הסכם קיבוצי חדש לרופאים בישראל. מאז חודש ינואר התנהל מאחורי הקלעים משא ומתן בין משרד האוצר, משרד הבריאות, קופת חולים הכללית וההסתדרות הרפואית בישראל והיום הממונה על השכר וההסתדרות הרפואית חתמו על ההסכם ל-2020 עד אוקטובר 2025.
ההסכם נועד לתת מענה מיידי לצרכי מערכת הבריאות הציבורית נוכח מלחמת חרבות ברזל ולטובת חיזוק, שיפור והרחבת שירותי הרפואה בישראל.
1 צפייה בגלריה
רופאים בחדר ניתוח
רופאים בחדר ניתוח
רופאים בחדר ניתוח. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

על פי ההסכם, החל מ-1 בינואר 2025, כלל הרופאים יזכו להעלאת שכר בשלוש פעימות. כמו כן, הוסכם על תמריצים כלכליים שיינתנו לרופאים בבתי החולים ועל תוספת שכר של 6,000 שקל לרופאי מקצועות שהוגדרו כמשימה לאומית, נוכח השלכות מלחמת חרבות ברזל.
במסגרת העלאת השכר, נכללת תוספת רוחבית של תשעה אחוזים וחצי (מטבלת השכר), כך שהטבלה תעלה בשבעה אחוזים וחצי ועוד שני אחוזים ישולמו כתוספת שקלית קבועה לכלל הרופאות והרופאים.
בנוסף, בהסכם נקבע כי החל מ-1 בינואר 2025, בתי החולים יוכלו לתגמל רופאים מומחים שיישארו לעבוד אחר הצהריים בבית החולים במסגרת הכללים שנקבעו בהסכם. כללים שמאפשרים גמישות בשעות העבודה, לטובת מערכת הבריאות הציבורית והרופאים גם יחד.
במסגרת ההסכם נקבע כי ניתן יהיה לאפשר למתמחים בפסיכיאטריה לבצע תורנויות מקוצרות, תורנויות רבע, בכל בתי החולים ובמרפאות, דבר שצפוי לקצר את זמני ההמתנה של המטופלים לתורים בתחום זה. כמו כן, יינתן תגמול מיוחד לרופאים בכירים שיישארו לעבוד במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד) בשעות הלילה המאוחרות, במטרה להביא לכך שבמלר"ד תהיה נוכחות של רופא בכיר 24/7.
מלבד זאת, סוכם כי יינתן תגמול נוסף לרופאים האונקולוגים בבתי החולים שמופעל בהם מיון אונקולוגי ברישיון בית החולים, ונקבע כי יוחל פיילוט של עבודה מרחוק במקצועות רדיולוגיה, פתולוגיה, רפואה גרעינית ורפואה משפטית.
בנוסף, סוכם כי בתי החולים יקימו מערכי הסעות לרופאים תורנים, שיכללו הן הסעה של הרופא אל בית החולים בתחילת התורנות והן הסעה של הרופא בחזור עם סיום התורנות. עוד סוכם על תגמול נוסף לרופאי המרכז הרפואי יוספטל, במטרה לשפר את השירות הרפואי הניתן לתושבי העיר אילת והסביבה.
במסגרת ההסכם נקבע כי תורחב מכסת מנהלי השירות במרכזים הרפואיים לבריאות הנפש וכן סוכם שיוגדר תפקיד חדש, מרכז תחום, שימונו אליו רופאים מומחים צעירים על ידי מנהלי בתי החולים, מתוך מטרה לעודד ולתגמל אחריות ומצוינות.
יצוין שכ-80% מתוספות השכר יחולקו באופן רוחבי ואחוזי מצב שייטיב בעיקר עם ציבור הרופאים הוותיקים ובעלי השכר הגבוה יותר. המשמעות היא שההסכם מיטיב פחות עם ציבור המתמחים שעובדים עשרות שעות בחודש יותר מהרופאים הוותיקים הבכירים. עם זאת לפני שנה קוצרו תורנויות המתמחים ושכרם לכן עלה בשיעור משמעותי למדי בחישוב לפי שעות העבודה וגם עבור הנסיעות החלו לשלם למתמחים.