משרד התקשורת פרסם הבוקר (ב׳) את דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2019. לפי הדו"ח חלה ירידה של כ-5% בהכנסות שוק התקשורת ב-2019, כשעיקר הירידה היא בהכנסות חברות הסלולר, שיחות בינלאומיות וספקי אינטרנט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל, ההכנסות בסלולר קטנו ב-5.8% ב-2019, ירידה של מעל חצי מיליארד שקל. נצפו שיעורי נטישה של כ-36% בסלולר, מה שמעיד על תחרותיות גבוהה, גם לעומת העולם. ניתן לראות כי ממוצע שיעור הנטישה ב-2019 ב-23 מדינות באירופה הוא 24.3%, ואילו בישראל שיעור הנטישה עומד על 37.2%. הרווחיות למינוי בישראל היא הנמוכה ביותר - בהשוואה למדינות אלה.
2 צפייה בגלריה
מחשב
מחשב
עיקר הירידה היא בהכנסות חברות הסלולר, שיחות בינלאומיות וספקי אינטרנט
(צילום: shutterstock)
בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית קטנו ההכנסות ב-4.3%, כתוצאה מכניסת שחקנים ותיקים לתחום שידורים מבוססי אינטרנט בפס רחב. ההכנסות ממגזר הטלפוניה הנייחת קטנו ב-11%, המשך מגמה מהשנים הקודמות, אם כי יתכן שב-2020 המגמה תשתנה, בגלל הקורונה.
ההכנסות משיחות טלפון בינ"ל ירדו ב-24%, המשך מגמה של השנים האחרונות, משום שרוב המשוחחים עם חו"ל עושים זאת על גבי האינטרנט באמצעות וואטסאפ, סקייפ ופייסטיים בין היתר.
הקטגוריה היחידה ב-2019 בה חלה עלייה בהכנסות היא בתשתית אינטרנט של HOT, בזק, סלקום, פרטנר ואנלימיטד. בין היתר, בשל עלייה של 40% במהירות המשווקת והגדלת שיעור הנגישות לשירותי אינטרנט על גבי סיבים אופטיים, שעלה ב-108% מ-12% ממשקי הבית בסוף 2018 ל-25% בסוף 2019, אם כי עדיין מדובר בשיעור נמוך.
2 צפייה בגלריה
פריסת סיבים אופטיים
פריסת סיבים אופטיים
פריסת סיבים אופטיים
(צילום: יח"צ)
המחיר הממוצע למגה משווק אמנם ירד בכ-20%, אך החברות מוכרות כמות גדולה יותר של מגה, מה שמגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי של החברות. לעומת זאת, הכנסות ספקי הגישה לאינטרנט (ISP) – קטנו ב-16%.