אחרי שנה של ביקושי שיא בשל התפרצות הקורונה ובצל חקירת תיאום המחירים, שופרסל מדווחת היום (ב') על רבעון חלש: לפי הדו"חות הכספיים של החברה חלה ירידה ברווחיות ובהכנסות ברבעון השלישי של השנה. הרווח הנקי של שופרסל ירד ב-15% והסתכם ב-82 מיליון שקל - 2.2% מההכנסות ברבעון. זאת לעומת רווח נקי של 97 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שהיווה כ-2.5% מההכנסות באותו רבעון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי החברה, הקיטון ברווח הנקי נובע בעיקר מביטול הפרשה בסך 10 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד בגין נכס שהחברה חוכרת בנתניה, ובנוסף מגידול בהוצאות המימון ותחילת פעילות הארנק הדיגיטלי פייבוקס.
2 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי ירדו ב-3.6% והסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל, לעומת 3.94 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. את הירידה בהכנסות מסבירה החברה באמצעות "היחלשות השפעת משבר הקורונה במגזר קמעונאות המזון".
המכירות בסניפים זהים ירדו ב-6.2% לעומת אשתקד, והמכירות ברשת באמצעות שופרסל אונליין הסתכמו ב-18.7% מכלל קמעונאות המזון - לעומת 20.8% ברבעון המקביל אשתקד.
רשת Be המשיכה לשפר משמעותית את תוצאותיה: ההכנסות גדלו ברבעון האחרון ב-25% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-270 מיליון שקל. המכירות בסניפים ברשת Be גדלו בכ-15.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון האחרון עמד על כ-26% מסך מכירות קמעונאות המזון, לעומת כ-25.8% בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח התפעולי ברבעון השלישי הסתכם בכ-186 מיליון שקל, המהווים כ-4.9% מסך ההכנסות לעומת 180 מיליון שקל שהיוו כ-4.6% מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.
יקי ודמני, יו"ר דירקטוריון שופרסל ואיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, אמרו: "אנו מציגים תוצאות טובות לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, בהתאם לתכניות האסטרטגיות שהצבנו לעצמנו.
"לקבוצת שופרסל מגוון רחב של שירותים ומוצרים, תשתיות לוגיסטיות וטכנולוגיות מובילות, מערך אונליין איתן ויציב, הון אנושי מקצועי ופעילויות עסקיות מגוונות, לרבות בתחומי הפארם, העסקים (B2B), הפיננסים והנדל"ן המהוות פוטנציאל צמיחה משמעותי. אנו ממשיכים להוביל את שוק הקמעונאות בישראל, ונמשיך לבצע מהלכים אסטרטגיים והשקעות נוספות במטרה לשמר מעמד זה בהתאם למציאות המשתנה".

רגע לפני המיזוג: רבעון חלש גם לפרשמרקט

פרשמרקט, שעומדת על סף מיזוג עם חברת פז, פירסמה אף היא את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי, וגם אצלה מדובר ברבעון חלש. לאחר הגאות בתקופה הקורונה, בדומה למתחרותיה, הרשת שבבעלות האחים אמיר, אשר תימכר במלואה לפז ביותר מ-2 מיליארד שקל - מחיר שנטען כי הוא מופרז, רושמת ירידה של 4.4% במכירות מ-409 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-391.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021.
המכירות בחנויות זהות ירדו ב-7.5%, שיעור גבוה יחסית למתחרים. לשם השוואה, בשופרסל ירדו המכירות בחנויות זהות ב-6.2%, ביוחננוף ב-4.5% ובוויקטורי ב-4.8%. המכירות למ"ר ממוצע ירדו מ-37 אלף שקל למ"ר ל-32 אלף שקל למ"ר, ירידה של 11%.
הרווח הנקי ירד ב-2% ל-28.1 מיליון שקל אך שיעור הרווחיות הגולמית מהמחזור השתפרה קלות ל-35.6% לעומת 35% ברבעון המקביל אשתקד. לטענת פרשמרקט, השיפור ברווח הגולמי חל בזכות "שיפור בתנאי הסחר" שהרשת מקבלת מספקיה. הרווח הנקי בויקטורי עמד על 12.6 מיליון שקל וביוחננוף על 29 מיליון שקל.
הרווח התפעולי נותר ללא שינוי על 41 מיליון שקל, ושיעור הרווחיות התפעולית עלה ל-10.5% מהמכירות לעומת 10.1% הרבעון המקביל. מדובר בנתון חריג ביחס למתחרות. שופרסל סיימה את הרבעון עם רווח תפעולי של 4.6%, ויקטורי עם 4.1% ויוחננוף עם 7.4%.