ועדת הכספים עדיין לא אישרה את מתווה הפיצוי העקיף לערים מעורבות שבהן נגרמו נזקים לעסקים בשל המהומות בחודש שעבר. הוועדה המשיכה היום (שלישי) לדון בתקנות הפיצויים לנזק עקיף במבצע שומר החומות, לאחר שבדיון אתמול לא הצליחו להגיע להסכמות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, לדרישת חברי הוועדה הוגדלו סכומי התשלום לחקלאים הזכאים במאות שקלים בגין כל עובד, וכן נקבע פיצוי גם לגנים ומעונות המנוהלים בידי עצמאים. טרם גובשה הסכמה לגבי פיצוי עקיף לעסקים בערים המעורבות, כאמור, והדיון בנושא צפוי להתחדש לכל המאוחר מחר.
2 צפייה בגלריה
גן סגור
גן סגור
גני ילדים סגורים בצל המבצע
(צילום: יאיר שגיא)
למרות ששר האוצר הסכים לדרישת הוועדה להגדיל את הפיצוי היומי למעבידים ששילמו שכר לעובדים שנעדרו עקב מצב הלחימה, אשר ממוקמים במרחק של עד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה, ולקבוע אותו על 430 שקלים ליום עבודה במקום 370 שקלים בנוסח התקנות המקוריות, וכן להגדיל את גובה הפיצוי בגין ירידת מחזורים לעסקים שממוקמים עד 40 קילומטרים מעזה (ממיליון למיליון וחצי שקל), טרם נמצא פתרון בנוגע לזיכוי העסקים על הפסד הכנסות עתידיות בשל הנזקים שנגרמו להם. זאת למרות שנמצא כבר מענה בתקנות לדרישת הוועדה, למתן פיצוי לנזק עקיף גם לישובים שמעבר לטווח 40 קילומטרים מעזה ועד ל-80 קילומטרים.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
במסגרת הדיון היום, נקבע כאמור לדרישת ועדת הכספים, כי יוגדלו אחוזי הפיצוי לחקלאים שתחומי הפעילות שלהם במרחקים של 7 עד 20 קילומטרים ו-20 עד 40 קילומטרים מעזה. בתוספת הגדלת תשלום השכר היומי שנקבע כאמור אתמול על 430 שקל, יועמדו סכומי הפיצוי לחקלאים באופן הבא:
  • 7-0 ק"מ מעזה: סכום של 4,031 שקל (במקום 3,465 שקל בנוסח התקנות המקורי) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע.
  • 20-7 ק"מ מעזה: סכום של 3,225 שקל (במקום 2,355 שקל) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע.
  • 40-20 ק"מ מעזה: סכום של 1,935 שקל (במקום סכום של 1,387 שקל) מוכפל במספר העובדים המועסקים בשטח שנפגע.
עוד סוכם היום לדרישת ועדת הכספים, כי מוסד חינוכי בבעלות עצמאי, דוגמת משפחתון או גן ילדים, שנסגר בהוראת פיקוד העורף, יכלל גם הוא במסלול פיצוי בגין שכר, ויהיה זכאי ל-430 שקל ליום כפול מספר הימים שהמוסד נסגר בהתאם להוראות. זאת, בהתניה שזיכה את הורי הילדים מתשלום לימים אלה.