פראמדיקית דוגמת בדיקות קורונה באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר, אבי חי, שמוליק דודפור)

הנחיות חדשות לחברות הסלולר והאינטרנט עלולות לפגוע באזרחים ותיקים. שר התקשורת הוציא אתמול (ד') מספר הנחיות לשימוע, בעקבות פניות שקיבל מחברות התקשורת. בין היתר: שליחת חשבוניות במייל במקום בדואר, כברירת מחדל. ההנחיות נמצאות כרגע בסטטוס שימוע ל-24 שעות.
מההנחיה עולה שכעת לאור משבר הקורונה, חשבוניות יישלחו ללקוחות באמצעות סמס או מייל, כשלקוחות שמעדיפים לקבל את החשבונית בנייר, באמצעות הדואר, יצטרכו לפנות בעצמם לחברות הסלולר כדי לבקש משלוח כזה. יש אזרחים ותיקים רבים שנמצאים כרגע בבית ומעדיפים לקבל חשבונית נייר, חלקם לא מחזיקים טלפון נייד או חשבון מייל. הערב התקיים השימוע אך החלטה עדיין לא התקבלה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"חברות התקשורת מנסות לחסוך כסף תוך כדי ניצול המצב", טוען גורם בענף התקשורת. "החברות פנו לשר והוא כבר חתם על צו. זה יפגע בקשישים, חרדים וערבים. הם יושבים בבית, הילדים לא לידם והם לא יידעו מה קורה עם החשבונות שלהם כי מיד אחרי זה חברות הביטוח הבנקים וחברות האשראי יבקשו הקלה דומה. מיד כשהצו ייכנס לתוקף שר האוצר עשוי לתת להן צו משלהן. אנשים במתח בחרדה רוצים לדעת מה קרה לקרנות הפנסיה שלהם. בנוסף, חברות הסלולר והאינטרנט מגלמות את עלות חשבונית הנייר בחשבון החודשי לצרכן והן כמובן לא יוזילו אותו".
לפי ההנחיה, "בעל הרישיון יהיה רשאי לשלוח חשבונית באמצעות דואר אלקטרוני עם קובץ מצורף או מסרון עם קישור מצורף למנוי שמסר לבעל הרישיון כתובת דואר אלקטרוני או מספר טלפון נייד מלבד מנוי שהוא מנוי כשר", כך נכתב .
"למנוי כשר או מנוי שנתקל בקושי בפתיחת החשבונית באמצעות מסרון תישלח החשבונית לכתובת דואר אלקטרוני ככל שהמנוי מסר לבעל הרישיון, או בדואר.
"מנוי שיפנה לבעל הרישיון וידווח על קושי לפתוח את החשבונית באמצעות המייל, יפנה לבעל הרישיון ויבקש לקבל את החשבונית באמצעי אחר".
חריגות נוספות מהרישיון שעומדות לשימוע: שינוי בתפריט מערכת לניתוב שיחות לפיו כשמתקשרים לחברה, היא תשמיע פתיח שיעדכן לקוחות בדבר השינויים בעקבות משבר הקורונה. בנוסף, החברות יקבלו הקלות בהקלטת שיחות - ניתן יהיה לתעד אותן באופן שאינו הקלטה, בלבד שיהיה זאת בפורמט שמאפשר להעביר את תיעוד השיחה למשרד התקשורת בעת הצורך.
לפי השר: "למשרד התקשורת הגיעו פניות שונות מחברות התקשורת שבמסגרתן הועלה חשש כי בעת הזאת לא ניתן יהיה לעמוד בהוראות מסוימות ברישיונות. לאחר שבחנתי את הפניות הללו ואת החשש שהעלו חברות התקשורת, בשים לב לעניינו של הציבור ולעניינם של בעלי הרישיון הנוגעים בדבר, בהתאם לסמכותי מכוח התיקון לרישיונות חברות התקשורת שתוקן ביום 18 במרץ 2020 בעניין הוראה לאישור חריגה מהוראות הרישיון בשל נסיבות עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה, החלטתי לאשר חריגה מהוראות הרישיונות".
2 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
שר התקשורת דודי אמסלם
(צילום: אבי מועלם)

