רגע לפני החגים, האם אנחנו קונים פחות השנה? "אין אווירה של חג" טוענים ברשתות השיווק ובקניונים ובעיקר בענף האופנה. אולי בגלל מועד החג שנפל קרוב מדי לאוגוסט וגרם לישראלים לרוויה בהוצאות, אולי בשל עליות הריבית, שער הדולר הנוסק ויוקר המחייה שמכביד מאוד על הישראלים, ואולי זאת רק מראית עין והישראלים ירכזו קנייה מחר (ערב החג) - אבל בשוק יש תחושות מעורבות לגבי החג הזה וגם נתוני הסליקה מראים מגמה מעורבת. אולם, אין ספק שזה לא חג של הצלחה מסחררת מבחינת מכירות, ברוב השוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קניות בקניות
קניות בקניות
קניות בקניות
(צילום: Shutterstock)

המזון התייקר: אין הסתערות על הרשתות

באחת מרשתות השיווק אמרו ל-ynet: "העבודה התחילה מאוחר מאוד בחג הזה, אין הסתערות כפי שציפו וכפי שהיה בשנים קודמות ויתכן שחלק גדול מהרשתות צפויות לסיים את החג בירידה במכירות אל מול שנים קודמות". ברשת אחרת רמזו: "המכירות השנה יהיו כמו השנה שעברה" - כלומר אמנם לא ירידה אבל גם קיפאון לא טוב לענף. לעומת זאת ברשתות אחרות טוענים שהמכירות "אש".
לפי נתוני חברת האשראי כאל, יש עלייה בהוצאות של ישראלים על מזון אבל מדובר בעלייה של 2.5% בלבד, היא בעיקר משקפת את עליית המחירים בענף שהחג מגיעה לכ-5%. כלומר: הישראלים קונים פחות אך משלמים יותר.
"במזון כל מי שיספר לך שיש גידול - עובד עלייך", אמרו לי באחת הרשתות: "אין בכלל חג", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל הפניקס גמא, חברה שסולקת יותר מרבע מהשוק. "לנו יש גישה לגובה העסקה הממוצעת, מספר העסקאות וגובה המחזור. יש ירידה בכל הענפים. הריבית עלתה אז המשכנתא עלתה לצרכנים באלף שקל לחודש, ההלוואה לרכב התייקרה ב-500 שקל לחודש. המחירים עולים ואנשים חושבים לפני שהם קונים. יש ירידה גם בקנייה הממוצעת - אדם יוצא מהחנות עם סל יותר קטן. זה לא מיתון עדיין. כשהאבטלה תעלה יהיה מיתון, כרגע זאת רק זהירות צרכנית. אנשים משווים מחירים, נזהרים. בתקופות של שגשוג הקנייה הממוצעת עולה. כעת היא מתכווצת. אנחנו מאוכזבים כי ציפינו להרבה יותר בשוק רגע לפני החגים. נקווה שלא תהיה נפילה של רשתות".

"באופנה זאת פגיעה מהקשות שידענו"

המצב באופנה גרוע עוד יותר. גורם בענף הקניונים אמר ל-ynet: "לא ייאמן מה שקורה באופנה. זאת פגיעה מהקשות שידענו. את רואה רמת מבצעים שלא הייתה בתקופה הזאת בעבר. בענף רוצים לגמור מלאים אך בשורה התחתונה המצב קשה. גם בכלים לבית יש פגיעה. בקורונה קנו סירים, מחבתות - אז עכשיו לא צריך כלים חדשים. פעם בחגים ראית פיצוצי אוכלוסייה בחנויות כלי הבית, ראית חנויות מפורקות. זה לא מה שהיה פעם. יהיו פה רשתות שלא יצליחו לעבור את התקופה הזאת. נראה סגירה של הרבה חנויות. בקניונים הקטנים את תראי שיעמדו חנויות ריקות. רוב החנויות באפס או במינוס רציני".
מה הסיבה לזה? הציבור הפנים את עליות המחירים? "הקהל הפנים את המצב הכלכלי שנהיה רע. הוצאות שעלו, מזון שהתייקר, משכנתא שהתייקרה בגלל הריבית. הם רואים את ההוצאות על חזרה לביה"ס וכמה הם משלמים על חוגים, וגם את ההכנסה הפנויה מצטמצמת בין 3,000 ל-5,000 שקל, אז זה בא לידי ביטוי בקניות לחג".
לפי גורם בענף האופנה: "הישראלים פחות קונים בגדים חדשים לפני החג, קונים לילדים אבל גם בזה יש האטה. אולי הגשם שירד יעזור למכירות לחורף אבל אפילו בגדים לילדים לחג - בירידה". מה הפלא כשמחיר קפוצ'ון לילד בזארה זינק מ-89.9-59.9 בשנים קודמות ל-139.9-109.9 שקל השנה. לקוחה שיצאה מגולף קידס אמרה לנו: "השארתי את השמלה בקופה. 189.90 שקל".

