"אנחנו נאלצים לחזור הביתה עם הבקבוקים", כך טוענים לקוחות רמי לוי שסיפרו ל-ynet שהם לא מצליחים להחזיר חלק מהבקבוקים למכונת המיחזור ולקבל עבורם החזר פיקדון.
רשתות השיווק חייבות לקבל מכם בקבוקים למיחזור במכונה או באופן ידני ולהחזיר לכם את כספי הפיקדון, 30 אג' לבקבוק. אם בתחומי הסניף פועלת המכונה לקבלת בקבוקים והיא לא עובדת זמנית, או מלאה, או התקלקלה: הסניף חייב לקבל את הבקבוקים ידנית.
3 צפייה בגלריה
רמי לוי. אם יש תקלה חייבים לקבל בקבוקים בקופה
רמי לוי. אם יש תקלה חייבים לקבל בקבוקים בקופה
מכונת מיחזור אצל רמי לוי. אם יש תקלה חייבים לקבל בקבוקים בקופה
(צילום: מירב קריסטל )
כמו כן הרשתות מחויבות לקבל ידנית בקבוקים שכתוב עליהם: "חייב בפיקדון", אך בשל המבנה שלהם הם לא נכנסים בפתח המכונה: למשל בקבוקי פריגת ופרימור. כמו כן עליהן, לקלוט ידנית בקבוקי בירה עם פיקדון של 1.2 שקלים, שלא נקלטים במכונות כי הם לא מיועדים לגריסה אלא מיועדים לשימוש חוזר. למרות זאת כאמור, לקוחות פנו ל-ynet בתלונות שברשת רמי לוי לא מקבלים בקבוקים באופן ידני והם למעשה מסורבים כשהם מבקשים למסור בקבוקים ידנית ונאלצים לחזור הביתה עם הבקבוקים.
האזינו לשיחה עם סגן מנהל הסניף 
(מירב קריסטל )

"איסור לקבלת בקבוקי מיחזור מכל סוג באופן ידני"

לקוחה בשם דפנה פנתה ל-ynet ביוני וסיפרה: "אני לקוחת סניף כנפי נשרים בירושלים. אמרו לי שם שברשת רמי לוי מקבלים רק מה שנכנס במכונה. כלומר, כל בקבוק שלא מתקבל במכונה גם לא מתקבל בקופה הראשית, כולל בקבוקי בירה ששווים 1.2 שקלים". לטענתה, המכונה הוצבה בסניף מספר חודשים קודם לכן. "בהתחלה היה שירות מצוין: אם המכונה פלטה בקבוקים, או לא קיבלה בקבוקי בירה ששווי הפיקדון עליהם 1.2 שקל (שלא אמורים להיקלט במכונות, מ.ק) קיבלת עליהם פתק מהעובד בתחום, ולאחר מכן קיבלת את הערך שלהם מהקופה הראשית.
"מהשבוע הראשון של יוני, המנהל של הסופר הוציא הודעה לא לתת ערך לבקבוקים שלא מתקבלים במכונה כולל בירה ששוויה 1.2 שקלים. למרות שאנו קונים באותו הסופר את הבירות או בקבוקים שמשום מה לא נקלטים במכונה, יש הוראה מפורשת לא לתת לנו את ערך הזיכוי 30 אג' על בקבוק רגיל או 1.2 שקלים על בקבוקים שבשום מכונה לא מתקבלים. אנו נאלצים לחזור הביתה עם הבקבוקים".
לפי מכתב שהגיע ל-ynet שכותרתו "איסור קבלת בקבוקי מחזור באופן ידני", הנהלת החברה אכן הנחתה ביוני כי למעט בסניפים ללא מכונות, "חל איסור לקבל בקבוקי מחזור מכל סוג שהוא בקליטה ידנית. החזרת בקבוקי המחזור תבוצע אך ורק מול מכונת המחזור בסניפים".
3 צפייה בגלריה
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור
(צילום: מירב קריסטל )

"פיצו בבונבוניירה ויין"

בחודש יולי התגמשה המדיניות ברשת. לקוח נוסף של רמי לוי, אוריה, שקונה בסניף ראשל"צ – כתב ל-ynet: "הגעתי לסניף רמי לוי וראיתי שחלון מכונת הבקבוקים סגור, ככל הנראה בשל תקלה. ניגשתי לקופה הראשית והקופאית טענה שלא מקבלים בקבוקי פיקדון עד שהמכונה תתוקן. התלוננתי בשירות הלקוחות וקיבלתי את ההודעה הבאה 'לצערי, בעת הזו, נקבל בקבוקים למיחזור, אך ורק באמצעות המכונה. במידה שהיא מקולקלת - יש להמתין לתיקונה'. לאחר כיומיים הגעתי שוב לסניף כדי לבדוק את העניין ושוב ראיתי שחלון מכונת המיחזור סגור.
"לאחר שהתעקשתי על כך שזה לא חוקי לא לקבל בקבוקי משקה המחויבים בפיקדון, קיבלתי בהמשך מייל התייחסות נוסף שם נכתב: 'החל מ-7 ביולי 2024 נקבל בקבוקי מיחזור באופן ידני, בחיוב 1.20 שקלים. כמו כן בקבוקי מיחזור גדולים (בקבוקים שלא נכנסים למכונה כגון- בקבוקי פריגת\פרימור 2 לי' מצונן וכדומה). החזרת שאר בקבוקי המחזור 30 אג', תבוצע אך ורק מול מכונת המחזור בסניפים. במידה ומכונת המיחזור מקולקלת, לא יתקבלו ידנית בקבוקי מחזור 30 אג''. "לבסוף החליטו לפצות אותי בבונבוניירה ובקבוק יין על מנת שארד מהם והם המשיכו לזלזל בחוק הפיקדון ויעשו מה שעולה על רוחם".
3 צפייה בגלריה
פיצוי בונבוניירה ויין
פיצוי בונבוניירה ויין
חזרו לקבל בקבוקי בירה ופריגת. לא מקבלים ידנית את שאר הבקבוקים
(צילום: מסך של המייל )

