סוף-סוף, אגרות הגודש נכנסות לתוקף בניו יורק: אחרי שנים של מאבקים ועיכובים, החל מהיום (ראשון) נהגים הנכנסים לאזורים מסוימים במנהטן יחויבו ב-9 דולר בשעות השיא, במסגרת תוכנית הדומה ליוזמות בלונדון, שטוקהולם וסינגפור - שמטרתה להפחית את עומסי התנועה הכבדים ביותר בעולם. גם בישראל הייתה אמורה תוכנית כזאת להיכנס לתוקף בשעות השיא באזורים העמוסים ביותר בגוש דן, אולם בינתיים חילוקי דעות בין משרד האוצר למשרד התחבורה מעכבים את התוכנית לפחות עד 2027 - וגם אז בכלל לא בטוח שתיכנס לתוקף בשל חוסר הפופולריות שלה.
העיר ניו יורק היא הראשונה בארה"ב שמפעילה אגרות גודש, והגבייה מהן צפויה להכניס כ-15 מיליארד דולר לרשות התחבורה המטרופולינית (MTA), הסוכנות המפעילה את הרכבת התחתית בת המאה ואת קווי הרכבת הפרווריים של העיר, עבור שדרוגים נחוצים שאמורים לשפר את התחבורה הציבורית. התעריפים של אגרות הגודש אמורים לעלות ל-12 דולר ב-2028 ול-15 דולר ב-2031.
"אנחנו עושים משהו כדי להתמודד עם המציאות של של הגודש ההולך ועולה בעיר, ופוגע בנו ועולה לציבור בזמן ובכסף. בנוסף, אנחנו מגנים על האינטרסים של תושבי ניו יורק מבחינה בריאותית", אמר ג'אנו ליבר, המנכ"ל של ה-MTA, בסוף השבוע האחרון לאחר ששופט דחה את בקשת ניו ג'רזי לבטל את התוכנית.
התוכנית מגיעה לאחר שנים של מאבקים פוליטיים ואתגרים משפטיים רבים, כולל ניסיון כושל ברגע האחרון מצד ניו ג'רזי השכנה לחסום את יישומה. הכספים שייאספו ישמשו להרחבת קו הרכבת התחתית בשדרה השנייה להארלם, למודרניזציה של מערכות האיתות מהמאות ה-30, ולהנגשת תחנות נוספות.
"אולי פחות מכוניות ומשאיות ייסעו דרומה מהרחוב ה-60 במנהטן, מה שעשוי לעזור לכמה אנשים אמידים שגרים בדרום מנהטן, אבל מה עם האנשים כאן בצפון ניו ג'רזי?", אמר חבר הקונגרס ג'וש גוטהיימר, דמוקרט מניו ג'רזי, במסיבת עיתונאים על תמחור הגודש. "מה עם כל האנשים בשכונות החיצוניות של ניו יורק?".
תוכנית אגרות הגודש בניו יורק הוצעה לראשונה בשנת 2007 על ידי ראש העיר דאז מייקל בלומברג. התעריפים היו צריכים להיות גבוהים מספיק כדי להרתיע נהגים להיכנס למרכז העיר עם מכונית ולהעבירם לתחבורה ציבורית, אבל לא מכבידים מדי עד כדי כך שיפגעו בעסקים המקומיים ובכלכלה. כשלושה שבועות לפני שהתוכנית הייתה אמורה להתחיל ביוני האחרון, אמרה מושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, שחיוב ראשוני של 15 דולר הוא גבוה מדי - והשהתה את השקתה.
הוקול, שתמכה באגרות הגודש מאז שנכנסה לתפקיד, נאלצה להשהות את התוכנית בעקבות לחצים מצד עסקים, נהגים וחלק ממנהיגי הקהילה, אך היא הייתה נחושה להחיל אותה לפני כניסתו של טראמפ לבית הלבן בסוף ינואר הקרוב. לדברי מקורבים למושלת, הוקול ובעלי בריתה חוששים שטראמפ, שהתבטא בפומבי נגד התוכנית, ינסה לחבל במימושה דרך מנגנוני הממשל הפדרלי. למרות שטראמפ אינו מחזיק בסמכויות ישירות למנוע את המהלך, הוא עשוי ליזום הליכים משפטיים או חקיקה שתשים לדמוקרטים בניו יורק מקלות בגלגלים. "יש לי כבוד רב למושלת ניו יורק ואני מצפה לעבוד איתה כדי להפוך את ניו יורק ואמריקה לאדירות שוב", אמר טראמפ, "אבל אני מאוד לא מסכים עם ההחלטה על מס הגודש".