הרובוטים באים: רשתות בתי הקפה גרג וביגה החלו לשלב באופן רשמי רובוטים סייעני מלצרים בחמישה מסניפי הרשת. הרשתות ערכו פיילוט, שהחל בסוף ינואר, בסניף גרג בקניון הגדול בפ"ת ובסניף ביגה בקריון. בעקבות הצלחת הפיילוט, בקרוב המיזם יורחב לעשרה סניפים ובהמשך ל-50 סניפים מתוך 140. הרובוטים ילבשו בגדים ממותגים כמו מדי המלצרים והמארחות בסניפים.
בסניפים גדולים יפעלו שני רובוטים ובקטנים: רובוט אחד. הם לא ישולבו בשלב זה בסניפים עם מדרגות ומפלסים. בין הסניפים שכבר מציעים שירות רובוטי: גרג ירושלים, גרג הקניון הגדול פ"ת, ביגה באריאל וגרג טבריה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הרובוט מלצר החדש של גרג
הרובוט מלצר החדש של גרג
הרובוט מלצר החדש של גרג
(צילום: עוזי לוי)
מדובר בשני רובוטים של חברת וואן רובוטיקס, בשם ראנרבוט ו-temi (טמי) עם פרצוף החתול. רובוט אחד ישמש כרובוט מארח שיוביל את הלקוחות למקומם ורובוט שני יישא מנות על מגשים מובנים בו ויגיש אותן עד השולחן. החברה עורכת פיילוט גם ברשת בנדיקט. גם ברשת א.ל.מ פועל רובוט שירות ובשופרסל מפעילים רובוט ניקיון. רובוטים דומים פועלים כבר זמן מה במסעדות ובבתי קפה בעולם, בארה"ב ובקנדה בין היתר.
ברובוטים הוטמעה תוכנה שממפה את בית הקפה לפי מעברים ושולחנות. הוא לא אמור להתנגש בלקוחות או בקירות. בנוסף, הוא גם יוכל להתרוצץ בקניון ולהביא משלוחים לעובדי הקניון שלא יכולים לצאת להפסקת צהריים מבלי לסגור את בית העסק בו הם עובדים. עלות לרובוט: 100 אלף שקל.
"אנחנו הרשת הראשונה שמחדירה את הרובוטים לעשרות סניפים", אמר ל-ynet יריב גניס, מנהל רשתות קפה גרג וביגה. "הרובוט המארח מכיר את כל השולחנות. הרובוט הממלצר יודע להגיע ליעד בזהירות ובטיחות ויודע לשמור על תנועה רכה, כך שהאוכל לא יזוז מהמדף.
2 צפייה בגלריה
יריב גניס, מנהל רשתות קפה גרג וביגה
יריב גניס, מנהל רשתות קפה גרג וביגה
יריב גניס, מנהל רשתות קפה גרג וביגה
(צילום: קובי רחמים)
"הוא ייקח את המגש מעמדת המנות אליה הוא יודע להגיע כשהוא ריק. יש לו חיישנים והוא חוזר אוטומטית לעמדות שלו ושם המלצרים מניחים עליו מנות עם מספרי שולחנות. הוא מתקשר עם הלקוחות בשולחן אומר לו: 'ההזמנה הגיעה בתיאבון' ולמעשה באותו רגע הוא מקבל פידבק שהשולחן קיבל שירות. אנשי התוכנה של החברה יצרו פקודות שונות כמו אפשרות לעצירת הרובוט על-ידי המלצר, מתן פקודה לרובוט להגיע לשולחן לצורך פינויים או הגשת סכו"ם ומפיות מהצ'קר במטבח ועד לשולחן הלקוח".
הוא לא מחלק את המנות לשולחן. "לא. הוא עזר למלצר אבל המלצר בא ומוריד את המנות לשולחן, כל התהליך עוזר לסייע למלצרים להתמקד בשירות ללקוח באופן מלא. המלצר הוא זה שלוקח את ההזמנה והוא זה שמוריד אותה לשולחן ודואג ללקוחות. הרובוט רק משנע אותה. בזכות הראנרבוט, נמנע מהמלצר ללכת הלוך ושוב מהמטבח לשולחן הלקוח ולהתמקד בחוויית שירות גבוהה".
אתם חושבים שהטיפ למלצרים ייפחת בעקבות הכנסת הרובוטים? "לא חושב. הטיפ לא פחת מאז הכנסת הרובוטים. אנחנו רק מייעלים את העבודה, אנחנו לא מתנתקים מהלקוחות. בזכות הרובוט, למלצר יש יותר זמן לתת תשומת לב ללקוח. יש לו פחות תפקידים והוא יכול לעסוק יותר בשביעות הרצון של הלקוחות. והלקוחות אוהבים את השת"פ בין הרובוט למלצרים".
זה יחליף מלצרים בסוף? "קשה לי להאמין. אנחנו מאמינים ביחס אישי ובקשר אישי. אין ספק שהרובוטים כל הזמן עוברים שדרוגים, כי אנחנו מזהים את הצרכים תוך כדי עבודה. למשל שמנו לב שהשתייה שהנחנו על הרובוט היתה נשפכת בדרך, אם הכוס היתה מלאה מדי. אז שיכללנו פונקציה שהיא כמו שיוט, כך שהרובוט נוסע חלק יותר וככה השתייה לא נשפכת.
"כרגע, הרובוט פשוט נותן מענה למצוקת כוח אדם גדולה מאוד שהחלה בתקופת הקורונה ונמשכת עד היום, אבל הוא לא יכול לתת מענה של 100% תחליף למלצרים. זה גם לא עוד עבודה למלצרים: הצוות של הסניף מתפעל את הרובוט וזה די פשוט. הוא עוזר לי בהורדת 30% בכוח האדם. אני יכול לעבוד עם שני מלצרים ורובוט במקום עם שלושה".