי הדר במתחם הרכבת. נמצא את הדרך להנציח ביחד עם המשפחות. המשפחות יודעות את זה, נלווה אותן עד כמה שניתן".
יש חשש ממתקפת סייבר על הרכבת? "יש לנו את שתי המערכות הכי מתקדמות וטובות בעולם. היו ניסיונות של תקיפה של סייבר ברכבת, לא נפגענו. ערכנו שבוע של סייבר שבו נערכנו לתרחיש כזה, העלינו את המודעות עד כמה שניתן, ואנחנו מוגנים באופן מלא".
כיום, יש תחנה אחת בלבד שנותרה סגורה מאז ה-7 באוקטובר, זו בשדרות, ונכון לעכשיו אין גם צפי לפתיחתה. "תחנת שדרות סגורה בגלל ההנחיות של פיקוד העורף, כרגע לא ניתן לפתוח אותה", מציין שמעוני.
מהן התכניות של הרכבת שנראה בשנתיים הקרובות? "רכבת ישראל בחודשים האחרונים אישרה את תכנית החומש שלה. תקציב הפיתוח שלה הוא 48 מיליארד שקל, ועוד 19 מיליארד מפרויקטים מתמשכים מהחומש הקודם. פרויקט החשמול, למעלה מ-80 אחוז מהמסילות מחושמלות, אנחנו נמצאים בפאתי חיפה, לא מזמן סיימנו את זכרון יעקב. הפרויקט הוא גדול, כחלק מחשמול המסילות ביצענו בחודשים אחרונים עסקת רכש גדולה של קרונות, זו עסקה גדולה מאוד, על מנת להיערך בהתאם לתחזית. מעבר לכך, יש את המסילה המזרחית, פרויקט של עוקף ציר החוף, המשמעות היא שינוע מטענים ונסיעות עוקפות ציר איילון, שאמור להסתיים בסוף 2026. זה גם ייתן מענה לקשת השרון, התחנות בפתח תקווה, בני ברק, הוד השרון, רעננה וכפר סבא. אנחנו כיום מסיעים 220 אלף נוסעים ביום ובסופי שבוע. זה רק מראה כמה החשיבות של הרכבת".
כשאני מסתובבת בחו"ל אני רואה תחנות רכבת, שהן גם סוג של קניונים קטנים, מקומות עבודה, מגורים ומרכזי מסחר. התהליך הזה יקרה בישראל? "התהליך הזה קורה. יוזמה של מנהל רשות מקרקעי ישראל שפנה אליי שנעשה מיזם, חשבנו איך אפשר להניב עד כמה שאפשר גם למדינה וגם לשנות את כל מתחמי הרכבת בארץ. חתמנו על הסכם פיתוח של כל התחנות בארץ, שימושים, מלונאות, מסחר, משרדים. יש פרויקטים כאלה בלוד, בכרמיאל מתקדם, והפיילוט יהיה במודיעין".