פלטפורמת שיתוף התוכן אונליפנס (OnlyFans), הידועה כ"אתר הפורנו שהוא לא באמת פורנו אבל הוא כן", מראה תוצאות פנומנליות בדוחות האחרונים שלה שפורסמו לאחרונה.
על פי דוח ההכנסות, היקף הפעילות העסקית באתר בשנת 2023 צמח פלאים מ-5.5 מיליארד דולר שנה קודם ל-6.6 מיליארד דולר, אחרי מס, עלייה של 19% במהלך שנה בודדת. הסכום הזה מתאר את סך התשלומים של המעריצים הנלהבים לכוכבים שהם עוקבים אחריהן או אחריהם. אונליפנס עצמה גובה 20% מהמחזור, כך שבפועל הטאלנטים קיבלו 5.3 מיליארד דולר. היקף ההכנסות של החברה זינק ב-217 מיליון דולר והגיע ל-1.3 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 819 מיליון דולר והרווח התפעולי על 649 מיליון דולר. הרווח הנקי עמד על 485 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
פרופילים באונליפנס
פרופילים באונליפנס
סך התשלומים של המעריצים לכוכבים עמד על 6.6 מיליארד דולר ב-2023 - אונליפנס גובה 20% מהמחזור
(צילום: מתוך אפליקצית אונליפאנס, Shutterstock)

כל הנתונים האלה ועוד רבים מפורטים בדוח ההכנסות השנתי של חברת האם של אונליפנס, חברת Fenix International הבריטית. למרות שמדובר בחברה פרטית, החוק הבריטי מחייב אותה לפרסם דוחות שנתיים לצורך שקיפות: חושפים טפח ומסתירים טפחיים. לפי הנתונים, אונליפנס היא החברה הבריטית המצליחה ביותר מאז חברת הבינה המלאכותית דיפמיינד (DeepMind) שנרכשה על ידי גוגל ב-2014. בינה מלאכותית וסקס, זה כנראה מה שמוכר היום.
אז אולי זה אסקפיזם, ואולי המחשה לכך שיש ירידה בצפייה בשידורי הטלוויזיה, אבל ב-2023 מספר חשבונות המשתמשים באונליפנס גדל ב-28% והגיע ל-305 אלף מנויים משלמים, כמעט 66% הם אמריקנים. כמעט כל היוצרים מאפשרים גישה לחלק מהתכנים בחינם, ולאחר מכן יש מנויים בעלות של 5 דולר בחודש, מנויי פרימיום ב-10 דולר בחודש ומנויי VIP ב-100 דולר בחודש. ועדיין, מעל 60% מההכנסות מגיעות לא מדמי המנוי אלא ממכירות באתר – מוצרים פרסומיים, תמונות וגם מפגשים וירטואליים אישיים עם הטאלנטים.
הטאלנטים של אונליפנס הם יוצרי התוכן, בעיקר יוצרות התוכן. מספרם זינק גם הוא במהלך השנה ב-29% והגיע ל-4.1 מיליון. וזה לא מפתיע, אם מביאים בחשבון שסך הרווחים של יוצרות ויוצרי התוכן הגיע לממוצע של 1,300 דולר ליוצר בשנה, עלייה של 19% משנה לשנה. האמת היא שמיעוט נוצץ מקרב היוצרים מרוויח מיליוני דולרים בשנה בעוד שרוב גדול של יוצרים קטנים מרוויח הרבה פחות.
תחת ניהולה של המנכ"לית החדשה קיילי בלייר, הפלטפורמה מציגה כלכלת יוצרים במיטבה. אנליסט התעשייה מתיו בול מראה כיצד כמה מכוכבות אונליפנס הגיעו להכנסות שנתיות מרשימות, אפילו יותר משל שחקני פוטבול אמריקניים. לשם השוואה, סך המשכורות בליגת ה-NBA בעונת 2023-2024 הגיע ל-4.9 מיליארד דולר והסכום המקביל בפרמיירליג הגיע ל-5.3 מיליארד דולר, פחות מאונליפנס (אי כי מתחלק בין הרבה פחות טאלנטים). בקצב הזה אונליפנס מתחילה לאיים על פלטפורמת יוטיוב, ששילמה ב-2023 יותר מ-10 מיליארד דולר ליוצרים. אגב, יוטיוב משלמת עד 45% מההכנסות ליוצרים הבולטים שלה, והרבה פחות לאחרים. אז מה הפלא שהסטארים מעדיפים את אונליפנס?

