משרד האוצר בתצורתו החדשה צפוי לכלול מטה תשתיות מיוחד שיטפל בכלל פרויקטי ההאצה למשק עם דגש על פרויקטי תחבורה. כך נודע לכלכליסט.
בכירים בסביבת האוצר הודו אתמול שהתוכנית אכן מדוברת ונמצאת בשלבי גיבוש, כאשר ההחלטה הסופית אם המטה אכן יוקם תתקבל בשבועות הקרובים. במידה והמטה יקום, מדובר באגף חדש שינסה לשכפל את מטה הדיור שהיה שם, כלומר גוף שירכז את כל הסמכויות השונות בתחומי התשתיות, תוך התרת חסמים וקידום מהיר של תוכניות ואישורים, רובם ככולם עוסקים במיזמי השקעה עתירי מימון שנועדו להוציא את המשק מהמשבר הכלכלי שהוא נקלע אליו.
השאלה הנלווית למהלך היא אם המטה יכלול גם את סמכויות הות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) שפעילותו אמורה להתגלגל למשרד הפנים בראשות השר אריה דרעי. הות"ל שימש את משרד האוצר לקדם תוכניות לאומיות בזרירות יחסית, והוצאתו משם למשרד אחר עלולה לעכב ביצוע תוכניות לאומיות ארוכות טווח.
מהשלמת 4 קווים של הרכבת הקלה ועד המטרו
בחינת כלל הפרויקטים שהמדינה מעוניינת לקדם במהירות כוללת מיקוד בפרויקטי התחבורה שמוכרים לשר האוצר המיועד ישראל כץ מימיו במשרד התחבורה, ובראש ובראשונה מיזם התחבורה הגדול בתולדות המדינה - המטרו. התוכנית שהופקדה בידי נת"ע (חברת נתיבי תחבורה עירוניים) כוללת השקעה של 150-200 מיליארד שקל לאורך העשור הנוכחי ועד לחיבור יותר מ-20 רשויות באזור המרכז והשרון לרשת הסעת המונית תת קרקעית מהירה.
פרויקטים אחרים שנכללים בתוכניות ההאצה היא השלמתם של לפחות ארבעה קווי רכבת קלה חדשים, שניים בתל אביב, אחד מנצרת לחיפה ואחד בירושלים, כמו גם הרכבת מערך המטרונית במטרופולין חיפה וערי הסביבה. תשומת לב מיוחדת מיועדת לפרויקט הרכבת הקלה הנוכחי בתל אביב (הקו האדום - פ"ת-ת"א-בת ים) שהיה אמור להיפתח תיאורטית באוקטובר 2021.
הפרויקט מתעכב והוא כולל כבר חקירת מבקר הפנים של החברה, וההערכות הן שתתכן דחייה של שנה ויותר בהשקה, זאת בכפוף להאצת תוכניות העבודה וקצב חיבור המערכות השונות של הרכבת במהלך החודשים הקרובים. בצד משק המים מדובר בלפחות שני מתקני התפלה חדשים, ואילו בתחום החשמל מדובר בשורת מכרזים להקמת מתקני חשמל "ירוק", חלקם סולארים חלקם רוח.
אחד המועמדים לראש המטה: יו"ר נת"ע רמי בלינקוב
ככל שיוקם, המטה החדש עוד יחפש את המנהל המתאים שיצטרך לעבוד בצמוד לשר האוצר המיועד ישראל כץ. אחד השמות שצצו לאחרונה היו יו"ר נת"ע רמי בלינקוב, אולם במענה לפניית כלכליסט בלינקוב טוען שמדובר ב"סתם רכילות ואין מאחוריה דבר וחצי דבר".
כך או כך, המחשבה על הקמתו האפשרית של המטה החדש לתשתיות מדירה שינה מעיני בכירי האוצר, ואם המהלך יושלם אזי חלק מסמכויות הבלעדיות של אגף התקציבים והחשב הכללי יעברו מהם לטובת המטה המיועד. מי שעוד יאבד חלק מסמכויותיו הוא שר התחבורה המיועד, שעלול לגלות שהמיקוד המשרדי על הקמת הפרויקטים עלול לצאת מידיו בצורה מלאה או חלקית לטובת שר התחבורה הוותיק שייכנס למשרד האוצר.