גם באוגוסט – לא מקבלים חלק מהבקבוקים בקופה

מבדיקה שערכנו חודשיים לאחר התלונות האלה בסניף רמי לוי בני ברק, עולה שהלקוחות צדקו. ניסינו להחזיר ידנית בקבוק פריגת בקופה הראשית. הקופאית סירבה וטענה שהיא מקבלת רק בקבוקים עם פיקדון של 1.2 שקלים. סגן מנהל הסניף התערב ואמר לקופאית הראשית שאכן מוטלת עליה חובה לקבל בקבוק פריגת, כי ניתנה לאחרונה הנחיה כזאת מטעם הרשת.
כששאלנו מה לגבי קבלת בקבוקים ידנית כשהמכונה תקולה – כלומר כלל בקבוקי פיקדון 30 אג' - נענינו חד משמעית גם על-ידי סגן מנהל הסניף וגם על-ידי הקופאית כי במקרה כזה לא מקבלים בקבוקים ידנית. לשאלה: אם המכונה התקלקלה היא תקבל ידנית? ענה עובד בכיר בסניף: "לא מקבלים".

ההנחיה מנוגדת לכאורה לחוק הפיקדון

מדובר בהנחיה שמנוגדת לכאורה לחוק הפיקדון, לפיו חובה על הסופר לקבל מהצרכנים את הבקבוקים, כל עוד יש כיתוב: "חייב בפיקדון" על גבי התווית שלהם. כלומר, גם אם יש מכונה בסניף, הצרכן יכול לבקש להחזיר את הבקבוקים באופן ידני.
חוק הפיקדון מחייב בתי עסק שמוכרים מכלי משקה לקבלם למיחזור ללא התייחסות למכונות (למעט הפעלה של מכונה כזאת שלא בשטח בית עסק – מקרה שלא רלוונטי לרמי לוי) - ועל כן חובה על הרשתות לקבל בקבוקים גם ידנית, בעת הצורך. עקב כך אסור לכאורה לרשת רמי לוי שיווק השקמה להוציא הנחיה גורפת שלא מקבלים בקבוקי פיקדון 30 אג' באופן ידני, בסניפים בהם יש מכונה. העומס על הקופה הראשית גדול מאוד ואין בכלל ספק בכלל שגם לסניף וגם ללקוחות עדיף להחזיר את הבקבוקים במכונות.
מתי בכל זאת לקוחות יבחרו או יאלצו למסור בקבוקים ידנית? אם יש תקלה במכונה שאינה בת תיקון באותו היום, אם יש תקלה במכונה שתתוקן בהקדם אבל הצרכן ממהר, אם הלקוח קשיש או מתקשה בהחזרת בקבוקים במכונה וזקוק לעזרה (כמובן שניתן לסייע לו גם מול המכונה) וכאמור: בבקבוקי פיקדון 1.2 שקלים שלא אמורים כלל להיכנס למכונות המיחזור וחובה לקבלם ידנית ובבקבוקים כמו בקבוקי פריגת פרימור שלא נכנסים למכונה. כל בקבוק שעל גבי התווית שלו נכתב כי נגבה עליו פיקדון – ניתן להחזירו גם ידנית.

רמי לוי: "השקענו עשרות מיליונים במכונות"

מרמי לוי נמסר בתגובה: "(לגבי ההנחיה ביוני): היה לנו אי סדר כשקלטנו בקבוקים ידנית. עצרנו את הקליטה ידנית כדי לטפל בנושא הזה. עכשיו חזרנו והכל כרגיל".
בסניף אמרו לנו בקופה הראשית שלא מקבלים ידני. "אין דבר כזה. מקבלים ידני. השקענו עשרות מיליונים במכונות בכל הרשת, שיהיה נוח וקל לצרכן כמו בכל מקום בעולם, שהצרכן לא יתבייש לבוא עם בקבוק אחד ושיהיה נקי ומסודר ושלא כל אחד יבוא עם כל הבקבוקים לקופאית המסכנה שצריכה להתעסק בזבל ולספור בקבוקים. ניגשים למכונה ואם יש בעיה ניגשים לקופה הראשית ויש הוראה כן לקבל בקבוקים. יכול להיות שנעשה משהו לא בסדר, אבל יש הנחיה כן לקבל".
>>נתקלתם באותה בעיה? כיתבו לנו