ביום ראשון פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet "מכתב הנגידים" של פרופסור יעקב פרנקל ופרופסור קרנית פלוג, שמזהיר את הממשלה מההשלכות הכלכליות הצפויות מהרפורמה במערכת המשפט שהיא רוצה להעביר. בין השאר טענו שני נגידי בנק ישראל לשעבר כי סוכנויות הדירוג שראו מדינות אחרות מבצעות רפורמות דומות החליטו על הורדת הדירוג, משקיעים ויתרו על השקעות בהן מחשש להחלטות שרירותיות ובלתי צפויות.
בריאיון לתוכנית של אודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio, נשאל פרופ' פרנקל האם האזהרה עזרה? "תפקיד התמרור הוא לפני הצומת, המכונית עוד לא עברה את הצומת, אבל חשוב שנשים לב שבצומת ישנם רעשים רבים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
פרופ' יעקב פרנקל
פרופ' יעקב פרנקל
פרופ' יעקב פרנקל
(צילום: מיקי נועם אלון)
מה היא הצומת בעינייך? "השינוי בתדמית של המשק יכול לקרות באופן מהיר מאוד וצריכים להיזהר כי המשקיעים בחו"ל והמוסדות בחו"ל הם דיי עיוורי צבעים, ודווקא בעידן הנוכחי שיש כ"כ הרבה רעשים בשווקים העולמיים ומרכזים כלכליים משנים את מקומם בסקאלה השונה, זה השלב שבו אם התדמית של המשק הישראלי תפגע יהיה קשה לתקן זאת, וחבל לפגוע, באמת חבל כי המשק הישראלי בנה לעצמו תדמית יוצאת מן הכלל. אחד הדברים שעמד בפסיק התדמית הזאת היא היציבות השלטונית, היציבות של המערכות, הדחיסה שזו דמוקרטיה".
אולי המציאות הכלכלית נפגעת בסוף מהאזהרה שלך ושל פרופ' פלוג? "אפשר להיות בת יענה ולכסות את העיניים ולהגיד לא קורה כלום, אבל בוא לא נבלבל בין מכבי האש לבין האש. אדם שלא מבין את המודל בא ואומר תמיד איפה שיש שריפה אני רואה מכבי אש, כנראה מכבי אש גרמו לשריפה. אנחנו באנו למנוע שריפה, זה תמרור אזהרה שלפני הצומת ולכן זה נכון. אומרים שהכלכלה שלנו כ"כ טובה, אז סימן שהכל טוב. אני אומר שזו בדיוק הסיבה".
יש מדינות שישראל לעומתן היא מופת בקבלת האחר וזכויות אדם, אבל הן עשירות מאוד וחזקות ואחרים מתחנפים אליהם וגם לא הורידו להם את דירוג האשראי. אולי זו סתם הבהלה? "אני חושב ש-א' לא לעולם חוסן, אבל ב' אנחנו מדינה שנמצאת בסביבה עוינת, מדינה קטנה שמנקודת ראות המשקיעים במרכזים הגדולים היא איזה שהיא נקודה קטנטנה במפה. הדרך היחידה בה הנקודה הזו יכולה למצוא את מקומה ולהתבלט זה על ידי כך שהיא מצטיינת בתחומים השונים ולא מתפשרת על העקרונות. זה נכון שיש מדינות מאוד גדולות, גם כאלה שיש להם נשק גרעיני, גם אוצרות טבע, גם בסביבה פחות עוינת, שאולי הן לא מושלמות בכל הקריטריונים. אז מה? דווקא אנחנו כשאנחנו באים מאחור, הדרך היחידה שאנחנו יכולים להיכנס לליגה הזו היא על ידי הצטיינות בדיוק בנושאים שבהם אנחנו יכולים להצטיין, ההון האנושי שלנו, מזה אני הכי דואג".

"מעריך מאוד את היושרה של פרופ' חזן"

כזכור, אתמול הודיע במפתיע אחד האנשים הבכירים ביותר בבנק ישראל, פרופסור משה חזן מהוועדה המוניטרית, על התפטרותו מכיוון שהוא רוצה לקחת חלק במחאה נגד מדיניות הממשלה החדשה. פרנקל התייחס להתפטרות של חזן: "כל אחד מאיתנו הוא גם אזרח, ובעת ובעונה אחת גם עוסק במקצוע שלו, ולכן אתה גם מקצוען וגם אזרח, והאיזון בין שניהם הוא לפעמים מסובך וקשה. מה שאני אומר זה שאנחנו צריכים ליצור מערכת שהיא מספיק סובלנית ומספיק בוגרת להבין שכשאדם מדבר בתוקף היותו אזרח של מדינה זה הכובע שהוא חובש בדברים אלה, ואחרי הצהריים הוא יכול לדבר מתוקף היותו מקצוען בתחום מסוים וזה הכובע שלו".
אבל הוא זה שהחליט להתפטר. "אני מבין, לכן זו זכותו. אני מעריך מאוד את העובדה שהייתה לו את היושרה להבין שקשה לו לאזן בין שני הכובעים האלה, אבל מאידך אני חושב שחברה בוגרת צריכה לאפשר הבעת דעות אזרחיות והבעת דעות מקצועיות ולא להתבלבל בין שתיהן".
2 צפייה בגלריה
פרופסור משה חזן
פרופסור משה חזן
פרופסור משה חזן
(צילום: בנק ישראל)
מה דעתך על הפגנת ההייטק היום? "אני לוקח אותה ברצינות. זו לא הפגנה פוליטית. מה יש להם להפגין על דבר זה או אחר, אלא אם כן זה בוער בעצמותיהם? כל אחד מהם יכול היה לקחת את המזוודה ולעבור למקום אחר, לחברה אחרת, למדינה אחרת ולחנך את הילדים במקום אחר. אבל הם בחרו להיאבק על עקרונות כדי שיכולו להישאר כאן. אני הייתי שולח להם פרחים ואומר תבוא עליכם ברכה, הם נאבקים על מה שהם מאמינים באושיות הדמוקרטיה. לא יכולה להיות גישה דורסנית, גישה כוחנית, שאומרת לי יש כל אחד יותר מאשר לכם ולכן אני לא כ"כ מקשיב לכם".
זו בדיוק הטענה של מצביעי הימין, שהפקידות תמיד הייתה לצד השני וגם כשהם היו בשלטון לא הקשיבו להם אז עכשיו הם מנסים להתוות את חזונם. "גם אם זה נכון, שתי עוולות לא מקזזות זו את השנייה. אני בטוח שלכל אחד יש בטן מלאה שקשורה לתפיסה שלו על מה שאירע בעבר, וזה נכון, לכן אנחנו אנשים שהם שונים זה מזה, אבל עם זאת צריכים להעביר קו בקרקע ולהגיד אוקיי עכשיו מתחילים החיים שוב, יש לנו את האפשרות להתנתק מעוולות העבר או מהתפיסה שלנו לגבי העוולות כי אין מונופול לתפיסה כזו לשום צד. הכלכלה זה המקום שהכי טבעי להדגיש את המשותף, שסקטורים לא צריכים להיות שונים זה מזה מבחינת ימין או שמאל, אם יש לי חור בסירה אני לא שואל באיזה צד יושב האיש שאני קורא לו שמאלני או ימני, אני רוצה להציל את הסירה".