לשוכרי הדירות בארצות הברית נמאס. אחרי ששוק השכירויות שבר שיאים מאז תום מגפת הקורונה, השוכרים החלו להילחם בבעלי הדירות, ואת התוצאות כבר רואים בשטח כאשר יותר ויותר דירות להשכרה נשארות פנויות, והמשכירים נאלצים להקפיא מחירים או אפילו להוזילם.
מדובר במהלך דרמטי, שכן רק לפני מספר חודשים אנשים עוד נלחמו על היצע מוגבל של דירות ברחבי ארה"ב, נכנסו לרשימות המתנה ואף נאלצו לשלם לפעמים לבעלי הדירות תשלומים נוספים על מנת לזכות בחוזי השכירות. השינוי הגדול ביותר חל בערים גדולות כמו לאס וגאס, פיניקס ואטלנטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה בארצות הברית
דירה להשכרה בארצות הברית
דירה להשכרה בארצות הברית
(צילום: AP)
הסיבה המרכזית לשינוי היא בעיקר מכיוון שצעירים, שבעבר רצו לעזוב את בית ההורים, החליטו שלא לעשות זאת לאור השכירויות הגבוהות, ובכלל האינפלציה ויוקר המחיה בארה"ב. לצד זה, אלה שכבר כן יוצאים מהבית של ההורים שוכרים דירות עם שותפים, וכך מקטינים את העול הכלכלי שלהם.
קולבי הילנברנד בן ה-18, שגר עם חברתו וזוג נוסף בדירת שני חדרים מחוץ לקנזס סיטי, סיפר ל"בלומברג": "אנשים בגיל שלנו לא מרוויחים מספיק כסף כדי לעמוד בשכר דירה בעצמם".
רייצ'ל מקינטייר סמית' (25), שעובדת בתחום המולטימדיה בטנסי, נאלצה גם היא לחזור לגור עם הוריה. בעל הבית שלה העלה את השכירות על הדירה שלה (חדר שינה אחד) מ-1,100 דולר ל-1,300 דולר, יותר ממחצית מהמשכורת החודשית שלה, אם מחשבים בפנים תשלומים נלווים על הבית. "בחודשים האחרונים חשבתי כל הזמן איך אני יכולה לצמצם את הקניות בסופר או את התדלוק של הרכב, עכשיו אני יכולה לישון טוב יותר", אמרה לאחר שחזרה לגור עם הוריה.
במשבר הדיור בארה"ב, שרק הולך ומחמיר ככל ששיעורי הריביות על המשכנתא לרוכשי הדירות עולים, כל סימן לצינון שוק השכירויות הוא מבורך. יחד עם זאת, לא כל הקרדיט מגיע לבנק המרכזי (הפד), שמעלה את הריבית, שכן יוקר המחיה נותן במקביל את אותותיו. אנשים מבינים שעדיף להם לא לצאת להרפתקאות חדשות כשהמיתון נמצא מעבר לפינה.
אמנם דמי השכירות בארה"ב עלו ב-7.5% בחודש ספטמבר לעומת התקופה המקבילה ב-2021, אבל מדובר בירידה משמעותית לעומת קפיצה ב-18% שהייתה בתחילת 2022. "על פי נתונים ראשונים של חודש אוקטובר, רואים ירידה משמעותית מאוד במחיר השכירויות, יותר ממה שצפו. מדובר ככל הנראה בירידה הכי תלולה במחירי השכירויות מאז שנת 2017", אמר איגור פופוב, הכלכלן הראשי של אתר האינטרנט Apartment List, דרכו ניתן לשכור מיליוני דירות בארה"ב.
ההאטה בשוק השכירויות היא נרחבת, כאשר דמי השכירות ירדו בחודש ספטמבר ב-69 מתוך 100 הערים המובילות בארה"ב. יחד עם זאת, הנתון הזה משתנה משוק לשוק, ויש עדיין מקומות בהם המחירים גבוהים, וממשיכים לעלות. כך למשל השכירויות באיזורי ניו יורק, סן דייגו, מיאמי ואורלנדו, זינקו בלפחות 12% לעומת השנה הקודמת.
בתוך כך, קצב עליית מחירי הבתים בארה"ב רשם את ההאטה החדה אי פעם לאחר שהכפלת הריבית על המשכנתאות ציננה את הביקוש. מחירי הבתים ב-20 ערים גדולות בארה"ב רשמו את הנפילה החודשית החדה מאז 2009.
מדד קייס-שילר, העוקב אחרי מחירי הבתים ברחבי ארה"ב, עלה באוגוסט ב-13% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת, כך לפי נתונים שפורסמו היום (שלישי). ביולי עלה המדד ב-15.6% לעומת יולי בשנה שעברה. הפער בין קצב עליית הבתים ביולי לבין הקצב באוגוסט - 2.6% - הוא הגדול ביותר שרשם המדד מאז השקתו ב-1987. מכאן שההאטה בקצב עליית מחירי הבתים באוגוסט הייתה החדה בתולדות המדד.

בישראל המחירים מזנקים

ומה קורה בישראל? לפי הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני תשעה ימים, מדד מחירי השכירויות עלה אמנם ב-0.7% בלבד בחודש ספטמבר, אך עבור דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר (4% מהשוכרים) - המחיר זינק בלא פחות מ-8%. עבור 12% מהשוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.5%, ועבור מהשוכרים שנדגמו, שמצויים תחת חוזה קיים, לא חלה כלל התייקרות כמובן.
עבור דירות שבהן הוחלף שוכר מדובר בהתייקרות גדולה משמעותית יותר מזו שנרשמה עד כה מאז שהלמ"ס החלו לפרסם את הנתונים. אך בהתייקרות נמוכה יותר בדירות שבהן חודש החוזה - שיעור זה עמד באוגוסט על 3.8%. יש לציין כי בחודשים יולי ואוגוסט נרשמת תחלופה גבוהה יותר של שוכרים.
פורסם לראשונה: 11:19, 25.10.22