הסכסוך המשפטי בין איש העסקים רומן אברמוביץ', המבקש להעביר לארגון זק"א תרומה של שמונה מיליון שקל, לבין בנק המזרחי, הטוען כי אין לו אפשרות לאשר את העברת הכספים כל עוד אברמוביץ' נכלל ברשימות הסנקציות ולא קיבל היתר להעביר כספים מחשבונו, הגיע לשר הפנים. השר משה ארבל פנה ליועצת המשפטית לממשלה וציין כי כל עוד המדינה ממאנת לתקצב ולהסדיר את מעמדו של זק"א כראוי, נכון שהמדינה לכל הפחות לא תביע התנגדותה להעברת תרומות לזק"א.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(רויטרס)
שר הפנים פנה בשבוע שעבר ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בבקשה כי תורה לפרקליטות המדינה להימנע מהתערבות בהליך המשפטי כצד בתיק, מאחר שהדבר עלול להוביל לעיכוב בביצוע התרומה לארגון. השר כתב במכתב ליועצת המשפטית לממשלה כי "בימים אלו מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב הליך משפטי של זק"א נגד בנק מזרחי טפחות בתביעה שהבנק יאות להעביר תרומה על סך 8 מיליון שקל שנדב לארגון זק"א מר רומן אברמוביץ'. עד כה סירב הבנק להעביר את התרומה לחשבונה של זק"א חרף הסכמת הצדדים לתרומה ובקשתם שזו תועבר".
עוד כותב השר ליועצת המשפטית לממשלה כי "לפי הנמסר לי, טרם הכרעת הדין, ונוכח דבריה של השופטת באולם אשר נוטה לקבל את תביעת זק"א, ביקש הבנק לצרף את המדינה כמשיבה בהליך. כידוע, זק"א הוא ארגון התנדבותי חשוב מאין כמוהו במדינת ישראל, אשר אינו מתוקצב ממשלתית ישירות ונתמך בעיקרו על ידי פילנתרופיה. חיוניותו של הארגון הוכחה אינספור פעמים וביתר שאת נוכח המאורעות של השבעה באוקטובר, לאחריו, מתנדבי זק"א נתנו נפשם לשם הצלת חיים, הבאת וודאות למשפחות והבאת אזרחי ישראל לקבורה נאותה. כל עוד זהו המצב והמדינה ממאנת לתקצב ולהסדיר את מעמדו של זק"א כראוי, נכון שהמדינה לכל הפחות לא תביע התנגדותה להעברת תרומות לזק"א ותיתן לבית המשפט להכריע כראות עיניו בהתאם לדין. לפיכך, אבקש כי תורי לפרקליטות המדינה להימנע מהתערבות בהליך המשפטי כמשיבה נוספת, דבר העלול להוביל לעיכוב בביצוע התרומה לארגון".
יש לציין כי המכתב צורף כנספח להודעה שהגישו אברמוביץ' וזק"א המיוצגים על ידי עו"ד שמוליק קסוטו ועו"ד בלה פלד לבית המשפט, לשופטת ירדנה סרוסי. בהודעה נכתב כי לידי ארגון זק"א הגיעה פנייתו של שר הפנים אל היועצת המשפטית לממשלה בעקבות הודעת המדינה על האפשרות של התייצבותה בהליך. בחמישי האחרון הגישו אברמוביץ' וארגון זק"א את סיכומיהם בתיק ובהמשך יגיש הבנק את סיכויו ולאחר מכן יכריע בית המשפט במחלוקת.
2 צפייה בגלריה
השר משה ארבל
השר משה ארבל
השר משה ארבל
(צילום: יואב דודקביץ)
לפני כשבוע התקיים דיון משפטי בתביעת ובקשת רומן אברמוביץ' וארגון זק"א כנגד בנק המזרחי טפחות בטענה כי הבנק מונע כביכול העברת תרומה בסך 8 מיליון שקל מאברמוביץ לזק"א במלחמה. הבנק טען מנגד כי "סירובו של הבנק להעברת כספים מחשבונו של אברמוביץ לחשבון זק"א מהווה סירוב סביר". עוד הוסיף הבנק כי "כל עוד אברמוביץ' נכלל ברשימות הסנקציות ולא קיבל היתר להעביר כספים מחשבונו, הרי שאין לבנק כל אפשרות לאשר את העברת הכספים כמבוקש בתביעה העיקרית".
השופטת סרוסי ציינה אז בדיון כי "במקרה הזה, לא התרשמתי כי מדובר בחששות שבדרך כלל בעטין חוסמים חשבון ולא נותנים אפשרות למתן שרות כמו הלבנת הון או כספים שנכנסים מח"ל לישראל וקיים חשש. מדובר במשבר גדול ולשם כך היה צורך להעברת כספים. הסירוב הגורף לא סביר בנסיבות העניין. זו דעתי הראשונית לשלב זה. פה אני לא רואה הפרה של משטר הסנקציה".
מנגד, טענה עו"ד שרון לובצקי הס, באת כוח הבנק ועו"ד יניב הולצמן, כי "גם בנק מזרחי ישמח להעביר כספים לזק"א. כולנו ישראלים והבנק בנק ישראלי, הבנק עושה ימים כלילות לעזור לאזרחים. ההחלטה של הבנק לא לאפשר את התרומה שלא היתה מתאפשרת גם מחשבונות באירופה היא החלטה שהיא כואבת לבנק והוא שקל אותה בכובד ראש והגיע למסקנה שהנזק שיגרם לבנק, ללקוחות הבנק, ללקוחות של בנקים אחרים שעובדים עם הבנק ולמדינת ישראל עולה עשרות מונים על אותם 8 מיליון שקל שיועברו כתרומה". מנגד ציינה השופטת כי "מדובר בעמותה לצרכים פילנתרופיים שמסייעת לקורבנות מלחמה למדינה שנמצאת במלחמה". החלטת בית המשפט צפויה להינתן בהמשך החודש.