דמי האבטלה שמקבלים רוב מי שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום נמוכים משכר המינימום: 64% מהזכאים לדמי אבטלה קיבלו פחות מ-5,000 שקל בחודש, בעוד ששכר המינימום במשק עומד על 5,300. כך מתברר מנתונים חדשים של המוסד לביטוח לאומי שהגיעו היום (ג') לידי ynet.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה כי רק כ-5% ממקבלי דמי האבטלה קיבלו סכומי כסף גבוהים יותר משמעותית, של 8,000 שקל ויותר בחודש, ו-16% קיבלו בין 6,000 ל-8,000 שקל. מאז תחילת משבר הקורונה מספר התביעות לדמי אבטלה הגיע ל-951,953, כאשר 93% מתוכן אושרו (כ-869 אלף תביעות).
לפי נתוני הביטוח הלאומי, עד כה חזרו לשוק העבודה 466,350 מחוסרי עבודה וטרם חזרו לשוק 502,530 עובדים. מספר התביעות לדמי אבטלה מאז סוף חופשת פסח (19 באפריל), אז המשק התחיל לחזור לשגרה, מגיע ל-151,014.
יצויין שנתוני שירות התעסוקה מציגים תמונה שונה: מהנתונים שפורסמו היום עולה כי מאז תחילת פתיחת הסגר ב-19 באפריל התקבלו בשירות התעסוקה 407,360 דיווחים על חזרה לעבודה, ובמקביל נרשמו 172,408 דורשי עבודה חדשים. כיום רשומים בשירות התעסוקה 862,438 דורשי עבודה, מהם 576,277 בחל"ת. שיעור האבטלה בישראל עומד לפי שירות התעסוקה על 21.2%.
18 אלף תביעות חדשות לדמי אבטלה ביולי
מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי בחודש יולי גדל פי שניים מספר התביעות החדשות לקבלת דמי אבטלה, שהגיעו לכ-18 אלף, לעומת רק 10,000 מחוסרי עבודה שהוחזרו למקומות עבודתם. הסיבה היא כמובן הגל השני של התפשטות נגיף הקורונה. דמי האבטלה ששולמו עד סוף חודש יוני מאז תחילת משבר הקורונה, מסתכמים ביותר מ-10 מיליארד שקל ולפיכך, על פי ההערכה, יגיעו דמי האבטלה כולל חודש יולי לכ-13 מיליארד שקל.
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, מסר כי "משרד העבודה והרווחה פועל במרץ כדי לגבש תוכנית מקיפה ומקצועית להנעת המשק ולעידוד הכשרה ותעסוקה. בצד הצלחת המאבק שהובלתי לאספקת רשת ביטחון לאנשים שנפלטו משוק העבודה בגלל משבר הקורונה - זה הצורך הדחוף עתה. בכוונתי לעמוד על המשמר כל הזמן: גם להבטיח לאנשים רשת ביטחון לקיום ובה בעת לוודא פעולות נמרצות ואפקטיביות שיתמכו בתעסוקה ובצמיחה".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר כי "נתוני הביטוח הלאומי משקפים את מקבלי דמי האבטלה בפועל בתקופת משבר הקורונה, אך לא מציגים את שיעור האבטלה בפועל. ישנם רבים ׳שנפלו בין הכיסאות׳ וזקוקים לסיוע בשעה זו - ומחובתנו כחברה לספק להם מענה סוציאלי הולם. הביטוח הלאומי מעביר באופן שוטף אל מקבלי ההחלטות את הנתונים על מקבלי הקצבאות, העלייה בבקשות לסיוע, פילוחים לפי ענפים ועוד כבסיס למענה אובייקטיבי למי שנזקק לכך".