כשברקע משפחות שלמות מפונות מבתיהן התכנסה הבוקר (יום חמישי) ועדת הכלכלה בכנסת לדון בנושא הפינויים בדיור הציבורי. 1,093 משפחות מוגדרות על ידי משרד הבינוי והשיכון כ"פולשות" ואמורות להתפנות מבתיהם בתקופה הקרובה. כמעט כל חברי הכנסת בוועדה קראו לעצור את הפינויים, אך המשרד התנגד וטען שהוא פועל לפי חוק.
2 צפייה בגלריה
 מיכאל ביטון וזאב אלקין בוועדת הכלכלה
 מיכאל ביטון וזאב אלקין בוועדת הכלכלה
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ושר השיכון זאב אלקין
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כבר בפתח הדיון מתח היו"ר מיכאל ביטון ביקורת ואמר,"לצערי גם משרד השיכון וגם משרד האוצר מדברים גבוהה גבוהה על דיור ציבורי אבל את המעשים עוד לא ראינו, ואני לא יודע מה התכנית האמיתית – לצמצם עוד יותר את הדיור הציבורי או להפוך אותו לפאר המדיניות החברתית כפי שהיה בשנות ה60-וה-70. אנחנו תוצר הדיור הציבורי וילידי הדיור הציבורי ואם לא נילחם אנחנו עושים עוול להורים שלנו".
"ביקשתי ממשרד השיכון לעצור פינויים עד לדיון ולא כיבדו את בקשתי. אין לי סמכויות בסוגיה הזו, אבל אנחנו רצים למרחקים ארוכים ונמצא את הדרך שמשרד השיכון יספור את בקשות הוועדה. אם הוועדה ביקשה לדחות פינויים ולא עושים את זה, אז היחס הזה של משרד ממשלתי נרשם בפנינו ונמצא את הדין. הדבר הנוסף העצוב הוא שהממשלה הזמינה דוח משרת הכלכלה אורנה ברביבאי כדי לבחון את סוגית הפינויים וחשכו עיניה וכאב ליבה והיא המליצה להרגיע, משרד השיכון לא אימץ את הדוח שלה".
פאלינה מוגילניצקי, אם לארבעה ילדים שקבלה מכתב פינוי מביתה סיפרה כי בנה קצין מצטיין ובתה התגייסה למשטרה, ולאחרונה בגלל טעות של הביטוח הלאומי קיבלה מכתב פינוי מהדירה בה גרה עם הוריה, ודרישת חוב של 140 אלף שקלים. "לא פעם אני נאלצת לקחת כדורים כדי לעבור את הסיוט הזה. אני לא פולשת ולא עבריינית ורק רוצה לגדל את הילדים שלי בכבוד".

"לא ראוי למצוא פתרונות למצוקת הדיור הציבורי באמצעות פינוי אוכלוסיות מוחלשות אחרות"

דני גיגי מקדם המדיניות של פורום הדיור הציבורי אמר בייאוש לאחר שהתפזרה הוועדה, "בושה ששר השיכון ומנכ״ל משרדו מתעלמים מכל הקריאות ופועלים לגרש 1093 משפחות מהבתים שלהם, וזאת במקום להגדיל את מלאי הדירות. משרד השיכון כשל כאשר יש למעלה מ-30,000 משפחות שממתינות לדיור ציבורי אך במקום לתקן את העווול הם יוצרים עוד עוול ומגרשים ילדים מהבתים שלהם".
"כולם מבינים שהקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי הם הפשע האמיתי אך למרבה הצער משרד השיכון בוחר להציג את חסרי הדירה - אמהות חד הוריות, נכים, קשישים, ילדים - כפושעים שפלשו ומנסה באופן מניפולטיבי להגיד שזה בא על חשבון ממתינים אחרים. אם הם דואגים לממתינים שיגדילו את המלאי, ישפצו דירות נטושות ויחזירו דירות שנגזלו על ידי עמותות. הוועדה המקצועית היחידה שעסקה בפינויים, ועדת ברביבאי, קראה לעצור את כל הפינויים באופן מיידי. למרבה הצער גם מהוועדה הזאת משרד השיכון בהובלת אלקין מתעלם. לזרוק ילדים לרחוב זה הפשע האמיתי ואלקין הוא האחראי!"
2 צפייה בגלריה
הדיור הציבורי. מהי התוכנית האמיתית?
הדיור הציבורי. מהי התוכנית האמיתית?
הדיור הציבורי. מהי התוכנית האמיתית?
(צילום: אוראל כהן)
חגי רנזיק, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אמר כי צריך לטפל בהגדלת מלאי הדיור הציבורי לבחון עם פינצטה את 117 מקרי הפינויים. הוא הוסיף כי הייתה כוונה לתקן את החוק ולמנוע פינויים של דיירים ממשיכים, ואמר כי צריך לקדם את תזכיר החוק ובינתיים יתאפשר להקפיא את הפינויים.
מייסד נקודת מפנה – המרכז לקידום מדיניות של רווח, רן מלמד, אמר כי המדינה לא באה בידיים נקיות. הוא ציין כי מנהל הדיור הממשלתי מחזיק ב-700 אלף מ"ר של נכסים ויש עוד 3,500 נכסי נפקדים שלפחות חלק מהם אפשר להפוך לדיור ציבורי.
כמעט כל חברי הכנסת הצטרפו לקריאה לעצור את הפינויים. המדינה מייבשת בכל צורה את הדיור הציבורי, ואז מפנה דיירים כי לא מסדירה העברה לבנים ממשיכים ומייצרת ומשעתקת עוני", אמרה ח"כ נעמה לזימי.
נציג משרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות, אמר כי בסופו של דבר גודל השמיכה קטן מגודל הגוף, והוסיף כי המשרד פועל לפי חוק.
היו"ר ביטון סיכם: "הוועדה סבורה שאין זה ראוי למצוא פתרונות למצוקת הדיור הציבורי באמצעות פינוי אוכלוסיות מוחלשות אחרות. הוועדה תובעת ממשרד הבינוי והשיכון להמשיך במדיניות שהנהיג בעבר ולא לפנות משפחות חסרות יכולת מביתן בשל חוב כספי, בהתאם להמלצות החשובות של הוועדה הציבורית לנושא הפינויים מדירות הדיור הציבורי בראשות שרת הכלכלה כיום ברביבאי. הוועדה דורשת ממשרד הבינוי והשיכון לקדם חקיקה מהירה לתיקון הקריטריונים בדבר דיירים ממשיכים ועד לקידומה שלא לפנות דיירים שהנם בנים ממשיכים ומעמדם טרם הוסדר. נתכנס מיד אחרי חוק ההסדרים לדיון מעקב ונצא לסיור שטח לעמוד מקרוב על מצבו של הדיור הציבורי. לא נרפה ונטפל בנושא באופן אינטנסיבי".