בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעור מועצת מבשרת ציון נגד החלטת ועדת הערר המחוזית, שאישרה הקמת 900 יחידות דיור בשכונת המגרסה. השופט עודד שחם חייב את המועצה בהוצאות משפט של 90 אלף שקלים, ובנוסף יאפשר ליזמים להגיש בקשה לחילוט ערבויות שהפקידה המועצה בסך חמישה מיליון שקלים בגין עיכוב הבנייה.
כזכור, המועצה סירבה לאשר את הגדלת יחידות הדיור בפרויקט והתנתה את אישור התוכניות בסלילת כביש מעין חמד לשדרות החוצבים במבשרת ציון ובהקצאת שטחי ציבור. כתוצאה מהמאבקים בין המועצה לוועדה המחוזית, התעכבו הליכי התכנון למעלה משלוש שנים, כשהזוכים נותרו בני ערובה של הפרויקט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מבשרת ציון
מבשרת ציון
מבשרת ציון
(צילום: גיל יוחנן)
מדובר בקרקע בשטח בבעלות המדינה ממערב לשכונת מעוז ציון ב' במבשרת ציון, בו פעלה בעבר מגרסה של מחצבת הקסטל. בשנת 2016, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הקמה של 750 יחידות דיור.
בשנת 2017 זכו חמש חברות במכרזי תוכנית מחיר למשתכן: חיים זקן, קוטלר עדיקא, ארזים, מצפה הראל יזמות, ועלואל, ובהמשך הן הגישו בקשה לקבל הקלות ולהגדיל את מספר יחידות הדיור ב-20%, ל-900 יחידות.
אולם, המועצה המקומית שינתה את עמדתה ובשנת 2018 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל הקפיאה את הנפקת ההיתרים לשכונה וביקשה לצמצם את מספר יחידות הדיור. כמו כן, המועצה טענה כי חסרות תשתיות מתאימות עבור תוספת הדירות, כמו מבני ציבור ודרשה להתנות את האישורים בסלילת הכביש.
"כפי שכבר הובהר, הנטייה להתערובת שיפוטית בהכרעות של מוסד תכנון, בפרט בנושאים כגון אלו, מצומצמת ביותר. אין כל מקום לכך שבית משפט זה יקבע, כמבוקש על ידי המועצה, מהי הדרך הנכונה לספק את המענה לצורכי הציבור של השכונות הסובבות את שכונת המגרסה", נימק השופט שחם.
2 צפייה בגלריה
שחם עודד
שחם עודד
השופט עודד שחם
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
על החלטות אלו הגישו היזמים עררים לוועדת הערר המחוזית, אשר החליטה, באופן תקדימי, לאשר את היתרי הבנייה הכוללים את "הקלת השבס" (תוספת יחידות הדיור), בניגוד לעמדת הוועדה המקומית הראל והמועצה המקומית מבשרת ציון, תוך שהיא מותחת ביקורת חריפה על התנהלות המועצה והוועדה המקומית.
החברות היזמיות חיים זקן בניין והשקעות בע"מ, קוטלר עדיקא בע"מ, ארזים (ג.י.א) בע"מ ואלואל חברה לבניין בע"מ, יוצגו על ידי עו"ד בעז פייל, ענר חפץ ודן שמעון, ממשרד יגאל ארנון ושות'; חברת מצפה הראל יזום בע"מ יוצגה על ידי עו"ד אבי פורטן ואבי שפרמן, ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'; ועדת הערר לתכנון ובנייה יוצגה על ידי עו"ד תומר פרידמן ומורן בראון, מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי); המועצה המקומית מבשרת ציון יוצגה על ידי עו"ד אלי וילצ'יק ורוית צימנט, ממשרד כהן, וילצ'יק ושות'; הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל יוצגה על ידי עו"ד יאיר איתן, ממשרד וינברגר, גרי איתן ושות'.