דיבידנד של 472 מיליון דולר לבעלים

פלטפורמת אונליפנס הוקמה ב-2016 על ידי הבריטי טים סטוקלי, אז בן 33 ואביו. ההתחלה הייתה איטית וההמראה הגדולה התרחשה עם תחילת הקורונה, כשאנשים נאלצו להישאר בבית ולחפש לעצמם עיסוקים מרחוק. הבעלים הנוכחי של החברה הוא ליאוניד רדווינסקי, אמריקני ממוצא אוקראיני, שרכש את החברה ב-2018 ועשה עסקה טובה, אין ספק. מאז הוא הרוויח בזכותה יותר ממיליארד דולר. ב-2023 רדווינסקי שלשל לכיסו לא פחות מ-472 מיליון דולר כדיבידנד לבעלים, דוגמה לשילוב ביזנס עם פלז'ר, ששכרו לצידו. בכיס אחר שלו הוא גורף רווחים נאים מאתר מהוגן אפילו פחות – אתר השידורים החיים בווידאו MyFreeCams וכמו כן מפלטפורמת הסטרימינג החדשה ונטולת הפורנו - OFTV.
כארגון עסקי אונליפנס הוא דוגמה מובהקת לעסק רזה, חטוב אפילו. למעשה, אונליפנס נתן בראש לשורה מרשימה של חברות ביג-טק, החברות בעלות השווי הגדול ביותר בעולם כמו אפל, גוגל ומטא. לא מדובר בהיקף ההכנסות השנתי כמובן, אלא בהיקף ההכנסות לכל עובד. כפלטפורמת יוצרי תוכן, עיקר העבודה באתר נעשית על ידי המשתמשים שלו. הצוות הנדרש להפעלת האתר הוא מצומצם – 42 עובדים קבועים (מספרם ירד ב-30% בשנתיים האחרונות) ועוד כמה פרילנסרים. התוצאה: הכנסות של 31 מיליון דולר לעובד בממוצע באונליפנס, נתון שגבוה במאות אחוזים מההכנסה הממוצעת לעובד באפל, מטא ומיקרוסופט. וצריך לזכור שפחות עובדים פירושו הרבה פחות הוצאות לחברה והגדלה של הרווח.
3 צפייה בגלריה
אונלי פאנס לוגו
אונלי פאנס לוגו
רוב הכסף הולך לכוכבים
(צילום: shutterstock)

אם נכנסים רגע לעובי הקורה, התוצאות העסקיות יוצאות הדופן האלה מבוססות על מודל כלכלי ייחודי בנוף כלכלת היוצרים באינטרנט. בפלטפורמה כמו אינסטגרם, שגם בה מככבות דוגמניות רבות, שיטת התמחור מבוססת על חישוב שיעור המעורבות (Engagement Rate) של כל פוסט ופוסט: ככל שצפו בו יותר משתמשים וככל שהוא קיבל יותר לייקים, כך גדל התשלום ליוצר או היוצרת. באונליפנס המשתמשים חייבים להיות מנויים והם מממנים ישירות את הכוכבות שהם מעריצים. רוב הכסף הזה הולך לכוכבים, הפלטפורמה גובה רק 20% מהתשלומים. והמודל הזה עובד היטב עבור כל הצדדים.
אנליסט התעשייה מתיו בול טוען כי מה שעוזר להצלחת אונליפנס הם גם הכוכבים שהצטרפו אליה לאורך השנים, בהם הראפרים קרדי בי, פאט ג'ו וטייגה, המפיק המוזיקלי והראפר די ג'יי חאלד, השחקניות בלה ת'ורן, דניס ריצ'רדס, הדוגמנית כרמן אלקטרה, פליטת הריאליטי לארסה פיפן, ועוד רבים, שלא נוהגים להתערטל באתר, אלא רק דרך נוחה להתפרנס בכבוד. כך למשל, כוכבת "הסופרנוס" זוכת האמי דראה דה-מתאו, שסיפרה כי עמוד האונליפנס שפתחה הציל אותה ואת משפחתה ואפשר לה לפתוח ליין ביגוד.
התערבות של הרגולטורים במדינות שונות הביאה להיעלמותם של אתרי פורנו אחרים (ושמה גם את אונליפנס על הכוונת), ולהחלטה של פלטפורמות כמו Reddit ו-Tumblr למנוע העלאת פורנו אצלם. כל זה הפך את אונליפנס לחסרת מתחרים כמעט, להוציא אולי את X של אילון מאסק, שאישר לאחרונה העלאת פורנוגרפיה בפלטפורמה. בול טוען כי יוצרים רבים משתמשים בדפים שלהם בפלטפורמות האחרות - Reddit, Imgur, Instagram, TikTok – כדי למשוך את העוקבים לאונליפנס, מקום בו הם מרוויחים הרבה יותר.

לא הכל ורוד

זה לא שהכל באונליפנס קצפת ותותים. היו גם שערוריות. למשל שעובדות בתעשיית המין טענו שכוכבי המוזיקה והקולנוע עושים להם ג'נטרפיקציה באמצעות האתר ותופסים את מקומם. אבל הניסיון של החברה ב-2021 לאסור על העלאת תכני סקס בפלטפורמה הביאה למחאה המונית ממש ולביטול ההחלטה. סערה אחרת באותה השנה התעוררה כשהתברר שקטינים העלו תכנים בפלטפורמה לאחר שהצליחו להסתנן דרך מנגנון אימות הגיל. היה גם תחקיר השנה שדיווח שהרשת משמשת לפורנו נקמה ותלונות רבות בנושא זה נחקרו על ידי המשטרה.
רלוונט אוניפאנס

החברה ליוותה את פרסום הדוח בכמה דברי הסבר. בין השאר היא כותבת: "אונליפנס ממשיכה למשוך תשומת לב תקשורתית משמעותית בשל המודל העסקי החדש שלה, מדיניות התוכן הכוללת וההצלחה של יוצרים רבים. הקבוצה תמשיך לפתח את אסטרטגיית יחסי הציבור והממשל שלה כדי להתמודד עם תפיסות מוטעות לגבי הקבוצה כפי שדווחו בתקשורת".