ירידה של עד 25% במכירות החשמל והאלקטרוניקה באילת

באחת מרשתות החשמל אמרו ל-ynet: "אצלנו המכירות בסדר גמור אבל לא מרגישים את החג, אני לא רואה גם פרסומות לחג. תמיד כשהחג יוצא באמצע ספטמבר הכל מתערבב עם החופש הגדול, עם חופשות אוגוסט, עם החזרה ללימודים - ומועד האשראי הוא ב-10 בחודש אז ממילא עד אז פחות קונים. לכן אנחנו תמיד מעדיפים שראש השנה ייצא בסוף ספטמבר. מעריך שיהיו עליות מחירים. כל עוד לא ירדנו זה גם בסדר.
ברשת אחרת אמרו: "ברמה השנתית יש האטה גם בענף שלנו, האטה לא קטנה. בהחלט יש ירידה משמעותית בביקושים השנה של מוצרי צריכה שלא חייבים להחליף, כמו טלוויזיה שזה יותר חווייתי. זה בעקבות הריבית שחונקת. בחג ההמכירות לא רעות כנראה, אבל נדע בוודאות שנה מול שנה, רק אחרי החג. מצד שני ככל הנראה יהיו עליות מחירים מיד אחרי החג עקב העלייה החדה במחיר הדולר. למיטב הבנתי כרגע כל היבואנים סופגים ומדממים הפסדים, אבל זה לא יוכל להימשך.
"גם באילת בחנויות שלנו וגם מתחרים שלנו ועסקים רבים נוספים מעידים על ירידה דרמטית במכירות, כנראה עקב ירידה במספר המבקרים - בגלל היוקר במלונות. הירידה באילת ביולי-אוגוסט השנה לעומת השנה שעברה היא של כ-20-25%, שזה דרמטי".

גמא ניהול וסליקה מציגה ירידה במכירות, בשב"א המגמה מעורבת

מנתוני הפניקס גמא (גמא ניהול וסליקה) יש אכן ירידה ברכישות בכרטיסי אשראי בימים האחרונים לקראת החג. לפי החברה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נצפו ירידות במחזורי הקניות בכרטיסי האשראי, בגובה הקנייה הממוצעת ובמספר העסקאות במרבית ענפי המסחר ותחומי השירות בישראל. ההשוואה נערכה בין התאריכים 11-4 בספטמבר 2023 לעומת 19-12 בספטמבר 2022.
לפי גמא, הישראלים קונים השנה פחות מתנות ומוצרים לבית. מבדיקה של מכירות החנויות שעובדות עם החברה, ניכרת ירידה של 14% במחזור הקניות לעומת החג בשנה שעברה. בתחום האופנה, ההלבשה וההנעלה נרשמה ירידה של 21% במחזור הקניות של הרשתות שעובדות עם גמא, כשסכום הקנייה הממוצע ירד ב-1.8% בלבד, מה שמעיד על ירידה משמעותית במספר הקונים. גם בתחום המזון יש האטה: ירידה של כ-5% במחזור הקניות. גובה הקנייה הממוצעת ירד באחוז דומה.
בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה יש לפי גמא ירידה של כ-29% במחזור הקניות, כשגובה העסקה הממוצעת ירד ב-8% ומספר העסקאות ירד ב-23%. בתחום בתי המלון וההארחה יש ירידה של 24% במחזור הקניות, גובה ההזמנה הממוצע ירד ב-7.4% ומספר העסקאות ירד ב-18%.
במסעדות ובתי קפה חלה ירידה של כ-13% במחזור, כשגובה ההוצאה הממוצעת ירד ב-11% ומספר העסקאות ירד בכ-8%. זאת למרות התייקרות כל התפריטים בענף. לפי גמא, כשמחשבים את העלייה במחירי המצרכים שעלו ואת התשומות שזינקו, ניתן להסיק כי ענף המסעדנות הרוויח פחות כסף בתקופה זו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
יחד עם זאת, שימו לב לכך שגמא לא סולקת את כל השוק. לפי נתוני שב"א שמחוברת למערכת התשלומים הלאומית, יש אכן ירידה בתחום האופנה מ-611.626 מיליון שקל בשבוע המקביל אשתקד ל-594.198 מיליון שקל השנה בקניות באשראי, ירידה של כ-4%. לעומת זאת, בשאר הענפים יש עליות קלות כשענף המזון (סופרמרקטים) עולה ב-3.5% - כמעט כמו לפי נתוני כאל - אחוז שמעיד דווקא על קיפאון או ירידה במכירות כי מחירי המזון עלו ב-5%.