עוד מכה קשה לכלכלת ישראל. חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם S&P (סטנדרד אנד פור) החליטה להוריד הלילה (בין שלישי לרביעי) באופן מיידי את דירוג האשראי של ישראל בדרגה אחת מ- A+ ל-A והוסיפה תחזית שלילית. בכך הקדימה החברה את הודעתה מה-8 בנובמבר בחמישה שבועות להלילה.
כלכלני החברה הסבירו את הפחתת דירוג האשראי המיידית בהחרפת הסכסוך של ישראל וחיזבאללה בימים האחרונים, שלדבריהם עשוי להפוך לאינטנסיבי וממושך בסבירות גבוהה. ההחלטה להוריד את הדירוג התקבלה עוד לפני מתקפת הטילים האיראנית אמש, אך הבהילות לפרסם את ההחלטה חמישה שבועות לפני המועד נבעה מההתפתחויות האחרונות. "פרסום ההודעה שלא במועד המתוכנן נבע מהגידול המשמעותי בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים במדינת ישראל", נכתב בדוח.
"החברה מעריכה שהלחימה בעזה והסלמת העימות בגבול הצפון, עם אפשרות למבצע קרקעי בלבנון, עשויות להימשך לתוך שנת 2025, עם סיכון לתגובה כנגד מדינת ישראל. בהתאם, החברה צופה התאוששות כלכלית מאוחרת בישראל, ומשכך תיקנה מטה את תחזיות הצמיחה הריאלית לשיעור של 0% בשנת 2024 ו-2.2% בשנת 2025".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
עוד צופה החברה כי הגירעון השנה יעמוד על 9% מהתוצר (הרבה מעל יעד הממשלה שעומד על 6.6%) ובשנה הבאה על 6% (באוצר שואפים ל-4%). עם זאת, החברה מציינת כי הממשלה נותרה מחויבות לביצוע צעדי התכנסות פיסקליים בתקציב, באמצעות מגוון צעדים לרבות צמצום הוצאות משרדי הממשלה, הקפאת מדרגות המס ועוד, במטרה לעצור את העלייה ביחס החוב לתוצר.

למרות הורדת הדירוג והסיכונים המצויינים בדוח, החברה ציינה שלזכותה של ישראל עומדת הכלכלה הגמישה והמגוונת שלה. "ישראל נהנתה באופן היסטורי משיעורי צמיחה גבוהים והתאוששה במהירות ממשברים קודמים. יש לה רמת הכנסה גבוהה לנפש, והחברה מציינת שההתמקדות של המשק ביצוא שירותי היי-טק מספקת גם יכולת גבוהה יותר לחלק מהעובדים לעבוד מרחוק, מה שעלול להפחית חלקית את ההשפעה של שיבושים ביטחוניים על הכלכלה המקומית".
רק בליל שבת האחרון הורידה חברת הדירוג מודי'ס, השנייה בחשיבותה בעולם, את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות בבת אחת לדירוג נמוך יחסית של Baa1, שזהה לדירוג מדינות כלכליות שאינן נחשבות כמתקדמות כמו פרו, קזחסטן ותאילנד. מודי'ס גם הוסיפה ביקורת חריפה נגד מדיניות הממשלה בתחום הכלכלי וגם הצביעה על כך שנראה שאין אסטרטגיה יציאה למלחמה, מה שמגביר את אי הוודאות הכלכלית.
חברות הדירוג מודי'ס ו-S&P הורידו בחודשים פברואר ואפריל את דירוג האשראי של ישראל לראשונה אי פעם מאז שהחלו לדרג את ישראל בסוף שנות התשעים, וכעת שוב הורידו שתיהן את הדירוג בתוך ימים, על רקע העימות המתרחב בלבנון ומול איראן, בפעם השנייה.
חברת הדירוג השלישית פיץ' הורידה את הדירוג בפעם הראשונה רק לפני שבועות אחדים וכעת צפוי שגם היא תוריד את דירוגה של ישראל פעם נוספת כבר בשבועות הקרובים.
יצוין שלמרות הפחתת הדירוג על ידי S&P הלילה עדיין דירוגה A גבוה יותר ברמה אחת מאשר דירוג חברת מודי'ס, שאצלה ישראל מצויה כבר בקבוצת המדינות עם כלכלה בינונית בדרג B.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה להימשכות המלחמה, העלייה בסיכונים הגיאופוליטיים והשפעתם על הנתונים הפיסקליים וביצועי המשק. חברת S&P מדגישה שהמשק הישראלי מאופיין בכלכלה מגוונת ובעל יכולת מוכחת להתאוששות ממשברים. בנוסף, מאזן התשלומים של ישראל נותר איתן והמדינה ממשיכה להחזיק בעודף משמעותי בחשבון השוטף לצד רזרבות מט"ח גבוהות, המהוות כרית ביטחון לכלכלה הישראלית. החברה מציינת לטובה את מחויבות הממשלה לנקוט בצעדי התכנסות פיסקליים לטובת עצירת העלייה ביחס החוב לתוצר".
עוד הוסיף רוטנברג בקריאה לשר האוצר ולראש הממשלה כי "במקביל לעמידה האיתנה אל מול אויבינו, עלינו לפעול להעניק וודאות מרבית למשק ולמשקיעים בארץ ובעולם, ולפעול בהקדם האפשרי לאישור תקציב המדינה לשנת 2025. תקציב שיוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב שיעודד השקעה במנועי צמיחה ותשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל".
מהו בכלל דירוג אשראי? מדובר בדירוג שמגדיר את היכולת של מדינות לפרוע הלוואות בעתיד. סוכנויות דירוג האשראי בוחנות נתונים כלכליים שונים של מדינות כמו גם סיכונים גיאופוליטיים ואחרים שמשפיעים על הכלכלה וכן את היקף ההתחייבויות הקיים שלהן, ולפי כל אלה קובעות את הדירוג.
ככל שהדירוג של המדינה המבוקרת גבוה יותר, כך התשואה שעליה להעניק למשקיעים נמוכה יותר, כיוון שהיא מצביעה על סיכון נמוך יותר. מי שמלווים לארה"ב או לגרמניה ינקבו בריבית נמוכה בהרבה מאשר מי שמלווים לפרו למשל. למדינה בצרות גדולות כמו סוריה או צפון/דרום סודן ספק אם יימצאו בכלל מלווים.
מה המשמעות בשטח של הורדת הדירוג? מדינת ישראל כבר משלמת ריביות גבוהות בהרבה מאלה ששילמה רק לפני חודשים ספורים, והריבית הזאת צפויה עוד לעלות. אותן ריביות גבוהות צפויות להתגלגל גם לכיס של כולנו - בעיקר משום שממשלה שמסתבכת בהלוואות יקרות יותר תיאלץ לצמצם את הוצאותיה במתן שירותים לאזרחים - ולכן פחות תמיכה בתחומי הרווחה הבריאות וקיצוץ בתקציבי חינוך ובענפים נוספים, יפגעו באזרחים כבר בשנת התקציב הבאה.