אמריקן לייזר בחובות והעובדים שחשו ברעידת האדמה המתקרבת נותרו ללא פנסיות ומשכורות: "הבעלים יצאו לא בסדר לכאורה, כי עד לפני שבוע מכרנו ללא הגבלה עסקאות של 20 אלף שקל ללקוחות", סיפרה ל-ynet עובדת ותיקה של החברה, שהוסיפה: "שלשום הפסקנו למכור עסקאות חדשות. היו כמה סניפים שעוד מכרו אבל אצלי הפסקנו כי ראינו שלא הגיעו משכורות חודש יולי. חלק מהסניפים לא נפתחו כי אנשים לא רצו לבוא אם לא משלמים להם. כשאין משכורות המשמעות היא שלעובדים אין כסף למשכנתאות, לקייטנות, לחופשות קיץ ועוד".
אתמול הגישה החברה לביהמ"ש בקשה לצו עיכוב הליכים לאחר שצברה חובות בסך של כ-110 מיליון שקל. מתוכם ההתחייבות ללקוחות בסך של כ-26 מיליון שקל היא התחייבות עתידית. במסגרת הבקשה עדכנה החברה כי היא ערכה תוכנית הפעלה זמנית, המבוססת על המשך הפעלה וגבייה שוטפת מלקוחות, בין השאר 100 שקל תשלום חד פעמי על טיפול, מימוש זכויות ונכסים משועבדים, ובמידת הצורך מימון ביניים עד לסך של כ-2 מיליון שקל, מבעלי המניות. יחד עם זאת, קיים ספק שהתוכנית תתקבל. החברה בחרה שלא להתייחס לטענות העובדים והלקוחות שמופיעים בכתבה.
1 צפייה בגלריה
הסרת שיער בלייזר
הסרת שיער בלייזר
הסרת שיער
(צילום: shutterstock)
עוד אמרה העובדת: "החברה קנתה סניפים חדשים עד לפני חודשיים, נקנו מכשירים. ציפו למשקיע והוא לא נכנס. הבנו שהיה פיצוץ עם משקיע בחמישי בערב, שהיו צעקות. ניסו להכניס משכורות והבנק לא כיבד. התחילה סערה בקבוצות הווטסאפ של העובדים והמנהלים, ונערכה פגישה בצהריים שבה הבעלים הגיעו עם עורכי הדין שלהם והבטיחו שעובדים לא ייפגעו. זה נראה רע, אבל הלב שלנו עם החברה".
היו סימנים מקדימים, נכון? תלונות זרמו ל-ynet ממאי. "כן. הם לא משלמים פנסיות הרבה זמן. חלק מהעובדים לא קיבלו פנסיה מאוקטובר ונובמבר, אחרים מפברואר, למרות שכן גבו את רכיב הפנסיה בשכר. הרגשנו על הטיטאניק אבל בשם טובת הלקוחות והמוצר - המשכנו. יש פה עובדים של 13 ו-18 שנים".
מה אומרים לכם בחברה? "אחת המנהלות אמרה לנו ששני שליש מתוך 300 עובדים יילכו. 100 יישארו. ימונה נאמן. עד כה חיפשו משקיע, כעת כנראה ירצו למכור כדי להציל את החברה ויתפעלו את האירוע בינתיים כדי לבדוק היתכנות. העובדים מצידם מחפשים עו"ד שיביא לפירוק החברה, אבל זאת לא המטרה. אנחנו אובדי עצות, אנחנו כ"כ אוהבים את הלקוחות שלנו וקשה לנו. אני מטפלת בחולות אונקולוגיות שנים אחרי שהחלימו, שאמריקן לייזר מממנת אותן.
"כיוון שיש אחריות - השירות פה הוא מעל ומעבר", טוענת העובדת. "אני שילמתי לאמריקן לייזר על הסרת שיער ב-2003 ועשיתי טיפול במסגרת אותה עסקה לפני 3 שבועות. זה ארגון ששייך לשנות ה-90".
