חברת המשלוחים ההודית סוויגי (Swiggy) נערכת להנפקה בשווי 1.3 מיליארד דולר, כשהיא מובילה את מהפכת המשלוחים המהירים בשוק ההודי המתפתח. ההנפקה, שתיפתח למסחר מחר, משכה כבר משקיעים בולטים כמו קרן העושר הנורבגית ו-BlackRock, עם ביקוש העולה פי שלושה על ההיצע, כך לפי דיווח בבלומברג.
סריהרשה מג'טי, מייסד החברה בן ה-38, הוביל את סוויגי מסטארט-אפ קטן למובילה בתחום משלוחי המזון בהודו. בקיץ 2020, למרות ספקנות מצד משקיעים, הוא קידם את רעיון המשלוחים המהירים של מוצרי מכולת, שכיום מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה.
סוויגי מתגאה בזמן משלוח ממוצע של 12.6 דקות, הודות לרשת של יותר מ-600 "חנויות חשוכות" (dark stores), שפזורות ברחבי הערים. חנויות אלו, בגודל של כשני שליש ממגרש כדורסל, משמשות כמרכזי הפצה זריזים ומאחסנות מגוון רחב של מוצרים, החל מירקות ועד רמקולי בלוטות' ומטבעות זהב קטנים.
מבחינה פיננסית, החברה הכפילה את הכנסותיה בשנתיים האחרונות ל-112.5 מיליארד רופי (כ-1.35 מיליארד דולר). שירות Instamart של החברה, שמתמקד במשלוחים מהירים, רשם גידול של 56% בערך ההזמנות ברבעון שהסתיים ביוני, לעומת צמיחה של 14% במשלוחי המזון המסורתיים. עם זאת, החברה עדיין אינה רווחית, עם הפסדים של 73 מיליון דולר ברבעון השני של 2023.
נכון להיום, סוויגי מחזיקה בנתח שוק של כ-37% בתחום המשלוחים המהירים בהודו, מעט מאחורי המתחרה העיקרית Zomato עם 39%. לפי הערכות חברת הייעוץ Redseer, שוק המשלוחים המהירים בהודו צפוי לצמוח מ-2.8 מיליארד דולר בשנה שעברה ל-53 מיליארד דולר עד 2028.
המשקיעים המוקדמים בחברה צפויים לרשום תשואות מרשימות: Prosus ההולנדית, שידועה בהשקעתה המוקדמת ב-Tencent, צפויה להשיג תשואה של פי שלושה, בעוד Accel Partners מקליפורניה צפויה לתשואה של יותר מפי 35.
עם זאת, החברה ניצבת בפני אתגרים משמעותיים. התחרות בשוק גוברת עם שחקנים כמו וולמארט, שהשקיעה כ-20 מיליארד דולר ברכישת Flipkart, ואמזון, שהשקיעה 11 מיליארד דולר בפעילותה בהודו ומתכננת להשקיע 15 מיליארד נוספים עד 2030. בנוסף, החברה מתמודדת עם תלונות צרכנים על משלוחים שהוחמצו ומזון שהגיע קר, וכן עם דרישות מארגוני עובדים להסדרת תנאי העסקה של שליחי החברה.
מג'טי, שייסד את סוויגי ב-2014, יחד עם חברו ללימודים ננדן רדי, בהשקעה ראשונית של כ-13 אלף דולר, הצליח לגייס מאז 2015 לפחות 3.6 מיליארד דולר ממשקיעים פרטיים. כיום, החברה משרתת 46.8 מיליון משתמשים פעילים, עובדת עם 223 אלף מסעדות ומעסיקה 450 אלף שליחים ברחבי הערים הגדולות בהודו.
הונו האישי של מג'טי, שמוערך כיום בכ-560 מיליון דולר, לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, צפוי לזנק משמעותית לאחר ההנפקה. למרות זאת, מג'טי ממשיך לשמור על צניעות ומרשה לעצמו מעט מותרות, למעט טיסות במחלקת עסקים בטיסות ארוכות. בהצגת החזון העסקי שלו למשקיעים, מג'טי מדגיש את הפוטנציאל הטמון בצמיחת המעמד הבינוני ההודי והנכונות הגוברת של צרכנים הודים לשלם עבור נוחות.