מחלוקת ארוכת שנים סביב גביית המע"מ על הטיפים חוזרת לשולחן: ברשות המיסים פרסמו היום (ה') הבהרה לעניין המע"מ על הטיפים, וקבעו כי הטיפים המועברים למסעדות בגין השירות שניתן על ידי עובדיהם חייבים במע"מ.
לפי ההודעה שפרסמה רשות המיסים, "לקוחות הפוקדים בתי עסק משלמים תמורה בעבור השירות הניתן להם. בענפים מסוימים, הלקוחות מוסיפים תשר בשל שירות זה (כגון- תשר למלצר במסעדה).
לעמדתנו, תשר המשולם לבית העסק בגין השירות הניתן על ידי עובדיו, הנו תקבול המהווה חלק מהתמורה בגין השירות, וכפועל יוצא גם התשר חייב במס ערך מוסף. יובהר כי על העוסקים להתנהל על פי דין ולשלם מס ערך מוסף כחוק, והאמור לעיל יקבל ביטוי בפעולות אכיפה של הרשות בנושא".
1 צפייה בגלריה
בית קפה
בית קפה
בית קפה
(צילום: shutterstock)
הרשות טוענת מצדה שלא מדובר בהנחיה חדשה אלא בחידוד של הנחיה קיימת בעקבות פניות שהתבצעו אליה בנושא. עוד הבהירה כי מבחינה חוקית למסעדות אסור לקחת את המע"מ על הטיפים מהשכר של המלצרים, אך ייתכן שאם יחלו פעולות הגבייה מצד הרשות המס יגולגל לשם.
ברקע, בין השאר, הגירעון ההולך וטופח בקופת המדינה בצל המלחמה, והניסיונות של משרד האוצר למלא את הקופה. מהצד השני, המצב של רבים מהעסקים בישראל בכלל והמסעדות בפרט אינו מזהיר בתקופה הנוכחית, ומדובר בנטל כבד שעשוי ליפול עליהם.
בשנים האחרונות הסוגייה של גביית המע"מ על הטיפים עלתה שוב ושוב לסדר היום, לאחר שהרשות הודיעה ב-2019, בהמשך לקביעת בית הדין הארצי לעבודה בדבר הרישום של הטיפים כהכנסה של העסק, כי היא תגבה מע"מ על הטיפים. זאת, לשיטתה, משום שמדובר בכספים שנכנסים בעקבות הפסיקה החדשה בזמנו לקופת העסק, ולמעשה הופכים להכנסה נוספת של המעסיק. המסעדנים נאבקו בהחלטה ולא הגיעו להסכמות עם הרשות, שדחתה מספר פעמים את תחילת יישומה.
כזכור, עד שנת 2019 לא היה כל חוק שמחייב לרשום את הטיפים של מלצרים כהכנסה של העסק, אולם בהחלטה של בית הדין הארצי לעבודה בשנת 2018 נקבע כי הטיפים יחושבו כהכנסה, וישולמו כשכר עבודה לעובדים. מתוקף ההחלטה המעסיק מחוייב מאז לשלם למלצרים זכויות סוציאליות, וכן תשלומים כגון ביטוח לאומי על מלוא הטיפים ולא רק עד שכר המינימום בהתאם להכנסתם, כפי שהיה עד אז.

"לרשות אין שום סמכות חוקית לגבות מע"מ על טיפים"

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, תקף בתגובה: "לרשות המיסים אין שום סמכות חוקית לגבות מע״מ על הטיפים מכיון שהמצב החוקי בישראל אינו מאפשר זאת. בזמנו, הצלחנו לעצור אצל שרי האוצר לשעבר כחלון וליברמן את היוזמה הלא חוקית של רשות המיסים לגבות מע״מ על הטיפים, כי היא הייתה בניגוד לפסיקה מפורשת של בית המשפט העליון - שלא קיבל את עמדת רשות המיסים בנושא והבהיר לה לפחות פעמיים, בשני פסקי דין שונים - שהתשר אינו מהווה תקבול בידיה של המסעדה, ושכל שינוי שהיא רוצה לעשות בנושא - צריך להיעשות אך ורק באמצעות חקיקה.
"חשוב לציין שהיוזמה ברשות המיסים נולדה בחטא, בעקבות פס״ד של בית הדין לעבודה, שאין לו כלל סמכות לדון בנושאי מיסוי ושלא התיימר לדון בנושא המיסוי, אלא בהסדרת מערכת יחסי העבודה בענף בלבד.
"הייתי מצפה מרשות מיסים הוגנת, שאם היא מוצאת לנכון שאכן יש לגבות מע״מ על הטיפים של המלצרים - לפנות למחוקק - לכנסת ישראל, ולהניח על שולחנה הצעת חוק בנושא. אינני מאמין שיהיה ח״כ אחד או אחת שירימו יד בעד הצעת חוק כזו על אחת כמה וכמה בעת הזו".