התקלות יתוקנו, התלונות יושתקו: סמסונג ישראל פרסמה באתר שלה את דרכי התיקון וההחלפה למקררים שלה שהתגלו בהם תקלות. ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר את הסדר הפשרה בין שישה צרכנים שהגישו תביעה ייצוגית נגד סמסונג ויבואנית סמסונג בישראל סם ליין, לפיו היצרנית תתקן תקלות בעד 16,600 מקררים והצרכנים יתחייבו להפסיק את הפעילות השלילית נגד החברה בהקשר זה בקבוצת הפייסבוק "נפגעי מקררי סמסונג בישראל". מדובר בתיקון והחלפת חלקים המוערכים ב-95 מיליון שקל. ערעור על ההסדר אף הגיע לביהמ"ש העליון ששינה חלק מהסעיפים.
התובעים הייצוגיים שיוצגו בחלקם על-ידי עו"ד פינחס מיכאל אור ועו"ד ד"ר אלעד אופיר, טענו לפגמים סדרתיים במקררים והיבואנית עדיין מכחישה את הטענה הזאת. לטענת סמסונג והיבואנית, מדובר בתקלות שגרתיות במקררים ואין פירושן שקיים בהם פגם סדרתי. לגבי סגירת קבוצת הפייסבוק, השופטת במחוזי נועה גרוסמן קבעה כי מדובר בהסכמה בין התובעים הייצוגיים לנתבעים לכן אין פה פגיעה בחופש הביטוי. הקבוצה תישאר פעילה כחודשיים לשם יידוע על הסכם הפשרה ולאחר מכן תיסגר לפי הסכמת הצדדים.
1 צפייה בגלריה
סמסונג
סמסונג
סמסונג
(צילום: AP/Ahn Young-joon)

אלה הפגמים שמאפשרים תיקון או החלפה

ההסדר אושר עבור כל סוגי מקררי סמסונג שנרכשו מ-18 באפריל 2012 ועד מועד מתן תוקף לפסק הדין (27 באוקטובר), שאינם במסגרת האחריות, שנתגלתה בהם תקלה מהתקלות שהוכרו בהסכם הפשרה. גם מקררים שיובאו בייבוא רשמי או מקביל, זכאים להשתתף בתוכנית התיקון. לגבי מקררים שנמצאים במסגרת האחריות - התיקון ייעשה במסגרתה או שתוארך האחריות בהתאם.
הסימפטומים המזכים בתיקון הם הצטברות מים במגירת הירקות או מתחת למגירה; הצטברות קרח במקומות שונים במקרר, שסותמת את פתחי הקירור או מונעת פתיחת מגירת הקרח; וחלודה או קילופים בדלתות המקרר. שתי התקלות הראשונות – יתוקנו (בין היתר על-ידי החלפת מתקן ייצור הקרח התקול) עד אפריל 2025 בהתאם להנחיות היצרן. התקלה השלישית תיפתר על-ידי החלפת דלת המקרר, עד יולי 2025.
בכל מקרה שהמקרר לא ניתן לתיקון, סמסונג תציע החלפה למקרר חדש, ללא הפגמים האמורים בתביעה, בהתאם למנגנון הפחת בהסכם הפשרה שתוקן על ידי בית המשפט העליון, בתקרת מינימום שלא תפחת מ-40% זיכוי למקררים ישנים מ-9-13 שנה.
המקרר יוחלף למקרר חדש מדגם זהה או דומה ושווה ערך, ככל הניתן, בהתאם למלאי הזמין אצל היבואנית בארץ, בכפוף לתשלום של הצרכן עבור פחת של המקרר ובהתאם לתוקפה שחלפה מעת שהמקרר נרכש לראשונה ועד למועד בו יוחלט על ההחלפה.
הצרכן יוכל לבחור דגם אחר מהמלאי, בכפוף לתשלום ההפרש בין שווי המקרר שבידיו, לאחר הפחתת פחת המקרר שברשותו לבין המחיר לצרכן של המקרר אותו הוא מבקש. הוסכם כי הפחת יעמוד על 7.5% לשנה (0.625% לחודש) שיעור הפחת המקסימלי יעמוד על 60%. במידה ומזמין התיקון יבחר לקבל דגם במחיר נמוך משווי המקרר שברשותו לאחר הפחתת הפחת, הוא לא יהא זכאי לקבלת זיכוי כלשהו בגין ההפרש.
כדי להוכיח זכאות לתיקון, על הצרכנים המחזיקים במקררים כאלה, להציג עד 27 בינואר 2025 חשבונית רכישה ולצלם סרטון שמוכיח את הפגמים. אם לא שמרתם חשבונית - יש למלא טופס תצהיר. ניתן להוריד אותו כאן, או לשלוח למייל בכתובת הזו. פה ניתן לבדוק מהו דגם וקוד המקרר
מי שייקבע לגביו שהמקרר שברשותו לא זכאי לתיקון, יכול להגיש הודעת מחלוקת ומומחה שימונה יבדוק את המקרר בעקבות הערר. אם יימצא שעדיין אינו זכאי, ישלם 100 שקל על הבדיקה.
התובעים הייצוגיים יקבלו 120 אלף שקל. בא כוחם יקבל 2,034,188 שקל, - שכר בסיס של 900 אלף שקל והשאר עם תיקון או החלפה של 1,500 מקררים ועם תיקון או החלפה של 3,000 מקררים ובהמשך: עם הגעה ל-4,500 מקררים בתוספת פניית צרכנים לשירות הלקוחות ככאלה שזכאים להחלפה או לתיקון בהתאם לתנאי ההסדר.