סוף להעברות לא מזוהות בביט: הפיקוח על הבנקים הודיע כי הוא מחייב את התאגידים הבנקאיים (בנקים וחברות כרטיסי אשראי) להרחיב את המידע המוצג ללקוחות לגבי העברות בפייבוקס וביט. לפי הבנקים, כיום אפליקציות התשלומים לא מעבירות להם מידע. "אנשים רואים בפירוט העו"ש העברות בביט או פייבוקס ולא יודעים מי שלח ומה קיבלו", אומר גורם באחד הבנקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התאגידים יידרשו לספק ללקוח את שמה של אפליקציית התשלום בה נעשתה פעולת התשלום, שם הגורם המשלם או המוטב מולו ביצע הלקוח את פעולת התשלום ותאריך ביצוע הפעולה וסכומה. כמו כן, מטרת פעולת התשלום, ככל שפירט אותה הלקוח אגב הפעולה, תוצג בחשבונות העו"ש של הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
תשלום בסמארטפון
תשלום בסמארטפון
תשלום באפליקציה
(צילום: shutterstock)
למעשה, מדובר בשינוי שהחליטו עליו בוועדת הכלכלה של הכנסת עוד במסגרת רפורמת הבנקאות הפתוחה והיה אמור להיכנס לתוקף ביוני, אולם הוא נדחה בחצי שנה בשל לחצים שהפעילו הבנקים.
ההוראה למעשה נחלקת לשני חלקים. מינואר 2023 כל התאגידים הבנקאיים יהיו חייבים להציף את שם המעביר ומטרת ההעברה ללקוח, אם היא קיימת. הדבר אמור להופיע בפירוט העו"ש או בפירוט האשראי של המשלם והמוטב. נכון להיום חלק מהבנקים כבר מציגים את המידע. ההוראה באה לעשות סדר ולומר שכולם אמורים להציג אותו.
הצרכן לא חייב ולא יהיה חייב לפרט את מטרת ההעברה, אבל ההוראה אומרת שמי שמנהל את התשלום, צריך לפרט לצרכן את מטרת ההעברה בחשבון העו"ש. עבור הבנקים יש חובה לתת את הפירוט בעוד שלחברות אשראי אין חובה כזאת, אבל גם אין איסור כזה.
אפליקציית פיי שולבה לאחרונה באפליקציית בנק לאומי והחובה חלה גם לגביה.
מבנק ישראל נמסר כי ההוראה באה "על רקע הגידול בהיקפי השימוש של לקוחות באפליקציות תשלום דיגיטליות. בהוראה נקבעו כללים שיחולו על התאגידים הבנקאיים לעניין אופן הצגת המידע ללקוחות אודות פעולות תשלום המבוצעות באפליקציות תשלום, במטרה לאפשר ללקוחות לשפר את המעקב אחר תנועות בחשבונותיהם.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "ההוראה החדשה מרחיבה ומשפרת את הגילוי הניתן ללקוחות אודות תשלומים המבוצעים באפליקציות תשלום, מגבירה את השקיפות ואת זמינות המידע ללקוחות, ומחזקת את יכולת הבקרה שלהם אודות פעולות המתבצעות בחשבונותיהם".