פעם היו הרבה מכוני הסרת שיער לצמיתות והם נסגרו. "כן. אמריקן לייזר היא היחידה שהשאירה את פורמט הטיפולים ללא הגבלה. כולל טיפול 50 ללא תוספת תשלום, ללא הגבלה - עד להשגת התוצאה ובגבייה של רק 10% יותר. אצל המתחרים זה גג 15-10 טיפולים. חברות כמו נטוראפיל נפלו ונקנו מחדש. אמריקן לייזר זה מוצר מדהים ברמה האנושית. ולמרות זה היא הייתה חברה רווחית אגב, אבל החובות גדלו".
את מכירה לקוחות שלא קיבלו החזר כספי? "כן, הכל יכול להיות. לקוחות עוד יכולים להגיע, אבל התפקוד חלקי כי אנשים לא מקבלים משכורות עדיין. אנחנו חייבים את זה ללקוחות חלקם לקוחות ממומנטו שקרסה. לקוחות הגיעו אליי בגיל 16 ועכשיו הם במילואים, זה שובר את הלב".

"החברה סוגרת עסקאות למרות שהולכת לפשיטת רגל"

לפי עובדת אחרת, החברה הודיעה ליועצות מכירה בחברה שהן יפוטרו בשל המצב ויינתנו טיפולים רק במסגרת מצומצמת. כל לקוח שיהיה מעוניין להיכנס לטיפול יצטרך לשלם 100 שקל כדי להזרים כסף לקופה.
מספר לקוחות ברעננה רצו להתאגד לתביעה ייצוגית נגד הרשת ומספר חיילים התחננו במשך חודשים לקבל החזר, עד שביוני החברה נענתה והחזירה כסף לחלק מהלקוחות שהמתינו כחצי שנה.
אחת העובדות בחברה כתבה בקבוצת "תשאל עו"ד – דיני עבודה", בפייסבוק: "עבדתי שלושה חודשים בחברה והיא לא שילמה משכורות, לא לי, ולאף עובד בחברה, מכיוון שהם הולכים לפשיטת רגל". עוד כתבה שהחברה לוקחת כסף מלקוחות "חיילים, חיילות, אנשים מבוגרים ילדים, למרות שהם יודעים שהחברה הולכת לפשיטת רגל הם סוגרים עסקאות עם לקוחות".
לקוח של החברה אמר ל-ynet: "עזבתי אותם באמצע טיפולים בגלל פציעה שהייתה לי כחייל. שילמתי כ-17 אלף שקל, הורידו לי 20% מהסכום ואז נפצעתי וביקשתי לבטל עסקה. בהתחלה אמרו לי שלא יחזירו לי את הכסף. נתנו לי בסוף זיכוי ל-13,1750 שקל, אבל לא קיבלתי אותו. הייתי במלחמות איתם כדי לקבל את הכסף בחזרה ובסוף אחרי תקופה פשוט הגעתי למשרדים שלהם בראשל"צ לבקש את הכסף שלי".
חנאן שסגרה עסקה בסניף פ"ת סיפרה ל-ynet: עשיתי עסקה איתם של כ-10,500 שקל בתחילת המלחמה. בנובמבר התקשרו אליי ואמרו לי היינו סגורים, יש לך תור עוד שבועיים. אמרתי להם מתאים. לא חזרו אליי.
"חודשיים חיכיתי לקבוע תור וראיתי שהם לא רציניים. שלושה חודשים עברו, כל חודש יורד סכום מהחשבון של כ-400 שקל, ולא קיבלו אותי. לא הגעתי לאף טיפול ובכל זאת הורידו כסף. לטענתם זה ההסכם. בינואר התקשרתי אליהם ואמרתי שנכנסתי להריון, ולכן עלי לבטל את העסקה בנוסף לזה שאין שירות. בכל זאת לא ביטלו ושילמתי עוד חודשיים. סך הכל שילמתי 1,900 שקל בערך.
"התחננתי לביטול עסקה והעובדת אמרה שהיא עסוקה, מבררת ומה לא. בסוף התקשרתי לבנק לבטל את העסקה, ואז שלחו לי שיש לי חוב. לא קיבלתי תמורה לעסקה אז איך יש לי חוב? פניתי לעו"ד אבל זה לא משתלם".
מהחברה כאמור סירבו להתייחס לטענות.