זמן מתן המענה במוקדים הטלפוניים - הוכפל

אתמול הודיע משרד התקשורת על הקלות נוספות לחברות, חלקן פוגעות בצרכנים. אמנם במוקד התמיכה הטכנית לא יחול שינוי מהשגרה וזמן המענה ימשיך לעמוד על שש דקות; אך יחד עם זאת, על מנת לאפשר עמידה בהוראות משרד הבריאות מחד ומיקוד בנושאים הטכניים, יצומצמו שעות הפעילות במוקדים הטלפוניים לשמונה שעות ביממה וזמן מתן המענה המירבי יעלה ל-12 דקות, במקום שש דקות.
כמו כן, השר הנחה להקפיא את יכולת הלקוחות לבצע מעבר בין חברות הסלולר החל מיום ראשון 22 במרץ למשך שבועיים. "המהלך יאפשר לחברות לרכז מאמץ בתחום הכשירות הטכנית, יאפשר צמצום כוח אדם שבשגרה מופנה לגיוס ושימור לקוחות, וכן בטווח הנראה לעין, ייתן ודאות פיננסית מסוימת לחברות", כך נמסר ממשרד התקשורת", נכתב.
בנוסף, פיקוחים ומתן עיצומים על הפרות של החברות יוקפאו עד למועד זה ובהמשך תבחן דחייה נוספת בהתאם לצורך.
כן החליטה ועדת מכרז דור 5 על דחיית המועד האחרון להגשת ההצעות המשותפות ל-22 באפריל.
לטובת הצרכנים, הוחלט להקצות לחברות הסלולר באופן זמני תדרים, על מנת לאפשר שיפור איכות הקליטה וכן וידוא שרוחב הפס באינטרנט הביתי מספיק גם לעומסים משמעותיים, שכן כבר עכשיו יש עלייה של 30% ומעלה בהיקף התעבורה.
השר אף הנחה להקפיא את מחיר החבילה שנרכשה על ידי הלקוח, כך שיישמר לכל אורך תוקפה של ההחלטה (עד שתתקבל החלטה חדשה בעניין), הנחייה זו תקפה גם ללקוח שרכש חבילה שמחירה אמור להשתנות בתום תקופה מסוימת.
כן הורה לאייש את המוקד הפניות במשרד התקשורת, כולל מענה טלפוני לחמישה ימים בשבוע מ- 8:30-16:00.
ממשרד התקשורת נמסר: "הנושא נמצא בשימוע, השר הנחה את המשרד לקבל את כלל ההתייחסויות מהגופים השונים, ההחלטה בעניין תתקבל לאחר שכלל ההיבטים וההשלכות יובאו בחשבון".

להקל על האזרחים המבוגרים

אזרחים מבוגרים הם מהסובלים העיקריים ממשבר הקורונה, שכן הם נמצאים בסיכון גבוה ועל כן נאלצים להישאר בבית ולצמצם מגע עם אחרים.
על רקע זה יש כבר יוזמות להקל עליהם ברשתות השיווק. ח"כ מירב כהן מנסה ליזום מהלך של מתן קדימות לאזרחים ותיקים במשלוחים שעורכות רשתות המזון. רשת סופר-פארם תציע לפני 65 ומעלה לקנות ולהזמין תרופות מרשם עד הבית, ללא תשלום דמי משלוח, או ליקוט מהיר מהסניף, כדי לחסוך מהם הגעה לבית מרקחת. הדבר יתאפשר בהצגת ת.ז ללקוחות כל הקופות למעט לאומית.
תהליך ההזמנה מתבצע כרגיל כאשר לקוחות מעל גיל 65 בהתאם למספר תעודת זהות יקבלו זיכוי על דמי המשלוח העומדים על 29.90 ישירות לכרטיס האשראי, עד למועד החיוב החודשי. באותו אופן יינתן סיכוי על דמי ליקוט בסך 9.90 שקלים. גם במידה ויבחר הלקוח להוסיף לסל מוצרים שאינם תרופות מרשם יזוכה על דמי המשלוח. עקב העומסים הרבים על מערך המשלוחים של הרשת, משלוחים יגיעו לבית הלקוח עד שלושה ימי עסקים.