חודשים לאחר שמפוני הצפון והדרום התלוננו על יחס מבזה ומשפיל בחלק מבתי המלון אליהם נעקרו לפני שבעה חודשים וחדריהם הקטנים הפכו עבורם לבית, במשרד התיירות מעלים הילוך בניסיונות 'לקרוא לסדר' את המלונות. במכתב אזהרה משפטי שהועבר לכל המלונות בישראל המארחים מפונים, הובהר כי עליהם לעמוד בכל תנאי ההסכמים שנערכו עמם ולהימנע מאפליית האורחים המפונים ופגיעה בהם, אחרת לא יקבלו את התשלומים שסוכמו עמם.
האזהרה נשלחה על רקע ניסיונות חוזרים ונשנים מצד כמה מרשתות בתי המלון הגדולים לדחוק באורחים המפונים מבתיהם לעזוב את המלונות כדי שנופשים ימלאו את מקומם. לטענת המפונים, המלונות מפעילים לחצים פסיכולוגיים, איומים וסילוק בכפייה, ולעיתים גם 'מענישים' בעונשים קולקטיביים את כלל המפונים אם העזו להתלונן ולחשוף בפומבי את שנעשה להם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מפונים באחד המלונות
(צילום: אורן עמית)
במכתב למלונות מבהירים במשרד התיירות כי "באחרונה מתקבלות תלונות של מפונים לפיהן נמנעת מהם גישה ושימוש בשטחים ציבוריים של המלון וביתר שירותיו, תוך אפלייתם מאוכלוסיית האורחים הכללית, משל היו אורחים סוג ב', בניסיון לדחוק רגליהם ולגרום לעזיבתם". עוד עולה כי מהתלונות שהגיעו למשרד התיירות מעידים המפונים שהם נתקלים בשינויים תכופים ופתאומיים בזמני הארוחות, בגישה לשירותים כמו מכונות כביסה ועוד.
על פי ההסכמים שנחתמו בין משרד האוצר לבתי המלון, הם קיבלו עד כה מעל 2 מיליארד שקל מקופת המדינה עבור אירוח המפונים. לפי ההסכם הם מחויבים לאפשר שימוש מלא בכל השטחים הציבוריים של המלון, ובהתאם לכך הם מקבלים את תעריפי האירוח היומיומיים שעומדים על מעל 800 שקלים לזוג וכ-200 שקלים לילד עבור כל יום. במשרד התיירות הזכירו למלונות כי בחודש נובמבר הועלו התעריפים המשולמים להם, "בין היתר על יסוד ההתחייבות לשימוש מלא במתקני המלון ושירותיו".
"יש מלונות שנותנים יחס מאוד חמים וביתי, בעיקר באלו הקטנים, אבל בכמה מהמלונות של הרשתות שרוצות לחזור לשגרת עבודה ולהפריד בין המפונים לאורחים הרגילים - המצב שונה", מספר פאר לרדו, רכז מפוני קריית שמונה בתל אביב. לדבריו, "יש מלונות שדורשים פתאום תשלום עבור חניה, לא מאפשרים לבני משפחה גרעינית מהמילואים להצטרף בסופי שבוע, מגישים לתושבים שלנו אוכל בחמגשיות ועוד".
המבנים החדשים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים
(צילום: אלדד מרקוס כאן הפקות קיבוץ חצרים)