באיחוד האירופי מגבירים את המאמצים להגבלת יבוא של פריטים זולים מסין המוגדרים באיכות ירודה. בפייננשל טיימס דיווחו כי באיחוד מקדמים תוכניות להטלת מכסים על סחורה זולה של הקמעונאיות הסיניות המקוונות, ובראשן טמו ושיין, וזאת על מנת לצמצם את הכמויות הרבות של ייבוא הזול.
בנציבות האירופית יכריזו החודש על התוכניות לבטל את הרף של 150 יורו שמתחתיו לא מוטל מכס על מוצרים, כך לדברי שלושה אנשים המעורים בנושא. הפלטפורמות העיקריות נגדן יוצאת התוכנית הן טמו, עליאקספרס ושיין. לפי נתוני הנציבות האירופית, בשנה שעברה יובאו לאיחוד האירופי 2.3 מיליארד פריטים בשווי הנמוך מהרף של 150 יורו להטלת מכס.
1 צפייה בגלריה
אפליקציות טמו ושיין
אפליקציות טמו ושיין
אפליקציות טמו ושיין
(צילום: שאטרסטוק, CFOTO/Sipa USA via Reuters)
במקביל, מספר המוצרים המוגדרים כמסוכנים לשימוש עליהם דיווחו המדינות החברות באיחוד זינק ביותר מ-50% בין 2022 ל-2023 ליותר מ-3,400 פריטים. מדובר בעיקר במוצרי קוסמטיקה, צעצועים, מוצרי חשמל ובגדים. כך, בפברואר דיווחו בנציבות כי אף אחד מבין 19 צעצועים שנרכשו בטמו לא עמד בתקני האיחוד, ו-18 מהם היוו סיכון בטיחותי ממשי לילדים.
התוכנית של האיחוד תחול על כל קימעונאית מקוונת השולחת מחוץ לאיחוד חבילות ללקוחות במדינות החברות באיחוד האירופי. פירוש הדבר כי אמזון ככל הנראה תהייה פטורה מהמכס מכיוון שהיא לרוב משתמשת במוכרים בתוך אירופה.
אפשרות נוספת שנשקלת היא לחייב את כל הפלטפורמות הגדולות להירשם לתשלומי מע"מ מקוונים בלי קשר לשווי הרכישות.
עם זאת, בכיר באיחוד הזהיר כי קרוב לוודאי שלא יהיה פשוט לשכנע את על מדינות האיחוד לתמוך בהצעות, זאת בהתחשב בכך שהחוקים החדשים יגבירו את עומס העבודה של פקידי המכס.
מטמו נמסר בתגובה כי הצמיחה שלהם לא תלויה במוצרים זולים וכי הם "פתוחים ותומכים להתאמות למדיניות מצד המחוקקים שתואמים לאינטרסים של הלקוחות", זאת כל עוד מדובר בצעדים הוגנים. מעלי אקספרס נמסר כי הם "עובדים עם המחוקקים כדי לוודא שאנחנו עומדים בכל דרישות השוק של האיחוד האירופי". גם בשיין טענו שהם "תומכים לגמרי" במאמצים לקדם רפורמה במכסים.